|
Det seværdige i det usædvanlige
Af JULIANE KVITSAU MØLGAARD
United States of Tara handler om en families
usædvanlige liv. Så usædvanligt, at mor-Tara lider af personlighedsspaltning.
Det er ikke stor episk drama eller en visuel banebrydende serie. Alligevel er
det virkelig god underholdning, som er sprudlende, tankevækkende og fuld af
uforglemmelige replikker. Det er komedie blandet med alvor, krydret med
kærlighed og meget svær ikke at holde af. Ikke mindst anden sæson, hvor der er
blevet rettet op på de børnesygdomme, som første sæson led under.
Sæson to af United states of Tara udkom på DVD i
slutningen af december 2010. Derfor ser jeg nærmere på serien og den nye
udgivelse. Ideen til serien tilskrives Steven Spielberg, der også er tituleret
som executive producer (fig. 1). Serien er skrevet af Cody Diablo, der er kendt
for filmen Juno (2007) om den gravide teenager Juno, der beslutter sig
for at bortadoptere sit barn. United States of Tara indeholder samme
form for fyndige og finurlige replikker, som kendetegner Juno. Er man
derfor en af dem, der slet ikke lod sig underholde og røre af Juno’s sproglige lethed kombineret med
emnets alvor, er United States of Tara nok ikke noget, man skal bruge
tid på. Men for dem der trænger til en dosis charmerende replikføring,
overraskelser og eftertænksom latter, så er anden sæson af United States of
Tara et rigtigt godt bud på tv-underholdning af høj kvalitet.
Den usædvanlige familie
United States of Tara handler om familien Gregson, der bor i en jævnt kedelig forstad et ligegyldigt
sted i USA. Tara er kunstner, gift med Max, mor til
teenagerne Kate og Marshall og tæt
knyttet til sin søster Charmaine, og så lider hun af personlighedsspaltning. På
engelsk betegnet som Dissociative Identity Dissorder (DID), og som defineres
ved, at andre identiteter manifesterer sig fysisk i patientens krop (fig. 2).
Disse andre jeg'er udtrykker sig gennem hver sin særlige væremåde og
bærer på hver sin historie. I stressede eller svære situationer ændrer Tara
adfærd og personlighed, og en af de mange alter egoer tager kontrol over hendes
krop. Og det er ikke uden problemer for Tara, tværtimod.
Udfaldet af de excentriske personligheders hærgen, gøren og laden,
genererer ofte kaos i familien, da problemer ikke kun bliver løst men også
skabt. Alter egoernes opførsel er ikke altid lige hensigtsmæssige, da
hemmeligheder har det med at blive afsløret og de – med hver deres særheder -
siger og gør ting, der ligger Tara fjernt.
I anden sæson bliver vi præsenteret for en død mand i en ligpose (fig.
3), et bøssepar, en anholdelse, en ødelæggende tornado, en mørk og mystisk
kælder og et havebryllup. Men trods disse ligheder til serien Desperate
Housewives befinder vi os langt væk fra Wisteria Lane med de polerede
overflader og farverige mysterier. Hos familien Gregson er mysterierne
forbundet med Taras psykiske lidelse.
DID er en tilstand, som skyldes et ubehandlet voldsomt psykisk traume –
ofte udsprunget af et ekstremt voldeligt og seksuelt overgreb. Derfor handler
serien dels om familiens hverdag, som de prøver at normalisere, og dels om en
søgen tilbage i ungdommen og barndommen, hvor Tara prøver at rekonstruere og gendanne
fortrængte begivenheder og oplevelser. I anden sæson starter det hele med ren
familie idyl (fig. 4). Tara er på nyt medicin og har ikke skiftet personlighed
længe (fig. 5,6,7.). Men det tomme nabohus, hvor naboen har begået selvmord,
begynder at frembringe minder, og Taras alter egoer dukker frem igen.
