|
|
|
|
|
|
En familiefar
bliver til fare for familien
Af HEIDI PHILIPSEN
Instruktøren Susanne Bier har med dygtighed bevæget sig
rundt i flere forskellige filmgenrer. Med Brødre begav hun
sig overraskende nok ud i at skabe en dansk krigsfilm. Da dansk filmhistorie
ikke just sprudler af fortilfælde inden for krigsfilm, var dette valg
umiddelbart overraskende. Og dog. Danmark er i krig for øjeblikket.
Inden for det sidste årti har vi endvidere haft soldater udstationeret
mange forskellige steder i verden. Så ved nærmere eftertanke er det
både oplagt og velvalgt at lade filmkunsten omkredse eftervirkningerne
af krig. De kommer jo hjem igen disse udsendte soldater. De genoptager
deres hverdagsliv - er igen familiefædre. Alt er, som det plejer,
og alligevel er intet, som det plejer. Jeg kender selv én af dem.
Vi er i familie. Han ligner sig selv, hver gang han kommer hjem fra
et ophold i en krigszone. Han leger med sine børn og deltager i familiemiddage.
Men inden i ham kan alt være forandret, for krig har både synlige
og usynlige konsekvenser. I Brødre får Bier gjort det usynlige
synligt. Det er opsigtsvækkende i sig selv. Hun praktiserer endvidere
en særlig blanding af genrekonventioner og genrekrig. Endelig rummer
filmen et væld af etiske diskussioner og ekstraordinære begivenheder,
som elegant er blandet med genkendelige ordinære hverdagssituationer.
Herved er den i familie med en lang række nye danske film, der på
forskellig vis kan sættes i relation til begrebet realisme. Endvidere
har Brødre en ikke så fjern slægtning i Michael Ciminos krigsfilm
The Deer Hunter (1978). Familieligheder med andre genrefilm
vil jeg - sammen med krigen, kærligheden og køkkenet - lokalisere
i denne artikel.
Som et umiskendeligt auteurtræk har familien vandret gennem samtlige
af Biers film fra Freud flytter hjemmefra (1991) over Den
eneste ene (1999) og Elsker dig for evigt (2001) til Brødre
(2004). Det har aldrig været harmoniske familiemønstre, der har optaget
instruktøren. I familiens opløsning ligger konflikterne, der på én
gang energisk driver dramaturgien fremad og får tilskueren til at
stoppe op og glimtvis føle sig genkendt. I Brødre er det både
farer ude fra og inde fra, der truer familiens facade. Majoren Michael
(Ulrich Thomsen) sendes i 'krig' i Afghanistan, hvilket forstærker
hans fars (Bent Mejding) opfattelse af, at hans ene søn er blevet
til noget, gør en forskel; mens den anden, Jannik (Nikolaj Lie Kaas)
er en fiasko, der netop er trådt ud af fængslet. Mens Michael er i
krig, er det imidlertid Jannik, der gør en forskel i Michaels familie.
Han føler et ansvar for at træde i karakter over for Michaels kone
og børn. Mens han således gennemgår en slags dannelsesrejse i familieregi
og udvikler sig i retning af at blive en ansvarsfuld familiefar, en
samlingsfigur, så går Michael i opløsning, idet han ryger ud på en
deroute. Fejlagtigt erklæres han ligefrem for død. Dette medvirker
til at understrege hans genopstandelse som et andet og værre menneske.
Da han kommer hjem fra Afghanistan, er han psykisk mærket af krigen
og ikke i stand til at tage vare på hverken sig selv eller sin familie. |
|
Foto: Erik Aavatsmark.
Brødre er lavet ud fra et budget på
22 mio. kr., og manuskriptet er skrevet af Anders Thomas Jensen,
der de sidste år har stået bag film som: Blinkende lygter
(2001), Elsker dig for evigt (2001) og Adams æbler
(2005) m.fl. |
|
|
|
|
|
|
|
Genrekrig og -kærlighed
Brødre er et særdeles illustrativt eksempel på den kombination
af realisme og genreeksperimenter,* som har været et særkende for
dansk film siden thrilleren Nattevagten (1994). I Vinterbergs
roadmovie De største helte (1996) kan vi lokalisere, hvordan
genrens konventioner udfordres af realisme. Bier har også dyrket
og udfordret genremønstrene bl.a. i komedien Den eneste ene
(1999). Og sådan kunne man komme med mange flere eksempler.
