|
|
|
|
|
|
Tilbage til
Graceland
AF PIA STRANDBYGAARD FRANDSEN
Lad det være sagt med det samme: denne anmeldelse tøver ikke
med at overdænge Manderlay med stjerner, hjerter og opadvendte
pile, hvis det altså ikke lige var fordi, vi i dette forum afholder
os fra den slags kategoriske udmålinger af kvalitet.
Manderlay er endnu en mesterlig perle fra dansk films
uforbederlige enfant terrible, Lars von Trier, som, asshole or not,
uomtvisteligt må betragtes som en af de absolut største kunstneriske
begavelser inden for samtidig film. Manderlay er imod alle
odds en ekstremt filmisk og visuelt interessant fortælling: noget
så sjældent som en vedkommende film, der formår at favne det fortællende
og det dramatiske uden at give køb på kunstnerisk originalitet.
Samtidig er den en veldrejet satire over troen på det ideelle,
utopiske samfund. |
|
Manderlay (2005). |
|
|
|
|
|
|
|
Grace på nye eventyr
Hændelserne i Dogville synes at være gået sporløse hen
over Grace, som øjensynligt har bevaret sin uforbederlige idealisme
og gudsbenådede tålmodighed med menneskeheden. I skikkelse af den
betydeligt yngre Bryce Dallas Howard er Grace genfødt som et nyt,
absolut godt og mildt menneske. Efter at have forladt Dogville er
hun nu på vej gennem Amerika sammen med faderen og hans gangsterhær.
De er nået til Sydstaterne. året er 1933. Slaveriet er for længst
en saga blot - lige med undtagelse af bomuldsplantagen Manderlay,
hvor tiden synes at have stået stille. Grace, der stadig har sin
idealistiske sjæl og sin urokkelige tro på retfærdighed i behold,
tror ikke sine egne øjne, da hun ser forberedelserne til en barbarisk
afstraffelse af en af plantagens sorte ansatte. Hun beder sin far
vente i bilen, mens hun selv tager affære og får stoppet uretfærdighederne. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bag de forbryderiske forhold på plantagen står det
aldrende hvide overhovede, den kyniske Mam, som i en menneskealder
har holdt Manderlay i et jerngreb. Fuld af foragt for den gamle
nægter Grace at opfylde hendes sidste ønske om at fjerne den bog,
der udgør rygraden i opretholdelsen af det undertrykkende hierarki
på Manderlay; 'Mam's law' - et grumt regelsæt bygget på en nedværdigende
inddeling af arbejderne i psykologiske (stereo)typer. Grace beslutter
på stedet at befri de ansatte og drage den gamles resterende familie
til ansvar for deres udåd. De tidligere slaver skal langt om længe
få lov at opleve, hvordan det er at være frie mennesker samt stifte
bekendtskab med demokratiets dyder. Sammen med en lille gruppe bevæbnede
gangstere beslutter Grace således at blive på Manderlay for at støbe
fundamentet til et nyt fællesskab, et demokratisk arbejdskollektiv
bestående af ligeværdige, frie mennesker.
Hermed er scenen sat for fortællingen om Graces glorværdige forsøg
på at give de tidligere slaver og deres undertrykkere en lektion
i frihed, lighed og broderskab. Foreløbig med geværet for tindingen,
indtil alle forstår at værdsætte demokratiets principper. Grace
påtager sig intet mindre end at rette op på den hvide races historiske
overgreb på deres sorte medmennesker, for, som hun siger: "after
all we put you there". Som man kunne vente er dette lettere sagt
end gjort og gode intentioner samt en urokkelig tro på det bedste
i mennesket slår langt fra til. Intet er, hvad det ser ud til på
Manderlay og Graces anstrengelser giver, ikke uventet, eftertrykkeligt
bagslag.
Seksualitet og syndefald
Vist mangler Bryce Dallas Howard Nicole Kidmans format og power,
men så meget desto mere inkarnerer hun den ubesmittede, naive tro
på det ideelle samfund. Hun er naturlig, fersk og mild, og efter
et stykke tid, tror vi også på hende. For Graces vedkommende er
troen på idealerne klippefast langt hen ad vejen og frustrationerne
tilsvarende til at tage og føle på, da virkeligheden endelig går
op for hende. Før det når så vidt, mister hun imidlertid mere end
sin ideologiske uskyld.
Den kvindelige seksualitet er et tilbagevendende motiv i det trierske
univers, hvor den ofte forbindes med ekstrem offervilje, underkastelse,
fornedrelse og vold. I Manderlay spares vi dog næsten for
den voldelige, seksuelle ydmygelse, som både overgik Beth i Breaking
the Waves (1995) og Grace i Dogville (2003). Ydmygelsen
af Grace finder denne gang sted på et mere ideologisk og psykologisk
plan i takt med at hendes ædle hensigter gang på gang enten mislykkes
eller afsløres som ubehjælpsomt naive. Ydmygelsen er total, da tæppet
mod slutningen af filmen trækkes væk under hende, og hun mister
besindelsen i et afmægtigt raserianfald. |
|
Manderlays betvinger, den gamle Mam.