United States of Tara tilhører dermed den strøm af nyere amerikanske familiekomedier, der omhandler
en almindelig families usædvanlige liv og virke. Et karakteristisk kendetegn
er, at de er baseret på en stærk præmis, der appellerer til vores nysgerrighed
ved at være provokerende, nytænkende og ”intriguing”. En af de serier, der også
placerer sig inden for den kategori, er eksempelvis Big Love (fig. 8),
der handler om polygami. En familiefader lever sammen med flere koner. En anden
serie er Weeds (fig. 9), der handler om en familie, hvor moderen sælger
pot. I serien Nurse Jackie (fig. 10) er moderen sygeplejerske og
afhængig af smertestillende piller, mens Tara er på ordineret medicin, fordi
hun lider af personlighedsspaltning (fig. 11). (På engelsk ville denne sætning
være skrevet lidt mere elegant med drugs, drugs and drugs).
Således opererer serierne også med en dyster og mørk side.
Serierne skildrer mødre, der er handlekraftige og elsker deres familie, men som
også udfordrer grænsen til, hvad der betragtes som lovligt og moralsk
ansvarligt. Samtidig bærer de på hemmeligheder, der kan ødelægge familien og
deres liv. Derfor er det hele heller ikke kun muntert men også tragisk og
dramatisk, og for Tara's vedkommende forbundet med noget dybt traumatisk. Gennem hele anden sæson af United
States of Tara er det uvist, hvordan det hele ender – bliver det familiens
undergang eller familiens forsoning.
Tara og alle de andre
Når Tara ikke er Tara, kan hun bl.a. være Alice, en konservativ husmor
eller Vietnam-veteranen Buck. Hun kan også dukke op som en uregerlig teenager
ved navnet T eller transformere sig til et dyrisk væsen kaldet Gimme. I anden
sæson får familien for alvor brug for hjælp til at håndtere konflikter, og her
introduceres terapeuten Shoshana. En ekspert, som Tara ubevidst har udviklet på
baggrund af en bog, som hun er ved at læse. Derudover møder vi den 5-årige
Chicken, der dukker op, da Tara konfronteres med en person fra sin barndom.
Til de forskellige karakterer er knyttet forskellige genstande og
gestikulationer, som især i første sæson hjælper os med at forstå og genkende
personerne. Eksempelvis er Alice klædt på som en typisk husmor fra 1950'erne
(fig. 12). Hun bager, nynner og taler langsom. Buck bruger store briller,
drikker øl, ryger cigaretter og har en karikeret maskulin redneck-attitude. Og
som den eneste af personerne er han venstrehåndet (fig. 13). Terapeuten
Shoshana har små runde 70'er briller med farvet glas og bærer løsthængende tøj
(fig. 14). Bemærkelsesværdigt er det også, at alle alter egoerne udspringer af
noget ærke amerikansk, hvilket passer i tråd med titlen: United States (of
Tara).
Derudover kan jeg heller ikke undgå at tænke på begrebet ”state of
mind”, som de forskellige sindstilstande Tara gennemgår. Alle er de meget
forskellige og repræsenterer noget forskelligt samtidig med, at de er en integreret
del af Tara. Til sammen indeholder de den viden, som Tara ikke er i besiddelse
af. Alter egoerne driver historien frem, ofte ved at
det er dem, der fortæller en sandhed, som Tara ikke tør sige højt eller forlige
sig med. De foretager handlinger, som Tara ikke er i stand til. Et godt
eksempel på det er i første sæson, da T er sammen med den dreng, som sønnen
Marshall er forelsket i. Ikke for at være ond, men i virkeligheden for at
beskytte Marshall, så han ikke får sit hjerte knust – noget Tara gerne vil
beskytte ham mod, men ikke kan. I anden sæson ødelægger Alice salget af
nabohuset. Måske med den begrundelse, at huset er vigtigt for Tara og hendes
forståelse af fortiden, eller måske for at søsteren Charmaine kan bo der. Vi er
ikke helt sikre, men vi ved, at alter egoerne er i besiddelse af viden. Vi ved
også, at de ikke gør noget tilfældigt. Og i anden sæson opstår der en række af
uklarheder i forbindelse med deres motiver, som er med til at gøre det hele
lidt mere mystisk, interessant og spændende.
