Tilbage til forsiden September 2011
  Forside Indhold i dette nummer Arkiv Abonnement In English
 

Indholdsfortegnelse

 

 

 

Leder: Bio pics

FAST INDSLAG. Martin Zandvliets Dirch (2011) har ansporet redaktionen til at skitsere den biografiske film som genre og knytte nogle kommentarer til dens forskellige udtryksmuligheder. Hovedeksemplerne er Walk the Line (2005) og I’m Not There (2007) om henholdsvis Johnny Cash og Bob Dylan.
   
       

Stadier på terrorismens vej

FEATURE. Måske graver dokumentaristen Andres Veiel sig i sin første spillefilm Wer wenn nicht wir lidt tættere på terrorismens mystiske, sorte boks end storfilmen Baader-Meinhof-Komplekset. Ved at gå lidt længere tilbage i den tyske efterkrigshistorie får han anskueliggjort stadierne på terrorismens dystre vej. Mikael Busch kigger nærmere de to film.
   
       

Det ufortryllelige hjerte

FEATURE. Bourne-trilogien er ikke blot dynamiske actionfilm. Filmene henter deres kraft fra dybe mytologiske lag i vores kultur. Bourne (i Matt Damons skikkelse) er intet mindre end en (sen)moderne udgave af den arkaiske helt Odysseus.
   
       

Mellem indianere og politikere

FEATURE. Anmelderne var ikke begejstrede da John Fords elegiske western The Man Who Shot Liberty Valance havde premiere i 1962. Siden er filmen kommet til ære og værdighed, og i sin artikel om filmen viser Rasmus Pedersen, hvordan Fords film da også på elegant vis, tegner et kritisk portræt af det moderne USA.
   
       

En scenes anatomi: Sunnyside Up

FAST INDSLAG. Det er en udbredt opfattelse, at den tidlige tonefilm var ensbetydende med statiske kameraopsætninger. Dialogen var den nye stjerne og lydisolerende foranstaltninger gjorde det vanskeligt at orkestrere kamerakørsler. Der er flere grunde til at trodse den udlægning, heriblandt åbningsindstillingen til Sunnyside Up (1929), der er en nøjsomt koreograferet krankørsel optaget med synkron lyd.
   
       

På rette spor

FILMANMELDELSE. Nicolas Winding Refns Drive har allerede modtaget et hav af positiv omtale og en prestigefuld pris for bedste instruktør ved Cannes Festivalen tidligere på året. Nu er Drive kommet op i danske biografer og heldigvis for det. Drive er en glimrende film - skiftevis dragende, hypnotisk, chokerende og følelsesfuld.
   
       

Dontcha get it? We're all losers

BOGANMELDELSE. Mens 16:9 lægger sidste hånd på efterårets bogudgivelse om amerikanske tv-serier, kaster Dorte Schmidt Granild et blik på Smart Pop Books’ antologi Filled with Glee (2010), der handler om FOX’ successerie Glee, hvis 3. sæson skydes af samtidig med dette nummer.
   
       

Løvernes Dronning

DVD-ANMELDELSE. Det er ikke nødvendigvis de stærkeste, der overlever kampen om magten i den kriminelle underverden. Jan Oxholm kaster et blik på den australske asfaltjungle i David Michôds imponerende debutfilm, Animal Kingdom (2010), hvor Cody-familien styres med hård hånd af den måske ondeste bedstemor i filmhistorien.
   
       

16:9 in English: With an Attitude

FEATURE. This Summer Ice Cube toured Europe and gave memorable performances in both Aarhus and Copenhagen. Ice Cube’s musical career is alive and well as is his acting career. Cube has taken part in remarkably different films such as Boyz n the Hood (1991), Friday (1995), Three Kings (2000) and Are We There Yet? (2005). Ethan de Seife discusses the unusual development of Ice Cube’s star persona.
   
       

Et billedes anatomi: En vaskemaskinedør ind til filmen

FAST INDSLAG. Jens Amdi Nielsen gransker et enkelte billede af en vaskemaskinedør i Steven Spielbergs Duellen. I indstillingen bliver filmens omfangsrige biljagt sat i relief, da hovedpersonens maskulinitet drages i tvivl ved brug af en række kompositoriske raffinementer.
   
     
Udskriv denne artikel
   
Gem/åben denne artikel
som PDF
   
Gem/åben hele nummeret
som PDF
 

16:9 - september 2011 - 9. årgang - nummer 43

Udgives med støtte fra Det Danske Filminstitut samt Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter.
ISSN: 1603-5194. Copyright © 2002-11. Alle rettigheder reserveret.
2