Tilbage til forsiden September 2006
  Forside Indhold i dette nummer Arkiv Abonnement In English
 

Indholdsfortegnelse

 

 

 

Leder: Scorsese og hovedstolen

FAST INDSLAG. Redaktionen byder velkommen til et temanummer om Martin Scorsese.

   
       

Rejsen ind i mørket

FEATURE. Vi kan ikke eje vores eget lys, hvis vi ikke tør eje vores mørke. Annette Wernblad, som har skrevet bogen The Passion of Martin Scorsese: A Critical Study of the Films, tror passioneret på, at Martin Scorseses film kan hjælpe os til at blive større og bedre og mere hele mennesker.
   
       

Psycho Noir - den indre verden i den ydre

FEATURE. I februar 2010 var der premiere på Martin Scorseses spillefilm Shutter Island. Han har tidligere lavet flere gangsterfilm, andre kan kaldes periodefilm, udstyrsstykker, melodramaer, nogle farvet af film noir’sk tungsind og præget af hans optagethed af den psykologiske thriller. Edvin Kau har forsøgt at analysere sig frem til, hvordan man kan placere Shutter Island i Scorseses genre- og stil-landskab.
   
       

En scenes anatomi: Mean Beats – Scorsese og det moderne rock score

FAST INDSLAG. Scorsese har ikke blot en karakteristisk tematik, et sæt af karakteristiske, tilbagevendende skuespillere og en karakteristisk fortællestil - men også, ifølge Andreas Halskov, en helt karakteristisk anvendelse af lyd og musik. Med udgangspunkt i en scene fra Mean Streets (1973) gives her et indblik i Scorseses ikonografiske lydunivers og brug af populærmusikalske referencer.
   
       

4-5 ting jeg lægger mærke til, når jeg ser Boardwalk Empire

FILMANMELDELSE. Martin Scorsese har en stor finger med i skabelsen af HBO-gangsterserien Boardwalk Empire. Steffen Moestrup gransker seriens første syv afsnit og er - næsten - udelt begejstret.
   
       

Seks veje og omveje til Scorsese

BOGANMELDELSE. Seks bøger tildeler Martin Scorsese seks vidt forskellige roller. Henrik Uth vurderer, hvad der er skidt og kanel i den nyere Scorsese-litteratur.
   
       

Et hypnotisk, mørkt ridt gennem storbyen

DVD-ANMELDELSE. Scorseses store mesterværker sender lange skygger ind over sine mindre søskende. Hanne Rost Rasmussen har genset en af dem - Bringing Out the Dead (1999) - der trods ligheder i orkestrering og mise en scene fortjener et selvstændigt liv fri af Taxidrivers berømmelse. Mød en overset Scorsese-film, der ikke på nogen måder fortjener at gå i glemmebogen. Den er tilgængelig på DVD.
   
       

16:9 in English: Antonioni Pirouette

FEATURE. There are many memorable scenes in Martin Scorsese’s modern classic Taxi Driver (1976). This article focuses on a single shot that occurs thirty-five minutes into the film as Travis (Robert De Niro) is talking to Betsy (Cybill Shephard) on the phone. The shot contains a peculiar camera movement that Pauline Kael referred to as Scorsese’s ’Antonioni Pirouette’. Jakob Isak Nielsen discusses various ways of understanding this particular camera movement.
   
       

Et billedes anatomi: Skyggeboksning

FAST INDSLAG. Martin Scorseses boksedrama Raging Bull (1980) fanger os fra starten med en titelsekvens, der både rummer enkelthed og dybde. Jan Oxholm ser nærmere på billedet af en selvdestruktiv skyggebokser.
   
     
Udskriv denne artikel
   
Gem/åben denne artikel
som PDF
   
Gem/åben hele nummeret
som PDF
 

16:9 - november 2010 - 8. årgang - nummer 39

Udgives med støtte fra Det Danske Filminstitut samt Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter.
ISSN: 1603-5194. Copyright © 2002-10. Alle rettigheder reserveret.
2