Det er nok heller ikke tilfældigt, at navnet Tara lyder som det
engelske ”terror”. Årsagen til symptomerne er forbundet med en krænkende
voldshandling, og udfaldet af sygdommen terroriserer Tara og resten af
familien. I den forbindelse vil jeg lige indskyde en lille finurlighed, nemlig
at ordet tara forkortet ”t” bliver brugt
inden for bl.a. føde-vareindustrien som betegnelsen på vægten af emballage.
”Tara weight” er således måden, hvorpå man kan regne vægten af et indhold ud.
Og Taras krop bliver netop brugt som et hylster for Alice, Buck, Shoshana og
de andre.
Når en af Taras alter egoer dukker op, får Tara blackout, og derved
overtager de hendes krop. I bedste bondeanger-stil må Tara derfor efterfølgende
spørge familien, hvad der er sket. Det er heller ikke altid, at hendes alter
egoer har behandlet hendes krop godt; hvilket betyder, at når hun slår øjnene
op som Tara (fig. 15), stadig kan være påvirket af pot, have tømmermænd eller
være forslået. Hun kan også risikere at befinde sig mærkelig steder eller midt
i foruroligende situationer, som i denne sæson hvor hun vågner op i sengen ved
siden af Pammy, der arbejder på den lokale bar.
Redningsaktioner og
identitets-jagter
Der er mennesker, der redder andre, og der er dem, der har brug for at
blive reddet; og så er der selvfølgelig dem, som ikke vil reddes, men vil redde
sig selv. Shoshana diagnosticerer det sort-hvidt ved at sige: ”Some are givers
and some are getters”. Man kan tale om, at forskellige former for
redningsaktioner gennemsyrer hele anden sæson af United States of Tara. Max, der redder Tara ved fysisk at løfte
hende væk fra en ubehagelig situation og bringe hende sikkert hjem. Marshall,
der forsøger at få tv-stationen til at rette en stavefejl i ”torando”, så folk,
der ikke taler godt engelsk, også forstår, at der er tale om en
tornado-advarsel. Kates kæreste, der vil redde hende fra den skøre mor.
Shoshana, der giver Max et blowjob for at redde Max
og Taras sexliv og ægteskabet. Marshall, der redder sin bedste ven med
lidt romantik. Kate, der redder sig selv ved at afbryde et venskab. Max, der
bringer mad ud til Tara, da hun arbejder på sit kunstprojekt og så videre og så
videre. Og endnu en lille kommentar til titlen United States of Tara og
redder-syndromet: United States of America redder verden fra diktatordømme og
undertrykkelse - og ender op med terror.
Iboende i karakterernes redningsaktioner hersker også en grundlæggende
identitetsjagt. Med tematisk udgangspunkt i Taras mange identiteter - og
selvfølgelig også udsprunget af den universelle søgen efter evig lykke og
meningen med livet - forsøger alle familiens medlemmer at finde og forstå sig
selv. Det interessante er derfor ikke kun, hvad Alice, Buck og de andre finder
på, men også hvordan de enkelte familiemedlemmer kæmper deres egne kampe og
løser egne dilemmaer.
Max vil købe og renovere nabohuset, og Tara siger: ”Honey has it
occurred to you, that now that I am better, you are just looking for another
project”, og i anden sæson bliver der stillet spørgsmålstegn ved, om deres
ægteskab overhovedet kan fungere, hvis Tara er rask. Hvad er det så, at Max skal fikse? Samtidig
bliver de stillet over for problemer som svigt og løgne, og situationer der
synes at blive ved med at eskalere. I første sæson var Max den loyale og
solide ægtemand, der reddede Tara ud af diverse situationer, men i anden sæson
er han en langt mere sammensat karakter, som er med til at gøre billedet mere
nuanceret. For mens det tidligere var Taras alter egoer, der begik fejl (og i
denne sæson også Tara selv), viser Max nu også, at han ikke altid selv træffer
de mest fornuftige valg.
