Tilbage til forsiden September 2006
  Forside Indhold i dette nummer Arkiv Abonnement In English
 

Indholdsfortegnelse

 

 

 

Leder: We Need to Talk About Oscar

FAST INDSLAG. Oscar-showet har ændret sig meget, og af flere omgange, siden det blev konceptueret omkring et middagsbord i 1927. Det, der startede som et eksklusivt og lukket fagfællesskab er i dag en verdensomspændende og tværmedial begivenhed – stadig med et anstrøg af eksklusivitet og ”kammerateri”, men nu også med et folkeligt, underholdningsorienteret udtryk. Dette nummer af 16:9 omhandler Oscar – såvel showet og prisen som selve filmene – og det fungerer som en teaser til 16:9’s anden bogudgivelse om netop The Academy Awards.
   
       

An Affair to Remember - Oscar og den biografiske film

FEATURE. Fra Alfred E. Greens Disraeli, der var nomineret i 1930, til Steven Spielbergs Lincoln, der er en af favoritterne i 2013 sammen med Ben Afflecks Argo, har Oscaruddelingen og biopic-genren været tæt forbundne. Andreas Halskov fortæller her historien om en af Oscar-historiens længste romancer.
   
       

Oscaruddelingen som mediebegivenhed

FEATURE. Fordelingen af diverse Oscars kan måske ikke længere lægge gaderne øde, som det var tilfældet i de gode gamle dage, når der transmitteres på landsdækkende TV. I 2012 havde prisuddelingen dog alene i USA næsten fyrre millioner seere, og det er denne massive mediebegivenhed Helle Kannik Haastrup analyserer i sin artikel om den ofte spektakulære Oscaruddelingen.
   
       

Da Oscar blev indie(wood)

FEATURE. Independentfilm – eller bare indies - har i flere år været seriøse kandidater til de eftertragtede Oscarstatuetter. I år er det Benh Zeitlins Beast of The Southern Wild, der er nomineret i fire kategorier. Kenneth McNeil beskriver og nuancerer tendensen med afsæt i vinderfilm som No Country for Old Men, American Beauty og The Hurt Locker.
   
       

Storfilmens renæssance: fra Titanic til Return of the King

FEATURE. I 1990’erne fik storfilmen en regulær renæssance i forbindelse med Oscar-showet. Men hvad ligger der i den lettere diffuse genrebetegnelse ”storfilm”, og hvad har film som Titanic (1997) og Return of the King (2003) til fælles? Rasmus Krogh adresserer og besvarer disse spørgsmål og når frem til, at oplevelseskvaliteten af Camerons og Jacksons film skal findes i en blanding af det narrative og det spektakulære.
   
       

Mesteren

FILMANMELDELSE. I de forkerte hænder kunne The Master være endt i en trygt fordømmende fortælling om en nyreligiøs kult. Men i Paul Thomas Andersons mesterlige instruktion bliver filmen en udfordrende beretning om hvordan vi skal håndtere vores egen skæbne uden at forfalde til forfængeligt bigotteri eller sanseløs hedonisme.

   
       

Alt om syndefaldet

DVD-ANMELDELSE. All About Eve (1950) fanger mange af de strømninger og spændinger, der skulle harmoniseres i datidens USA. Kirsten Skov og Steen Fiil kaster et blik på dvd/blu-ray-udgaven af Joseph L. Mankiewicz’ tidløse filmklassiker, der handler om angsten for kønsroller og noget så usexet som teater.
   
       

16:9 in English: The Oscar Deception

FEATURE. The Academy Awards celebrate the American film industry – Hollywood, as it were – and the show has widely become known as “Hollywood’s holiest night” or even a show of overt “self-congratulation”. The “best” productions – those who come away with the Oscars – have a story to tell of Hollywood and of the Hollywood economy. According to film critic and Oscar expert Edward Jay Epstein, this story, however, is different from what we might expect. Oscar, says Epstein, is an illusion or even a deception.
   
       

Et billedes anatomi: Onkel Tom

FAST INDSLAG. Han ser ond ud, den kære Samuel L. Jackson. Ja, han ligner sågar en bister version af Harriet Beecher Stowes klassiske Onkel Tom-figur. Brugen af den faste skuespiller, Samuel L. Jackson, de mere eller mindre eksplicitte intertekstuelle referencer og den heftige ironi er alle klare Tarantinoske signaturer. Django Unchained (2012), skriver Henrik Højer, er således en sand Tarantino-film, hvor der leges med kulturhistoriske figurer og arketyper, og Jacksons karakter er langt fra de traditionelle repræsentationer af afroamerikanere i film.
   
     
Udskriv denne artikel
   
Gem/åben denne artikel
som PDF
   
Gem/åben hele nummeret
som PDF
 

16:9 - februar 2013 - 11. årgang - nummer 49

Udgives med støtte fra Det Danske Filminstitut samt Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter.
ISSN: 1603-5194. Copyright © 2002-13. Alle rettigheder reserveret.
2