|
Indholdsfortegnelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Dansk fjernsyn drukner i madprogrammer og bonderøve, mens 'borte' tager det ene filmprogram efter det andet. Det implicitte budskab fra public service-kanalerne synes at være, at film og filmsmag ikke er noget, man må kloge sig på. Uha - tænk, hvis vi rent faktisk blev klogere af at se fjernsyn. Farlige sager. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Skurken er en fast og nu velkendt del af den gode og veldrejede filmfortælling. Allerede i stumfilmsperioden arbejdede man dog med flere forskellige former for og nationale afarter af den ’traditionelle’ skurk, og ikke alle var lige endimensionelle. Med særlig reference til Fantômas, Irma Vep og Dr. Mabuse fortæller Mads Mikkelsen om skurkens betydning for stumfilmen – dens attraktionsværdi og dens fortællemæssige funktioner. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Musikvideoformen har nærmest altid fungeret som et filmstilistisk eksperimentarium, og gennem tiderne har den præsenteret mange nyskabende audiovisuelle kombinationer af lyd og billede. Men hvor musikvideoens eksperimenter førhen sås på MTV, foregår de nu primært på internettet, og det har haft en række konsekvenser for musikvideoens formmæssige udtryk. Bl.a. er der i de senere år blevet lavet en række interaktive musikvideoer. I sin artikel ser Mathias Bonde Korsgaard nærmere på netop dette fænomen og især på Arcade Fires interaktive videoer. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Den visuelle vildskab er fast bestanddel i de bedste af Dario Argentos italienske gyserfilm - også i Opera (1987), hvor Argentos stil og temaer går op i en højere enhed, der rækker langt ud over det klichéfyldte freudianske kriminalplot. Martin Houlind dissekerer filmens anslag og viser, at der er mening med galskaben. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FILMANMELDELSE. Man kunne let forfalde til at beskrive Coen-brødrenes film som tidstypiske, postmoderne pasticher, der ironisk spoofer og leger med gamle genreskemaer. Således også med den veloplagte True Grit (2010). Andreas Halskov anmelder filmen i lyset af brødrenes hidtidige produktioner. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOGANMELDELSE. Edward Jay Epstein har skrevet en ualmindeligt underholdende bog om et vanskeligt emne: Hollywoods økonomi. Hvad kan man lære af Nicole Kidman’s knæskade under indspilningen af Moulin Rouge? Hvorfor spiller salt en afgørende rolle i den amerikanske filmbranche? Og hvorfor betragtes Lara Croft: Tomb Raider som et mesterværk i finansieringens ædle kunst? Epspein fortæller os hvorfor, og Henrik Højer har anmeldt hans bog. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DVD-ANMELDELSE. Roberto Rossellini forbindes på godt og ondt med én af filmhistoriens mest indflydelsesrige stilretninger: den italienske neorealisme. Med sit sene hovedværk Il generale Della Rovere (1959) – hvor Vittorio De Sica spiller hovedrollen - stod Rossellini imidlertid også bag et opsigtsvækkende opgør med selvsamme neorealisme. Rasmus Chr. Andersen har anmeldt Criterions udgivelse. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Few film scholars cherish and practice brevity like Richard Raskin. In 1983, he wrote a hitherto little-known text on identification in the cinema. Raskin condensed his thoughts into a single table that various students of his have encountered in the form of a handout. Here – finally – Raskin presents his thoughts on the matter in the form of an article. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Billedanatomien behandler denne gang en lille håndfuld billeder fra den franske film Flandern. Dorte Schmidt Granild antyder filmens sans for stedet i sammenligning med Susanne Biers Oscar-vinder og maleren Otto Dixs maleri Flandern. |
|
|
|