|
Indholdsfortegnelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Vi byder velkommen til årets første udgave af 16:9. Som vanligt er februarnummeret viet et overordnet tema, og denne gang har vi kastet os over det, der i kølvandet på bl.a. The Sopranos, The Wire, Dexter og Mad Men er blevet kaldt den amerikanske tv-series tredje guldalder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Et af de første og mest iøjnefaldende elementer ved moderne amerikanske tv-serier ligger i deres titelsekvenser. Titelsekvensen, som traditionelt set rammesætter seriens handling ved kort og præcist at introducere skuespillere, miljø og karakterer, har forandret sig mærkbart over de seneste 30 år, og er i dag noget ganske andet. Den moderne titelsekvens, påpeger Andreas Halskov, er blevet en selvstændig æstetisk figur, som ofte opererer med stoflighed, symbolik og stemning i langt højere grad end konkret rammesætning. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Når vi i fremtiden kaster et blik tilbage på den amerikanske tv-series guldalder omkring årtusindeskiftet, vil HBOs Sopranos stå som ét af de ubestridte hovedværker. Men Sopranos står selv i tydelig og selvbevidst gæld til gangsterfilmens moderne giganter. Anne Hammerich Graversen ser nærmere på arven fra Corleone-familien og andre Goodfellas. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Det er ikke bare tv-serierne, der de seneste år har formået at gøre opmærksom på sig selv. Folkene bag serierne, de såkaldte writer/producers, fylder desuden mere og mere ikke mindst i markedsføringen af de enkelte serier. Thomas Nørgaard har kigget nærmere på fænomenet tv-auteurs. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Den fremragende dramaserie Breaking Bad rummer en perlerække af uforglemmelige scener, hvor antihelten Walter White vandrer rundt i grænselandet mellem godt og ondt. Jan Oxholm kaster et blik på dødsscenen fra slutningen af anden sæson, hvor den kræftramte kemilærer er fanget i et uløseligt dilemma. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOGANMELDELSE. Trods enkelte fejlskud fungerer en ny antologi om tv-serien Dexter ifølge Søren Rørdam Bastholm glimrende som tankevækkende indgang til den populære serie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DVD-ANMELDELSE. Showtimes dramady United States of Tara kunne på overfladen ligne endnu en jævn tv-serie om endnu en desperat husmor. Men forfatter Diablo Cody, der sprang ud som Hollywood-darling med manuskriptet til Juno i 2007, giver serien sit umiskendelige, skæve præg af alvorlig lethed i en til tider kulsort humor, og Toni Collette spiller forrygende i hovedrollen som Tara, der lider af en insisterende personligheds-spaltning. Juliane Kvitsau Mølgaard anmelder DVD-udgivelsen af anden sæson af United States of Tara og kigger nærmere på seriens underholdningsværdi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. In accord with HBOs famous slogan “It’s not TV. It’s HBO”, the critically acclaimed series The Sopranos and The Wire have often been disaffiliated with the medium in which they were presented: Television. Audun Engelstad takes issue with this position. He situates The Sopranos and The Wire within the quality television debate before highlighting a number of features of the series that are specifically televisionesque. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Mad Men (2007-2010) er en nydelse for øjet, men undertiden også en udfordring for øjet. Jakob Isak Nielsen har udvalgt en indstilling fra serien, som er desorienterende i ordets mest positive forstand. |
|
|
|