Tilbage til forsiden September 2006
  Forside Indhold i dette nummer Arkiv Abonnement In English
 

Indholdsfortegnelse

 

 

 

Leder: Dommedag nu?

FAST INDSLAG. Kampen imellem kunst og kroner synes at være en evig strid i filmens verden, og hvert et årti – ja, hver en sæson – giver anledning til nye kritiske udsagn og forfaldsteser. Er filmen blevet ren (eller rettere beskidt) forretning, eller vil også denne sæson medfølge nye og forfriskende tendenser? Måske den maler ’helt ad helvede til’, filmbranchen. Den maler i al fald stadig – ja, måske ligefrem ’ganske godt’.
   
       

Træet står. Mennesket går

FEATURE. Antichrist har fået øjeblikkelig klassikerstatus. Dette uudgrundelige værk vil utvivlsom pirre filmkritikken i mange år fremover, og vi har på redaktionen allerede modtaget flere henvendelser fra skribenter, som brændende ønsker at skrive om filmen. Otto Pretzmanns artikel blev oprindeligt skrevet i én kraftpræstation umiddelbart efter filmens danske premiere. Pretzmann ser forbindelseslinjer i filmen, som ikke er kommet tilstrækkeligt frem i lyset – heriblandt betydningen af fødder, Pier Paolo Pasolini, Ødipus og Freud!
   
       

At vise og at skabe verden – et interview med Michael Glawogger

FEATURE. For Michael Glawogger betyder den traditionelle skelnen mellem fakta og fiktion intet. Den østrigske instruktør benytter ligeså gerne dokumentariske erfaringer i fiktionsfilm, som han benytter fiktionsgreb i dokumentarer. Samtalens emner var dokumentarfilm, musik og stoffer, da Henrik Uth Jensen talte med Glawogger i forbindelse med komedien Contact High.
   
       

It's not TV...

FEATURE. Der bliver zappet rundt mellem mange forskellige tv-kanaler i USA. Men det er især betalingskanalen HBO, som er blevet indbegrebet af ”Quality Tv”. I denne første af to artikler om HBO laver Andreas Halskov og Henrik Højer en historisk gennemgang af den grænsesøgende kanal, som bl.a. er kendt for dramaserier som The Sopranos, Six Feet Under og The Wire.
   
       

En scenes anatomi: Legen med seeren

FAST INDSLAG. Michael Hanekes Funny Games bryder gysergenren på mystisk og dragende vis. Haneke undlader den traditionelle søgen efter indlevelse og arbejder tværtimod med distance i sit formsprog. Alligevel formår filmen at få seeren til at gyse. Jens Amdi Nielsen undersøger hvorfor.
   
       

London slang

FILMANMELDELSE. Den britiske instruktør Shane Meadows har med sin biografaktuelle Somers Town skabt en interessant blanding imellem socialrealisme, komik og selvbiografisk ungdomsfilm, med tydelige reminiscenser af François Truffaut. I sin anmeldelse af filmen tager Mads Mikkelsen Somers Town (2009) og førnævnte Meadows under kærlig og filmfaglig behandling.
   
       

Film Noir Revisited

BOGANMELDELSE. Er film noir en genre? Det er et spørgsmål, som ikke bliver ordentlig besvaret i Wheeler Winston Dixons bog Film Noir and the Cinema of Paranoia. Ove Christensen kaster sit kritiske blik på en noget ujævn udgivelse, som dog hiver mange glemte film frem i lyset.
   
       

Erindringens upålidelighed

DVD-ANMELDELSE. Alain Resnais’ mesterværk L'Année demière à Marienbad (I fjor i Marienbad) fra 1961 er blevet restaureret og genudgivet på blu-ray ledsaget af diverse ekstramateriale. Juliane Kvitsau Mølgaard ser nærmere på den nye DVD-boks og på en klassiker, der stadig fascinerer i sin insisterende rekonstruktion og enestående mise-en-scene.
   
       

16:9 in English: Love and Adversity: Borzage and Silent Melodrama

FEATURE. In English: Frank Borzage is one of the great masters of melodrama. Mark Le Fanu discusses Borzage’s late silent films within the genre in the wake of a sumptuous DVD compilation that gives us an excellent chance to view or re-view no less than eleven of his films.
   
       

Et billedes anatomi: New York på afgrundens rand

FAST INDSLAG. ”New York, like a scene from all those movies”, synger Simon & Garfunkel i A Heart in New York. Og sandt nok har fllmenes New York et utal af skikkelser fra den romantiserede storbyidyl til det dæmoniserede inferno. Særligt når civilisationers endeligt står for døren, har filminstruktører anvendt byen som et referencepunkt. Fort Apache the Bronx (1981) er et glimrende - men alt for ukendt – eksempel.
   
     
Udskriv denne artikel
   
Gem/åben denne artikel
som PDF
   
Gem/åben hele nummeret
som PDF
 

16:9 - september 2009 - 7. årgang - nummer 33

Udgives med støtte fra Det Danske Filminstitut samt Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter.
ISSN: 1603-5194. Copyright © 2002-09. Alle rettigheder reserveret.
2