tilbage til forsiden
   
 

Juni 2005
3. årgang
nummer 12
gratis

forsiden | indholdsfortegnelsen forrige side | næste side
         
    Indhold      
 

Leder: Mimre-kanalen i førersædet

FAST INDSLAG. Kulisserne i TV2 Charlies Twist and Shout ligner ganske vist noget, der er hevet op af en gammel rekvisitkasse, som DR smed ud i slutningen af halvfjerdserne, men man skal ikke undervurdere kanalen. Charlie gør nemlig meget mere end at lange discountprodukter over disken …
 

 
         
 

En familiefar bliver til fare for familien
FEATURE. Meningerne om Susanne Biers Brødre er mange. I Cannes fandt Lars von Trier ordene “indholdsløst lort” til at beskrive filmen. Heidi Philipsen præsenterer her en ganske anden vinkel og beskriver den som en “central film”, der formår at “italesætte og synliggøre krigstraumer langt mere omsorgsfuldt og tankevækkende, end det er gjort af de øvrige medier”.

   
         
 

Galskaben i metoden
FEATURE. Den italienske instruktør Dario Argento har både herhjemme og i udlandet en dedikeret fanskare. For første gang tager vi ham under kærlig behandling i 16:9's spalter, hvor Argento-ekspert Lars Gorzelak Pedersen i denne artikel kigger nærmere på Argentos film Profondo Rosso fra 1975; en film, der bærer en række klassiske Argento-træk.

 

 
         
 

Cirkelslutning
FEATURE. De fortællemæssige eksperimenter i ny dansk film er særdeles beskedne trods 15 år med god vind. Ove Christensen ser på en af undtagelserne - den interaktive Switching - og giver et bud på, hvad vi skal med interaktiviteten.

   
         
  En scenes anatomi: Frihed og fangenskab
FAST INDSLAG. Bonnie and Clyde har ofte fået æren for på perfekt vis at indfange tressernes oprørske ånd. Men filmen er langt mere ambivalent i sit syn på ungdommelig frigørelse end den har fået kredit for. Med udgangspunkt i filmens åbningsscene ser Michael Højer nærmere på hvorledes Arthur Penn's film opstiller en klar forbindelse mellem bevægelse og frihed, men alligevel forholder sig yderst kritisk til denne kobling.
   
         
  Tilbage til Graceland
FILMANMELDELSE. Det er svært at få armene ned efter at have set Lars von Triers nyeste bud på en film. Manderlay træder igen et skridt nærmere hjertet og indlevelsen, sammenlignet med sin forgænger. Den er velspillet, tankevækkende, humoristisk og ikke mindst afsindig smuk.
   
         
 

Trailernes tale
BOGANMELDELSE. Traileren er en hydrid. Reklame og film. Overtalelse og kunst. Men den er også interessant, fordi den blotter filmindustriens forestillinger om os - publikum. Dorte Schmidt-Jørgensen anmelder Lisa Kernans Coming Attractions. Reading American Movietrailers.

   
         
  Cuming of age
DVD-ANMELDELSE. Et møde med My Own Private Idaho er en konfrontation med stil-urenheden. Man kan nok diskutere dens queer genreslægtskab med western og road movie, men mest markant er filmens æstetiske virvar. Steffen Moestrup anmelder.
   
         
 

16:9 in English: Up Close and Impersonal: Hal Hartley and the Persistence of Tradition
FEATURE. The enduring influence of a classical style, the fruitfulness of a comparative method and the need to make sense of contemporary cinema - these three precepts form the basis of David Bordwell’s article on Hal Hartley’s Simple Men. In the article, Bordwell demonstrates how an analysis sensitive to filmic traditions sheds light on formal changes and continuities in contemporary cinema. A Danish translation of the article was published in 16:9, no. 7.

   
         
  Præterea censeo: Zootropa
FAST INDSLAG. Magtfordelingen i dansk film har været til debat under den nyligt overståede Cannes-festival. Dansk kunstfilms enfant terrible og mainstreamfilmens femme fatale krydsede klinger i den umulige diskussion om begrebet kvalitet. Bamses Uvenner rapporterer.
   
         
   
  Udskriv denne side
     
  Gem/åben denne side som PDF (128 Kb)
     
 

Gem/åben hele nummeret som PDF (1293 Kb)

  forrige side | næste side  
         
16:9, juni 2005, 3. årgang, nummer 12
til toppen | forsiden | tidligere numre | om 16:9 | kontakt | copyright © 2002-2005,16:9. Alle rettigheder forbeholdes.