|
Indholdsfortegnelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Den nationale filmhistorie opstår gennem kreative påfund fra diverse instruktører, skuespillere, filmfotografer mv., men den fremstår først som en egentlig filmhistorie gennem forskningens og forskellige institutionernes minutiøse og synlige bearbejdning. Den danske filmhistorie er rig på store film og -personligheder – tænk blot på Ole Olsen, Benjamin Christensen, Carl Th. Dreyer, Bjarne og Astrid Henning-Jensen, Lars Von Trier og Susanne Bier – men den danske filmhistorie er ikke synlig i det museale landskab. Den danske filmhistorie skriver nye sider og ekskurser dag for dag, men hvor er de personer og institutioner, som vil synliggøre historien? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Det norske tidsskrift Rushprint.no lavede i slutningen af 2011 en afstemning om de bedste norske spillefilm igennem de sidste 100 år. Joachim Triers to film, Reprise (2006) og Oslo, 31. august (2011), kom ind som henholdsvis nr. 7 og nr. 3. Triers bedstefar instruerede vinderen, Jakten (1959), mens hans far var lydmand på 2’eren, Bjergkøbing Grand Prix (1975). Ikke mærkeligt at Joachim Trier har fået en særlig plads i norsk filmhistorie. Niklas Boel Kristensen fokuserer i denne artikel på Triers debutfilm, Reprise, men holder den også op imod Oslo, 31. august. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. I anledning af sommerens premiere på The Dark Knight Rises (2012) kaster vi et blik på Christopher Nolans filmiske univers. Store budgetmæssige udsving og varierende manuskriptmæssige ophav kan let få os til at tro, at Nolans film er enormt forskellige. Tanja Mattrup viser imidlertid, at der er påfaldende fællestræk på tværs af hans film. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Fra den 27. juli til den 12. august skal der holdes Olympiske Lege i London. Det bliver med sikkerhed et medieshow med tv-transmissioner og OL-film bestilt af Den Internationale Olympiske Komité. I den anledning ser vi tilbage på den hidtil mest berømte, og omdiskuterede film om olympiske lege, Leni Riefenstahls Olympia, der Film von den XI Olympischen Spielen, Berlin 1936, eller bare Olympia, der havde premiere 20. april 1938 i Ufa-Palast am Zoo i Berlin. Ikke helt tilfældigt netop på Hitlers fødselsdag. Edvin Kau påpeger, hvor man skal finde den filmkunstneriske kerne i dens gennemslagskraft. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Blue Velvet (1986), den nu velkendte small-town-film af billedskaberen David Lynch, kendes primært for sin skræmmende fascinerende billedverden. Filmen handler dog i lige så høj grad om at høre - om tilfældigt atoverhøre diverse samtaler og fragmenterede informationer og om bevidst at aflytte private menneskers intime samtaler. Filmen er et studie udi dét Elisabeth Weis kalder ecouteurism, en lyttelyst der fungerer som et centralt tema i Lynchs film og som på fascinerende vis afspejler sig i instruktørens eget arbejde med lyd og vidensfald. Med udblik mod andre film, såsom The Conversation (1974), Naboer (2005) og Red Road (2006), ser Andreas Halskov nærmere på dette tema, som det udspiller sig i én af filmens væsentligste scener. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FILMANMELDELSE. Med debutfilmen Martha Marcy May Marlene blev regissøren Sean Durkin i 2011 udråbt til bedste instruktør ved den prestigiøse Sundance filmfestival. Bag titlens pudsige men fængende alliteration gemmer sig en lille perle af en film, som gennem en finurlig brug af flashbacks, krydsklipning, tidsforlængelser og poetisk afdramatisering lægger sig i slipstrømmen af tidens øvrige independentfilm. Kenneth McNeil anmelder denne, Durkins debutfilm, som nærmest demonstrativt illustrerer filmfortællingens kardinalprincip: "Show it, don't tell it." |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOGANMELDELSE. Dansk filmforskning har en stærk tradition for encyklopædiske diskurser, og med Ib Bondebjergs seneste bidrag er både tv-dokumentarer og dokumentarfilm nu godt og grundigt kortlagt. Optikken er ikke filosoferende eller diskuterende, men Bondebjerg udfører et imponerende arkæologisk arbejde ifølge Ove Christensen, der her anmelder Bondebjergs nye mursten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DVD-ANMELDELSE. Humoren er næsten fraværende i Pedro Almodóvars seneste film, Huden jeg bor i (2011), der med sin smukke uhygge nærmer sig gysergenren. Jens Amdi Nielsen har genset Almodóvars mørke og bizarre værk, der selv på en skrabet dvd fremstår som en visuel triumf. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Re-imaginings of old televisual 'classics' are becoming an everyday phenomenon with series like CW's 90201, TNT's Dallas and Sci-Fi's Battlestar Galactica. In this context, Battlestar Galactica (BSG) is particularly interesting by representing a re-imagining not only of the popular Cold War era space opera, but of the boundaries of sci-fi itself. In his article, Matthias Stephan introduces the aforementioned series, shown on thebasic cable station Sci-Fi/SyFy, and he pinpoints how and why the series represents a re-imagining of the science fiction genre, as defined theoretically by Darko Suvin. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Nogle dramaer trives bedst i mørke, mens andre intensiveres af at foregå i fuldt dagslys. Et billedes anatomi handler denne gang om en indstilling fra Nils Malmros’ Kærestesorger (2009). |
|
|
|
|