Taras selvcentrede søster Charmaine lider ikke af en personligheds-spaltning,
men måske en form for lettere personlighedsforstyrrelse, idet hun gennem
manipulation og evnen til at spille offer, får gennemtruffet sin vilje. I
første sæson er hun meget skeptisk over for Taras lidelse, men i anden sæson
bliver hun langt mere sympatisk. Vi begynder at forstå, at der er et særligt
bånd mellem de to søstre, som i høj grad skyldes et ekstremt dårligt forhold
til deres moder, som gang på gang føler sig anklaget og ikke vil ud med sin
viden om de to pigers barndom (fig. 16). Charmaine er dybt afhængig af Tara og
flytter i anden sæson ind i huset hos familien for at ”re-revirginizing
herself” inden sit bryllup – hvilket dog ikke helt lykkes. Hun er ovenud
lykkelig, efter at Nick har friet til hende, mest fordi der nu er kommet
en ring på hendes finger, og at nogen – i dette tilfælde Nick - har valgt at
redde hende, og reddet hende fra at være en taber. Men det er ikke helt
uproblematisk, for som hun siger: ”I want my wedding
pictures with Nick, but I want my wedding night with Neal”. Neal er Max ven,
knap så pæn at kigge på som Nick men åbenbart utrolig kropslig begavet - og på
den måde er Charmaine også splittet (fig. 17).
Datteren Kate
forsøger at frigøre sig og redde sig selv. Hun skifter kostumer og uniformer
alt efter job og situation. Kate slår sig bl.a. løs som superhelten Princess Valhalla Hawkwind (fig. 17), der viser sig at byde på en yderst kreativ måde at
tjene penge på. Hun står til online-rådighed for mænd, der til gengæld køber
ting til hende fra hendes online-ønskeseddel. Dette fører bl.a. til, at hun
skal sprænge balloner ved at sætte sig på dem. Det ene job fører til det andet
og byder på forskellige bekendtskaber, heriblandt en yderst velstillet bejler,
der gerne vil købe en lejlighed til hende. Men Kate vælger familien, selv om
det ikke altid er let at være den forstående datter, når ens mor hele tiden
skifter personlighed. Kate har sin helt egen provokerende teenagefacon, hvor
hun ihærdigt forsøger at løsrive sig. En samtale forløber eksempelvis:
Tara: Hey, Kate.
Kate: Tara.
Tara: No more
"mom"? Now I'm just "Tara"?
Kate: I don't know
why you'd be upset, Tara. I've called you many names over our time together. Is
there a name you'd rather be called, Tara, than Tara?
Mens Kate konstant
kæmper med sin ydre identitet ved at udskifte kostumer, kæmper hendes yngre
bror Marshall en indre kamp. Marshall har et dilemma. Han elsker romantik og
gamle film, men har indtil nu været til drenge. Derfor prøver han i anden sæson
at finde ud af, om han også er til piger. Selv om United States of Tara er komedie, er Marshall ikke skildret som en typisk karikeret homoseksuel, og
det er virkelig befriende. Der leges ligefrem med sterotypiseringen af
homoseksuelle. Marshall skal finde ud af, hvilken type han vil være. Modsat
Kates kække og rebelske facon, er Marshall eftertænksom og intelligent, men dog
lige så velbevandret ud i sproglige statements, som hun er. Fx lyder en af hans
overvejelser: ”We are like the dummest nation on the
whole planet. I think it has something to do with freedom. We're very free, so
we're very free to be stupid”.
Hvem-er-hvem
I anden sæson
genkender vi hurtigt de forskellige personer, kender konteksten og tror ganske
enkelt på Taras forvandlinger og de hændelser, der finder sted. Derfor kan
skiftende mellem de forskellige personligheder også gøres ved et enkelt
ansigtsudtryk eller en bestemt handling, og uden at vi behøver at se T, Buck eller
Alice i fuld udklædning. Vi skal blot se Tara gå ind på et offentligt
herretoilet, og vi ved straks, at det er Buck, der nu har taget over. På den
måde kan en situationen tage et hurtigt skift, og handlingen tager en ny
drejning, fordi en ny person dukker frem.
Mens Tara i første
sæson bliver udspillet af de mange excentriske alter egoer - i den forstand at
vi langt hellere vil se dem end hende - kommer vi i anden sæson til at lære
Tara bedre at kende. Mens vi let kan genkende alter egoerne, bliver Tara dog
svære at kende til trods for at hun får langt mere råderum. Men det er ikke kun
tilskueren, der kan være i tvivl. Max
kommer ind i køkkenet, hører sin kone nynne og kigger på hendes tøj, hvorefter
han næsten panisk spørger ”Alice?”, og Tara må sige ”It's an apron, relax”, hun er altså ikke
Alice.
