|
Indholdsfortegnelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Man finder fremragende film de mærkeligste steder på det ubegrænsede world wide web. Senest har en fremragende dokumentarfilm om ’texting while driving’ set dagens lys. Den er finansieret af bl.a. AT&T og bag kameraet står selveste Werner Herzog. I den anledning benytter vi lejligheden til at slå et slag for den fordomsfri internetsurfing og kvaliteterne ved bestillingsarbejde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Ungdomsfilm er blevet dansk films problematiske teenager. Det skyldes ikke nødvendigvis en mangel på kvaliteter, men der er behov for et oprydningsforsøg. For hvad er en ungdomsfilm i dansk film? Og hvordan ser den ud? Anders Lysne søger svarene i en feature om én af filmhistoriens mest sejlivede genrer. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. ’Udkanten’ fylder i kunst og kultur. Også i amerikansk film, hvor der er hævdvundne traditioner for at dæmonisere bonderøvene i adskillige farmer flicks, backwoods horror-film… kært barn har mange navne. Jesper Jensen præsenterer klassikerne og den drejning, subgenren har taget i 10’erne. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Brian Trabjerg Kristensen tegner superheltefilmens historie og forholder sig afslutningsvist til et spørgsmål, som Morten Vejlgaard Just tog op i en tidligere 16:9-artikel: Er det slut med superhelte på film? Just argumenterede for en forestående deroute, mens Kristensen især mobiliserer franchiseøkonomiske grunde til, at det modsatte er tilfældet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. I 1985 instruerede John Hughes ungdomsfilmen The Breakfast Club, der skulle blive en art generationshymne for alle os, der var unge i midtfirserne. I denne udgave af En scenes anatomi kigger Andreas Halskov nærmer på filmens ’dansescene’, der måske mere end nogen anden kondenserer filmens væsentligste indhold, og illustrerer John Hughes’ unikke evne til at ramme en generation lige på kornet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FILMANMELDELSE. Den store skønhed (2013) af Paolo Sorrentino fik mange rosende omtaler ved Cannes-festivalen i maj i år, men endte med at gå tomhændet derfra. Retfærdigt eller ej, så er filmen en stærkt dragende sensuel oplevelse, som for alvor kommer til sin ret i biografsalen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOGANMELDELSE. Hypen omkring de nye amerikanske tv-serier vil ingen ende tage, og bøgerne om dem kommer i en lind strøm. Andreas Halskov anmelder Brett Martins Difficult Men, der trods enkelte undladelsessynder ifølge anmelderen absolut hører til i den bedre ende af spektret og kommer godt rundt om den tv-virkelighed serierne er skabt i. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DVD-ANMELDELSE. Måske er Harold and Maude (1971) hippieagtig og tidstypisk i dens antiborgerlige fortælling, dens humanistiske budskaber og dens dyrkelse af ”den frie udskejelse”. Men ifølge Andreas Halskov er filmen også en lille og ofte glemt perle i en række af fine Hal Ashby-produktioner. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Bert Cardullo makes a comparative re-viewing of two milestone movies directed by Alain Resnais: Last Year at Marienbad (1961) and Hiroshima, mon amour (1959). He discusses whether the modernist structure that characterizes both films (in different ways) is actually wedded to substantial meaning. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Når nye teknologier bringes i spil, søger man ofte at motivere og naturalisere den givne teknologi, således at publikum ikke aktivt bemærke selve teknologien. Dette var også i 1960’erne og 70’erne, i al fald til dels, tilfældet med den såkaldte split-field diopter – en teknologisk nyskabelse, som dog også undertiden er blevet anvendt på en mere påfaldende og arty facon. Dette forklarer Dorte Schmidt Granild i denne artikel, hvori hun særligt kigger på eksempler fra Quentin Tarantino og Brian De Palmas filmværker. |
|
|
|