|
Prutter i glemslens flod?
For læsere med velvoksne filmantenner er det en ældgammel nyhed, at 2011 blev året, hvor Danmarks Radio opgav deres ugentlige filmprogram. Mange er på godt og ondt vokset op med Ole Michelsens program Bogart (1985-2002!), og da Mikkel Munch-Fals tog over med DR2 Premiere i 2008, tænkte mange, at han var manden, der kunne fylde Michelsens sko. I efteråret 2008 (uge 47) figurerede programmet for første gang på Gallups TV-meter top ti for DR2-programmer, en position programmet i det store og hele beholdt vinteren ud. Dog aldrig højere end en 4. plads (uge 4, 2009, rating 194). Men for Munch-Fals viste programmet sig at være en midlertidig karriereplatform, og da han hoppede af for at lave egne film, gik det ned ad bakke. Skiftende branche-værter tog over, og kun tre programmer nåede top ti i efteråret 2009 - Wikke & Rasmussens program tangerede Munch-Fals’ 4. plads (uge 38, 2009). I hele 2010 lykkedes det kun to gange (i uge 23 og 24) DR2-Premiere at blive ét af ugens mest sete programmer på ’den hemmelige kanal’.
16:9 havde selvfølgelig gerne set, at vores egen Steffen Moestrup havde overtaget tv-slottet med en broadcastet version af film:syn, men i juni 2010 udgik befalingen fra DR, at et selvstændigt filmprogram fra årets udgang ikke længere var en del af DRs programpolitik. Det var selvklart en beslutning, som affødte debat fx på www.ekkofilm.dk (Læs evt. debatindlæg og korte statements fra DR2s kanalchef Notkin), men også på Premieres egen debatside. En del af indlæggene er ret perfide og får en til at længes efter strengere censur, men andre har fat i interessante hjørner:
”Jeg kan kun tilslutte mig koret af kritikere af dette forfejlede programkoncept. Karaktergivningen begrundes sjældent. Holdningerne virker ofte påtagede af hensyn til programmets misforståede forbruger-fokus, som alligevel aldrig vil kunne indfange de segmenter, man tilsyneladende angler efter (Disse mennesker bruger alligevel ikke tid på filmanmeldelser, for pokker!).
Det er kvalmende, at denne tankegang efterhånden har fortrængt al original programtilrettelæggelse på DR. Ole Michelsen kaldte engang luftakrobat-filmen "Free Fall" for "En prut ved Glemslens Flod". Jeg vil genbruge betegnelsen til at beskrive denne substansløse sørgelige arvtager til Bogart”.
Brugeren ”Kasper”, 6. december 2010, kl 23:58, på dr.dk
I ”Kaspers” optik er det ikke (kun) skiftende værter og redaktionelle valg, der bærer ansvaret for nedturen, men et DR i splid med sig selv: forbrugs- eller kulturtv? Oplevelsesøkonomi eller filmdannelse? Mon ikke et team bestående af en Super-16-instruktør og en lektor fra Filmvidenskab kunne lave et interessant filmprogram, hvis de fik lov til faktisk at bruge dén viden om filmbranchen og -kritikken, der vel var baggrunden for deres udvælgelse? Som Sophie Engberg Sonne skriver i Politiken: ”(..) det er vel ikke for meget forlangt, at man bliver udfordret, uddannet og får ny viden om film, når man tænder for et filmprogram?”
Det er det åbenbart. Men mens vi venter på et dannende, oplysende, skævt, højpandet og vidunderligt dybdeborende dansk filmprogram, kan vi nu heldigvis åbne for Ane Cortzen og Tv! tv! tv!, der rent faktisk fortæller os noget om genrer, formater, filmiske og tv-journalistiske virkemidler. Med vid, bid og humor. Måske er det ikke alt sammen ny viden, men det er cool fx at se teoretiske pointer illustreret på autentiske sets eller forklaret af tv-pinger med årelang erfaring. Det er ganske enkelt mere end almindeligt underholdende at få dette ssmugkig ind i tv-producenternes maskinrum.
To af tilrettelæggerne stammer – ikke overraskende – fra Premiere, og vi krydser fingre for, at de og programmet får mere end én sæson. Foreløbigt er første omgang åbenbart slut d. 23. maj. Så venter der igen tv-tørke. Godt at fjerde sæson af Mad Men nu er ude på (engelsksproget) DVD. Og man burde måske gå på jagt efter CBS-serien Blue Bloods med Tom Selleck, som Keld Reinicke i sidste måned anbefalede i Tv! tv! tv!.
|
|
|
|