Når tilskueren/læseren oplever et værk som realistisk, er det
ikke fordi, det giver en transparent virkelighedsgengivelse, men
fordi det benytter en række teknikker, der medvirker til at 'frembringe
virkelighed'. Antologien Om som om - realisme i teori og nyere
kunst (2001) indkredser netop realismen som en række effekter
eller teknikker. Disse teknikker kan knyttes til f.eks. autentisk
dialog, nuancerede personskildringer, genkendelige situationer og
stor detaljerigdom, hvilket er tilfældet i Brødre.**
Hvor det er et kendetegn ved en klassisk genrefilm, at konventionerne
netop skal følges, således at f.eks. en actionfilm ligner andre
actionfilm og derved ikke skuffer tilskueren, så er ærindet ikke
at stryge konventionerne med hårene i Brødre. Traditionelt
gør genrefilm sig altså umage med at tilfredsstille sin tilskuer
og ligne andre genrefilm mere end virkeligheden. Men i Brødre
oplever tilskueren, at Bier både erklærer genrerne kærlighed og
krig.
Bier har i Brødre elegant iværksat genreforventninger,
som vi kender fra bl.a. krigsfilm og actionfilm, men tilført disse
en uvant rå form for autenticitet og realisme. Michael slår eksempelvis
den menige Niels-Peter (Paw Henriksen) ihjel i en mordscene, som
ikke er set mere autentisk siden Krzyztof Kieslowskis to lange mordscener
i En lille film om kunsten at dræbe (1988). I Brødre-mordscenen
spilles på publikums genrevante forventninger om, at Michael vil
slå The Bad Guys (i skikkelse af afghanerne) ihjel i stedet
for den gode Niels-Peter. Men sådan en redningsaktion ville i høj
grad fjerne denne scene fra realismeteknikkerne og i stedet efterleve
de gængse genre-konventioner. I ovennævnte scene slår Michael ikke
alene en anden familiefar ihjel, men også sine egne værdier og idealer.
Man må ikke slå ihjel - ifølge det femte bud. Skulle vi foretage
det tankespind, som filmen iværksætter hos tilskueren, at Michael
havde fastholdt sine principper og nægtet at dræbe Niels-Peter,
var han selv blevet slået ihjel. I en tidligere scene ser vi netop
en nedskydning, som understreger, at der er konsekvenser ved at
modsige afghanerne. Krig er altså med til at nedbryde kristne værdisæt,
vestlige ideologier, familiemønstre og menneskers psyke. Det vidste
vi alle sammen godt, før vi så Brødre. Opløsningen af de
såkaldte store fortællinger har længe været tematiseret i kunsten.
Men Biers kunststykke er, at hun iværksætter etiske overvejelser
over de store historier ved at fokusere på en lille historie - om
en familiefars og en families opløsning. Således opgiver tilskueren
ikke at forholde sig empatisk til krisen, hvilket nemt kunne have
været tilfældet, hvis denne film handlede om krigens elendighed
som sådan. Gennem den nære optik, ser vi de store perspektiver i
et nyt lys.
Scenen, hvor Michael går amok og smadrer familiens nye køkken,
har et vist slægtskab med Kubricks horrorfilm The Shining
(1980), hvor Jack Nicholsons karakter ligeledes forvandles til et
monster forklædt som far, der fremsiger de berømte ord: "Daddy's
home". Begge karakterer gennemgår en transformation fra at være
en almindelig familiefar til at blive en fare for familien. Hvor
det i The Shining er hotellets eller Jacks onde ånder, der
tager magten fra ham og driver ham ud i at slå sin kone og søn ihjel,
er det i Brødre Michaels psykiske problemer udløst af krigen,
der ulmer under overfladen. I takt med at familien prøver at genetablere
en almindelig hverdag, driver problemerne ham ud i en personlig
krise. |
|
* Brødre slægter - foruden
krigsfilmen - også melodramaet, action- og horrorfilmen på. Det
vil imidlertid føre for vidt i denne sammenhæng at gennemgå de forskellige
genrers historie og udtryk; ligesom den oplagte diskussion af, om
krigsfilm overhovedet kan betegnes som en genre, er for omfangsrig
her. I denne artikel er ærindet bl.a. at henlede læserens opmærksomhed
på, hvor innovativt genrekonventioner bliver henholdsvis fulgt og
brudt, elsket og bekriget.
