|
|
|
|
|
|
|
|
Indhold |
|
|
|
|
|
Leder: Mimre-kanalen i førersædet
FAST INDSLAG. Kulisserne i TV2 Charlies Twist and Shout ligner
ganske vist noget, der er hevet op af en gammel rekvisitkasse, som
DR smed ud i slutningen af halvfjerdserne, men man skal ikke undervurdere
kanalen. Charlie gør nemlig meget mere end at lange discountprodukter
over disken … |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En
familiefar bliver til fare for familien
FEATURE. Meningerne om Susanne Biers Brødre er mange.
I Cannes fandt Lars von Trier ordene “indholdsløst
lort” til at beskrive filmen. Heidi Philipsen præsenterer
her en ganske anden vinkel og beskriver den som en “central
film”, der formår at “italesætte og synliggøre
krigstraumer langt mere omsorgsfuldt og tankevækkende, end
det er gjort af de øvrige medier”. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Galskaben
i metoden
FEATURE. Den italienske instruktør Dario Argento
har både herhjemme og i udlandet en dedikeret fanskare. For
første gang tager vi ham under kærlig behandling i
16:9's spalter, hvor Argento-ekspert Lars Gorzelak Pedersen
i denne artikel kigger nærmere på Argentos film Profondo
Rosso fra 1975; en film, der bærer en række klassiske
Argento-træk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cirkelslutning
FEATURE. De fortællemæssige eksperimenter i ny dansk
film er særdeles beskedne trods 15 år med god vind.
Ove Christensen ser på en af undtagelserne - den interaktive
Switching - og giver et bud på, hvad vi skal med
interaktiviteten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En
scenes anatomi: Frihed og fangenskab
FAST INDSLAG. Bonnie and Clyde har ofte fået æren
for på perfekt vis at indfange tressernes oprørske ånd. Men filmen
er langt mere ambivalent i sit syn på ungdommelig frigørelse end den
har fået kredit for. Med udgangspunkt i filmens åbningsscene ser Michael
Højer nærmere på hvorledes Arthur Penn's film opstiller en klar forbindelse
mellem bevægelse og frihed, men alligevel forholder sig yderst kritisk
til denne kobling. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tilbage
til Graceland
FILMANMELDELSE. Det er svært at få armene ned efter at have
set Lars von Triers nyeste bud på en film. Manderlay træder
igen et skridt nærmere hjertet og indlevelsen, sammenlignet med sin
forgænger. Den er velspillet, tankevækkende, humoristisk og ikke mindst
afsindig smuk. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trailernes
tale
BOGANMELDELSE. Traileren er en hydrid. Reklame og film.
Overtalelse og kunst. Men den er også interessant, fordi den blotter
filmindustriens forestillinger om os - publikum. Dorte Schmidt-Jørgensen
anmelder Lisa Kernans Coming Attractions. Reading American
Movietrailers. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cuming
of age
DVD-ANMELDELSE. Et møde med My Own Private Idaho er en konfrontation
med stil-urenheden. Man kan nok diskutere dens queer genreslægtskab
med western og road movie, men mest markant er filmens æstetiske virvar.
Steffen Moestrup anmelder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16:9
in English: Up Close and Impersonal: Hal Hartley and the Persistence
of Tradition
FEATURE. The enduring influence of a classical style, the fruitfulness
of a comparative method and the need to make sense of contemporary
cinema - these three precepts form the basis of David Bordwell’s
article on Hal Hartley’s Simple Men. In the article,
Bordwell demonstrates how an analysis sensitive to filmic traditions
sheds light on formal changes and continuities in contemporary cinema.
A Danish translation of the article was published in 16:9,
no. 7. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Præterea
censeo: Zootropa
FAST INDSLAG. Magtfordelingen i dansk film har været til debat
under den nyligt overståede Cannes-festival. Dansk kunstfilms
enfant terrible og mainstreamfilmens femme fatale krydsede klinger
i den umulige diskussion om begrebet kvalitet. Bamses Uvenner rapporterer. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|