De tidligere ansatte på skolebænken hos
Grace.
|
|
|
|
|
|
|
|
Men seksualiteten spiller stadig en essentiel rolle
i Manderlay. Ikke overraskende forbindes Graces mest intime
erfaringer - og skuffelser - med filmens ydre handling. Sideløbende
med arbejdet med at forvandle Manderlay til et demokratisk minisamfund
vokser Graces følelser for den stolte eksslave,Timothy. Det seksuelle
motiv spilles helt ud til det parodiske, da Graces tiltagende tiltrækning
mod Timothy giver anledning til våde drømme om haremskvinder og
veludrustede, sorte tjenere, akkompagneret af forførende orientalsk
musik. Værre er det imidlertid, at Graces skamfulde overgivelse
til selvtilfredsstillelse øjeblikkelig kobles til synd og død, idet
den lille syge pige, Claire, dør i samme stund. Og da forholdet
til Timothy endelig fuldbyrdes - en grotesk og ydmygende oplevelse
blottet for enhver form for romantik - rammer katastrofen for alvor
Manderlay, og alt falder fra hinanden. Kortslutningen mellem Graces
seksualitet og Manderlays katastrofekurs er næsten gammeltestamentelig
i sin grusomme lovmæssighed. Med syndefaldet følger den kollektive
straf. Samtidig har det seksuelle motiv en nærmest tragi-komisk,
satirisk karakter. |
|
Den stolte Timothy tager endelig Grace
under 'kærlig' behandling. |
|
|
|
|
|
|
|
Den filmiske fortælling
Slægtskabet med teatret såvel som med den fortællende romangenre
er tydelig. Kridtstregerne fra Dogville er afløst af sorte
streger, nye stedsbetegnelser og en række tal. Men handlingen udspiller
sig stadig i et helt åbent scenerum uden faste afgrænsninger eller
rumlige inddelinger. I bedste romanstil er Manderlay inddelt
i kapitler med titler som "Chapter 6: Hard Times at Manderlay" eller
"Chapter 8 ... in which the Film ends". Titler, der fortæller, hvad
vi kan vente os og som ikke lægger skjul på konstruktionen bag. Alligevel
opleves Manderlay som ekstremt filmisk. Den formår trods de
minimalistiske omgivelser både at være visuelt interessant og overraskende
på trods af den fremadskridende narrative logik, der nærmest kan kaldes
klassisk. Det skyldes ikke mindst de mangfoldige kamerabevægelser
samt vekslende synsvinkler og billedudsnit. Men også lyssætningen
og lydsiden er bemærkelsesværdig. Den stemningsfulde belysning indhyller
personerne i et blødt skær, der tilfører scenerne en høj grad af intimitet,
stoflighed og sanselighed. Kvaliteter, der understreges af lydsidens
virkningsfulde illudering af silende regn, knagende træværk, storm
etc. uden at forfalde til overdrevne effekter. |
|
På trods af den minimalistiske og teatralske
iscenesættelse er Manderlay ekstremt filmisk i sit udtryk og
rig på afvekslende synsvinkler og kamerabevægelser. |
|
|
|
|
|
|
|
Det er betegnende for Manderlays originale
fortællestil, at filmens point of no return først og fremmest markeres
visuelt. Det sker i slutningen af kapitel 4, da den første katastrofe
rammer plantagen og Manderlay rammes af en fatal 'dust storm', der
lader kaskader af brunligt sand og fint støv vælte ned over lærredet.
Stormen raser gennem billedet og opsluger det dybe, tredimensionelle
scenerum til fordel for en næsten monokrom billedflade, hvis rumlige
pejlemærker drukner i brunt støv. Scenen minder om Carl Th. Dreyers
fantastiske sekvens fra Vampyr (1932), hvor den onde hjælper
bogstaveligt talt drukner i kaskader af hvidt mel. Som hos Dreyer
tilfører støvstormen billedet en pågående stoflighed. Den indlejrer
det filmiske billede i en ny visuel kategori, der kortvarigt suspenderer
den logisk-sproglige betydningsdannelse til fordel for en umedieret
udveksling af betydning.
Et andet bemærkelsesværdigt visuelt fikspunkt, der brænder sig
ind på nethinden, er den smukke indstilling, der viser den døde
Claire bag det sprossede vinduesglas, der nu tjener som låg til
hendes kiste. I glasset over hendes ansigt spejler den sorte nattehimmels
blinkende stjerner sig. Også denne indstilling tilfører filmen en
poetisk sensibilitet og et sanseligt niveau, der lader billedet
udtrykke sig direkte, uafhængigt af det fremadskridende handlingsforløb.