I en anden episode
siger Charmaine, at Tara ligner Alice, fordi hun ikke har skiftet tøj, men
stadig sidder i Alices kjole. Endnu et eksempel
er da en politibetjent spørger Max: ”Is this your wife sir?”, og Max svarer:
”Who knows?”. Og på et tidspunkt må Tara
sige: ”It's me Max, it's me”, da
han igen tvivler på, om det nu er Tara eller blot en ny personlighed, hun har
skabt.
I anden sæson
etableres også et nyt visuelt greb, hvor Tara kan tale med terapeuten Shoshane
og være til stede - i bevidstheden – på
samme tid. Dette greb aflyser de scener, hvor Tara filmer sig selv og
dokumenterer sine tanker; noget der bliver anvendt i første sæson og i starten
af anden sæson, dog uden at blive integreret optimalt.
Alt kan synes at gå grueligt galt i anden sæson, men det gør det
alligevel ikke, for familien har hinanden. Tara siger til Max: ”Life is long
and you are my man”. Og Max kan senere sige til Tara: "If you're Tara,
I'll be Max. But if you're Gimme, I'll be gotcha. And if you're Buck, I'll be
your bike. If you're Alice, I'll be your astronaut. And I'd carry Chicken to
the car, even though I knew she was pretending to be asleep”, hvor til Tara
svarer: ”When did you become so perfect?” og Max responderer: ”Since
Shoshana put me on a low dose of Prozac”.
Forbedringer og nye
forventninger
Mens replikkerne er
intelligent skrevet og nøje udvalgt, er der i det visuelle sprog ikke samme
gennemarbejdede mæthed og form for direkte udlevering af tingene. Og det er ganske
fint, fordi replikkerne kræver plads, så vi oplever ironien,
dobbeltbetydningerne, den underliggende tone, de perfekte statements, legen med
ord og klichéer. Man kunne indvende, at ingen mennesker taler så
velovervejet og sprogligt farverigt, men det synes jeg er unødvendigt, for det
er underholdende, og vi tror på karaktererne. Og der er det, der karakteriserer
Cody Diablo og gør serien særlig.
Styrken ved anden sæson af United
States of Tara er, at serien her formår at operere inden for et allerede
etableret univers. Som jeg har været inde på tidligere bliver personerne mere
komplekse i takt med, at vi lærer dem bedre at kende. Og præmissen udnyttes i
en hel anden grad end tidligere. Problemerne i første sæson opstod, når det kun
var det umiddelbar morsomme, der blev udstillet, og hvor universet blev
begrænset af, at der hele tiden skulle gøres opmærksom på det udsædvanlige i
se-nu-skifter-Tara-personlighed. Både for United States of Tara og for
en serie som Big Love krævede det tid at nå udover det
bemærkelsesværdige i den grundlæggende ide og derved nå frem til et plausibelt
og større univers. I anden sæson af United States of Tara bliver
personerne sat i spil, familiens sammenhold sættes på spil, og vi kommer til at
holde af familiens medlemmer til trods for, at de til tider opfører sig
usympatisk.
Det er en fornøjelse at se anden
sæson, men desværre byder DVD’en ikke på meget interessant ekstramateriale. Et
alternativ er derfor, at man ser serien via itunes og derudover klikker på de
links, som jeg har henvist til i artiklen.
Og så er det bare at vente på
tredje sæson (fig. 18), hvor vi forhåbentlig ser meget mere til den usædvanlige
families identitetsjagter og redningsaktioner, og hvor Tara sikkert finder ud
af meget mere om sin psykiske lidelse og den fortrængte barndom. Jeg glæder mig
i hvert fald. |
|
Fig. 1. Cody Diablo (writer)
og Steven Spielberg (creator, executive producer) foran Showtimes reklamevæg.
Serien premierede den 18. januar 2009.