** Børnenes replikker og de gode skuespilpræstationer er også med
til at skabe realisme i Brødre. Endvidere kreerer de humoristiske
øjeblikke, der er med til at tage brodden af både det tragiske og
det banale. Et eksempel blandt mange er scenen, hvor Michael lige
er kommet levende tilbage til Danmark. Familien ligger genforenet
på sengen, og han falder i søvn. Efter lidt tid spørger den yngste
datter, Camilla, sin mor: "Er far allerede død igen?". |
|
|
|
|
|
|
|
The Deer Hunter har mange lighedspunkter
med Brødre, og den må klart ses som en reference.
Det er oplagt, allerede hvad navnet Michael angår, at læse de to
film komparativt. I The Deer Hunter hedder Robert De Niros
hovedrollefigur: Mike. Begge film handler om at tage vare på sig
selv og sine brødre. Begge film er en vekselvirkning mellem hverdagens
scener hjemme og krigens scener ude. Og begge film fokuserer i højere
grad på de personlige og mentale konsekvenser ved en krig end selve
krigshandlingerne. Derved adskiller de sig lidt fra mere klassiske
krigsfilm, der gerne opprioriterer krigsscenerne. I Brødre
såvel som The Deer Hunter skal ordet 'brødre' forstås
både i konkret og overført betydning. Jannik og Michael er brødre
i Biers film. Stan, Nick og Mike er 'brødre' i betydningen kammerater
i Ciminos film. Men termen refererer også til broderskab i form
af (soldater)kammerater, man har et ansvar for - Brothers in
Arms. I Deer Hunter forsøger Mike at redde sine to venner
fra Vietnamkrigens mentale konsekvenser, men han må efterlade den
ene, Nick, i Vietnam. Her lever (og dør) han af at spille russisk
roulette. Scenen, hvor Mike prøver at få Nick med hjem, er fremstillet
om muligt endnu mere horribelt end selve krigshandlingerne.
Ligesom scenen, hvor Michael i Brødre, tilintetgør køkkenet
og er ved at gøre det samme med familien, er en psykisk krig, der
indgyder mere rædsel end scenen fra Afghanistan, hvor han slår Niels-Peter
ihjel. |
|
Foto: Erik Aavatsmark.
Foto: Erik Aavatsmark.
|
|
|
|
|
|
|
|
Den naturlige historie i køkkenet
Køkkenet som location spiller en både konkret, central og symbolsk
rolle i Brødre. Ligeledes er de mange køkkenscener med til
at skabe realisme. Allerede seks minutter inde i filmen går den
første middagsscene i køkkenet i gang. Jannik er kommet ud af fængslet,
og hans mor prøver at fortælle ham, at han har været savnet, ved
at lave and, hvilket, hun mener, er hans livret. Vi præsenteres
(sikkert meget genkendeligt for de fleste tilskuere) for en familie,
hvor man har svært ved at kommunikere de store følelser ud og i
stedet taler om f.eks. maden. Filmen rummer flere signifikante køkken-
og middagsscener, hvoraf to af dem er fødselsdagsmiddage. Først
har konen Sarah (Connie Nielsen) fødselsdag, hvilket fejres uden
Michael. Siden kommer Michael hjem, og så fylder datteren Camilla
år. Selvom middagshyggen ved den sidste fødselsdag forsøges opretholdt,
så går alt i opløsning, og Camillas får, hvad hun betegner som "Den
værste fødselsdag i mit liv".
Mens Michael er i militær tjeneste, etablerer Jannik familiens
nye køkken, som Michael straks bytter om på, da han returnerer efter
krigen. Således fremstilles det elegant, at han på vejs ud i en
krise og desuden nærer ønsket om at sætte sit eget præg på familien.
Halvanden time inde i filmen er netop køkkenet rammen omkring klimaksscenen,
hvor Michael i bogstaveligste forstand river det nye køkken ned.