Derudover fungerer billedet som et visuelt ekko fra Dogville,
der indeholdt en tilsvarende indstilling. Man kunne også fremhæve
det ildevarslende billede af æslets evige cirkelgang rundt om Lucifer's
Well, optaget højt over Manderlay, som indleder kapitel 6, 'Hard
Times at Manderlay'. Indstillingen fremkalder Hitchcocks uforglemmelige
koncentriske strømme af vand, der blandes med Janet Leighs stirrende
øje i Psycho (1960), og er lige så betydningsladet.
Amerikanske billeder
Manderlays smukke billedside, de glidende kamerabevægelser,
den følsomme low key lyssætning og den stemningsfulde lydside står
i grel kontrast til credit-sekvensens visuelle tour de force gennem
USA's historie. Billedmontagen består af fotografisk materiale, der
dokumenterer forskellige overgreb på landets sorte befolkning - fra
Ku Klux Klans bestialske lynchinger i begyndelsen af 1900-tallet til
slumkvarterer, raceuroligheder og overgreb af nyere dato. Som i Dogville
rammer billedbombardementet publikum med agitatorisk voldsomhed til
tonerne af David Bowies inciterende "Young Americans". En del af det
dokumentaristiske materiale består af Jakob Holsts uforglemmelige
fotografier fra USA, som blev vist til filmholdet forud for optagelserne
af Manderlay. Så selvfølgelig er det relevant at tale om en
USA-kritisk agenda i forbindelse med filmen. Det er bare ikke nok
og det er alt for let at nedskrive såvel Manderlay som Dogville
til entydige angreb på 'God's own Country'.
Sammen med fotografierne underkaster Bowies tekst Manderlay
et ironisk, politisk lys, der inviterer til kritisk eftertanke.
Men ikke kun i forhold til racisme-relaterede problemer - kritikken
stikker dybere og rammer bredere. Såvel Manderlay som Dogville
handler om almenmenneskelige, psykologiske, ideologiske og filosofiske
problemstillinger, der både ligger dybt begravet i den enkelte og
indstøbt i fundamentet til de vestlige demokratier. Filmen stiller
således en række interessante spørgsmål - kan dødsstraf forenes
med demokrati, og hvad vejer tungest - tryghed eller frihed? Manderlay
udspiller sig i krydsfeltet mellem alvor, ironi og humor, og mellem
fiktion og virkelighed. Filmen gør tydeligt opmærksom på sin fiktive
konstruktion i kraft af det iscenesatte rum, den ironiske fortæller
og kapitelinddelingen. Samtidig indlejrer credit-sekvensens fotografiske
montage historien i en dokumentaristisk ramme.
Utopia
Manderlay er en grum historie om gode intentioner,
idealisme og demokrati, men også om menneskets inderste natur. Historien
er fortalt med langt større humor og mindre brutalitet end Dogville.
Manderlay favner både det psykologiske drama og den satiriske
fortælling om det utopiske samfund. Den retter en skarp brod mod reelle
samfundsforhold, mod undertrykkelse, racisme, had og krig, men også
mod den bedrevidendes ret til at påtvinge den primitive Anden sine
idéer.
Manderlay indskriver sig på mange måder i rækken af film,
der beskriver drømmen om idealsamfundet, som for eksempel Frank
Capras Lost Horizon (1937). Med tungen i kinden udfolder
Trier den utopiske forestilling om et moderne Shangri La i form
af et demokratisk samfund, hvor alle er lige og hvor frihed er en
fødselsret. Men han rammer også lige ned i det djævelske dilemma
- problemet med at forene idealet med virkeligheden.
At mennesket er fejlbarligt er der ingen, der betvivler. Men i
hvor høj grad menneskets uformåen skal tilskrives noget så simpelt
som den ældgamle strid mellem fysiske behov og idealistiske ambitioner
er mere obskurt. Var man overbevist freudianer med hang til forsimplinger
ud over det sædvanlige, ville det være fristende, at koble den aktuelle
verdenssituation med den vestlige verdens seksuelle frustrationer.
Men så bevæger vi os også faretruende tæt på den pinlige og infantile
politiske 'analyse', som instruktøren kom for skade at servere for
verdenspressen ved filmens lancering i Cannes. Og det ville være
synd for Manderlay, som vitterlig er alt andet end et forsimplet,
entydigt politisk statement. |
|
Grace i brunt under støvstormen. |
|
|
|
|
|
|
|
Faktaboks Manderlay (2005),
139 min., Danmark
Manuskript og instruktion: Lars von Trier
Manderlay er anden del af trilogien USA -
Land of Opportunities. Den første er Dogville
(2003), den sidste bærer forløbig titlen Washington. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|