Tilbage til forsiden September 2006
  Forside Indhold i dette nummer Arkiv Abonnement In English
 

Et billedes anatomi: Onkel Tom

Af HENRIK HØJER

 

Hvis ikke lige det var for det onde blik Samuel L. Jackson sender beskueren på billedet herover, kunne man måske godt tro, at han var klædt på til den seneste Hollywood-udgave af Harriet Beecher Stowes Uncle Tom’s Cabin. Det er han ikke. Der er snarere tale om, at Samuel L. Jackson lægger krop til onkels Toms onde tvilling, Stephen, der med finesse og stor kynisme, agerer slaveejer Calvin Candies (Leonardo DiCaprio) forlængede arm i Tarantinos herostratisk berømte Django Unchained.

Måske ser Samuel L. Jackson også lidt bister ud fordi han meget overraskende ikke blev Oscarnomineret i 2013. I 1995 blev han nomineret i kategorien bedste birolle for sin præstation i Tarantinos Pulp Fiction, men akademiet er ifølge flere kommentatorer endnu ikke klar til at belønne en skuespiller, der spiller en så politisk ukorrekt rolle, som det er tilfældet med Samuel L. Jackson i Django Unchained.


Fig. 2.

Fig. 3.

 

Stephen er selve vrangbilledet på Mammy fra Gone With the Wind (1939), den elskelige, sorte hushjælp på Tara, der i Hattie McDaniels skikkelse følger Scarlett O. Hara i tykt og tyndt (jf. fig. 2). I den rolle blev Hattie MacDaniel den første sorte skuespiller, der fik en Oscar, og siden er det faktisk kun sket ti gange, at en sort skuespiller har vundet en Oscar, hvis man lægger priserne sammen for kategorierne bedste mandlige og kvindelige hovedrolle og bedste mandlige og kvindelige birolle. Senest vandt Octavia Spencer i 2011, for sin rolle i filmen, der sjovt nok hedder The Help… (fig. 3).

I det lys er det måske ikke så overraskende, at Jackson må se sig forbigået. Denzel Washington fik godt nok en Oscar i 2002 for sin rolle som usympatisk og korrupt politimand i Antoine Fuquas Training Day – ved et Oscar-show, hvor Sidney Poitier fik en Lifetime Achievement Award – og det samme skete i 2007, hvor Forest Whitaker også vandt kategorien bedste mandlige hovedrolle for at lægge krop til Idi Amin i filmen The Last King of Scotland. Men forbrydere af den type er én ting, noget andet er at undergrave et ærkeamerikansk ikon, der beskrives således på Wikipedia under opslaget om Beecher Stowes roman:

The book and the plays it inspired helped popularize a number of stereotypes about black people. These include the affectionate, dark-skinned "mammy"; the "pickaninny" stereotype of black children; and the "Uncle Tom", or dutiful, long-suffering servant faithful to his white master or mistress."

I Samuel L. Jacksons skikkelse er onkel Tom godt nok både ’dutiful’ og ’faithful’, men man må sige, at han i denne afskygning for alvor er trådt i karakter som sin egen dæmoniske herre.

   
 

Fakta

Det 74. Oscar-show, afholdt den 24/3-2002, blev på grund af priserne til Washington og Poitier lidt drilsk betegnet som ”The Blackademy Awards”.

For mere om Poitier i Oscar-sammenhæng se Et billedes anatomi i 16:9 nr. 28

Der er naturligvis flere berømte afroamerikanere og film omhandlende samme, som i Oscar-historien er blevet hædret. Et andet populært eksempel er Halle Berry, der i 2002 vandt prisen for bedste kvindelige hovedrolle ved førnævnte show. Også i år, 2013, kan prisen for bedste kvindelige hovedrolle tilfalde en afroamerikaner, dette i form af den unge Quvenzhané Wallis fra Beasts of the Southern Wind. For mere om forholdet imellem afroamerikanere og The Academy Awards henvises til: Edward Mapp (2008): African Americans and the Oscar®: Decades of Struggle and Achievement. Lanham, Maryland: The Scarecrow Press.

 
Udskriv denne artikel
   
Gem/åben denne artikel
som PDF
   
Gem/åben hele nummeret
som PDF
 

16:9 - februar 2013 - 11. årgang - nummer 49

Udgives med støtte fra Det Danske Filminstitut samt Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter.
ISSN: 1603-5194. Copyright © 2002-13. Alle rettigheder reserveret.
12