Fig. 2.Dissociative Identity Dissorder er
en psykisk lidelse, hvor personen kan veksle mellem en eller flere
personligheder - en form for Dr. Jekyll and Mr. Hyde. Tara spilles i overlegen
stil af Toni Collette, der også har vundet en Emmy Award og en Golden Globe for
rollen - eller mere passende vil være at sige rollerne. Toni Collette er også
kendt for sin rolle som mor i filmen Little Miss Sunshine (2006).
Fig.
3. I første afsnit af anden
sæson mødes kvarterets beboer ude på villavejen for at se den afdøde nabo
bliver afhentet af ambulancefolk. Tara siger ”Why does this feel like a small
victory? I bet everyone thought that I would be the one to off myself. But
guess what Oak Avenue? The lady with all the personalities is not the most
fucked up person on the block”, hvortil teenagedatteren Kate svarer: ”You are
now”.
Fig.
4. Vi ser, hvordan familien står og ser ind i containeren, efter at Tara har
smidt tøj og genstande ud, der tilhører alter egoerne. Og faktisk byder 2.
sæson på mange skift i personligheder, hvor disse ændringer sker uden at
personen bærer sit eget tøj, men stadig står i Taras tøj.
Fig.
5. Dagene går og Tara tager sin medicin. Vi ser, hvordan det visuelt er løst
gennem en bevægelse, som er klippet sammen af en række af bevægelser, hvor Tara
har forskelligt tøj på.
Fig. 6 + 7. Vi
kigger indefra skabet og ud i badeværelset – det samme form for kig, som også
ses i fig. 4. Selv om serien ikke har et intenst visuelt sprog, spiller rum og
huse en central rolle. Tara lever af at lave vægmalerier i parcelhuse. Hun
bygger selv et miniaturehus. De køber et hus og hun besøge huse, som får
betydning for hende.
Fig. 8. Big Love (2006-). Sæsonfinale i 2011. Ligesom United States of Tara har serien
også markedsført sig på en kendt executive producer, i dette tilfælde Tom
Hanks.
Fig. 9. Weeds (2005-). Mary-Louise Parker spiller en kvinde, der har mistet sin mand og må sælge
pot, for at klare sig økonomisk.
Fig. 10. Nurse Jackie (2009-).
Skuespillerinden Edie Falco - også kendt i rollen som Carmela fra Sopranos (1999-2007)
- spiller den elskværdige sygeplejerske, der ikke lever helt efter reglerne.
Fig. 11. Hvert afsnit har sit eget tema og
sine egne vendepunkter (varighed på 30 min.), som indgår i en række af
begivenheder, der er med til at skabe udviklingen gennem hele sæsonen. Nogle
episoder er endda direkte forbundet, i og med et afsnit afslutter med aktion,
og reaktionen følger i det følgende afsnit.
Fig. 12. Alice med sørgeslør og i færd med
at ødelægge handlen af det renoverede nabohus ved at fortælle, at den tidligere
ejer begik selvmord.
Fig. 13. Med ordene ”I'm your man” har Buck forført Pammy fra den lokale
bar. Pedicure-behandling er blot en af de ting, Buck tilbyder sin store
kærlighed.
Fig. 14. Shoshana fungerer som terapeut for
Tara og på en måde også for Max. Max er spillet af John Corbett - også kendt
som Aidan fra serien Sex and the City (1998-2004).
Fig. 15. Samling af seriens grafiske
introduktion. Vi ser først et lukket familiealbum, og da det bliver åbnet er
det en 3D-bog, hvor sammenfoldet papirklip rejser sig op og ud af siderne. Det
afsluttes med at Tara slår øjnene op. Se også The making of USOT title
sequence.
Fig. 16. Tara og Charmaines moder siger til Charmaine: ”Oh honey, you're so
pretty, but you've always made decisions like an ugly girl”.
Fig. 17. Charmaine står midt mellem de to
mænd, Nick og Neal. Charmaine bliver spillet af Rosemarie DeWitt, der også har
rollen som Midge Daniels i serien Mad Men(2007-).
Fig. 18. Kate laver også en musikvideo, som
hun efterfølgende ser på YouTube, og den er selvfølgelig på YouTube.
Fig. 18. Her et pressebillede fra 3. sæson, som kommer til at køre på amerikansk
tv fra marts 2011. |
|