Derved er det fra første færd i filmen klart, at køkkenet ikke alene
spiller en vigtig rolle som rummet, hvor mange centrale scener udspiller
sig, men også har en mere symbolsk betydning som billede på familiens
opløsning og splittelse (Michael rejser uden køkkenet er færdigt),
genopbygning (Jannik etablerer det nye køkken), opløsning igen (Michael
smadrer køkkenet) og genopbygning på ny (Jannik hjælper Sarah med
at rydde op og samle køkkenet for anden gang).
Køkkenet udgør således både det projekt, som Michael aldrig nåede
at færdiggøre inden afrejsen og et billede på Janniks udvikling.
Mens køkkenet tager form, forvandler han sig fra at være en fordrukken
forhenværende fange til at være en ansvarlig og omsorgsfuld mand.
Denne udvikling sættes bl.a. i gang af hans fars spydige kommentar:
"Hvis du virkelig vil udrette noget stort, så kan du starte med
at lave det her forpulede køkken færdigt", hvilket han gør. Køkkenet
er en velvalgt og signifikant location at bruge i Brødre,
idet netop dette rum køkken udgør et centralt samlingsrum for den
moderne familie og dens identitet. Ikke mindst i Danmark, hvor køkkenalrum
og samtalekøkkener det seneste årti er vundet voldsomt frem, har
dette rum signalværdi: "I vores familie bruger vi tid på maden og
på hinanden". Jeg har tidligere skrevet artiklen "Krydderi på tilværelsen"
(EKKO nr. 15, 2003), hvor jeg belyste, hvordan vi nærmest
har oplevet en gastronomisk bølge inden for ny dansk film af værker,
der flittigt anvender mad og køkkener (Festen, 1998, og Bænken,
2000, bare som et par eksempler). |
|
Foto: Erik Aavatsmark. Familien i køkkenet. |
|
|
|
|
|
|
|
Brødre føjer sig smukt ind i denne gastronomiske
bølge med sin overflod af scener i køkkenet og omkring middagsbordet.
Disse scener medvirker til at understrege, hvor ihærdigt familien
forsøges samlet uanset krig og kriser. Samtidig tilfører de fiktionen
dynamik, autenticitet og genkendelighed. Man kan beskrive disse
mange scener som såkaldte 'naturlige historier'. Den naturlige historie
er et dramaturgisk fænomen, som eleverne på Den Danske Filmskole
undervises ud fra. Naturlige historier skaber genkendelighed for
tilskueren. Genkendeligheden indeholdes i, at alle tilskuere kender
de normer eller spilleregler, som er forbundet med f.eks. en tur
i en elevator, et besøg i en sauna, på en restaurant, omkring et
middagsbord eller andet. Hertil knytter sig en række naturlige historier,
som på forhånd 'forærer' filmskaberne et sæt spilleregler. Når spillereglerne
overholdes, giver det tilskueren en oplevelse af genkendelighed.
Sådan opfører vi os normalt i denne situation. Samtidig rummer det
også muligheden for, at filmskaberne kan bryde med normaliteten
og overraske publikum. En sådan vekselvirkning mellem dét Mogens
Rukov kalder for 'normalitetens plot' og 'det skandaløses plot',
betragter tidligere filmskoleelever* som et vigtigt aftryk fra skolens
undervisning. Rukov er leder af manuskriptforfatteruddannelsen på
Filmskolen.
Ideen er at arrangere en vekselvirkning mellem naturlige historier
og det skandaløse, således at tilskueren 'tiltrækkes' og overraskes
i passende mængder og derved engagerer sig i filmen. Genkendelige
situationer skal endvidere arrangeres, så de kommer til at udtrykke
eksistentielle problemstillinger, for det er naturligvis oftest
disse - og ikke hverdagen som sådan - der optager filmkunstnerne
og publikum. Vekselvirkningen mellem normalitetens og det skandaløses
plot anvendes flittigt i Brødre. I filmen sættes netop fokus
på eksistentielle problemstillinger i krig og kærlighed via naturlige
historier. Vi kender alle spillereglerne for en familiemiddag, hvilket
skaber genkendelighed og fundamentet for, at vi chokeres, når spillereglerne
overtrædes. Et eksempel er datteren Camillas fødselsdag, som først
forløber normalt, for derpå at blive afbrudt af en skandale, da
storesøster Natalia spørger, om faren ikke bare kan blive ved med
at være død og yderligere proklamerer, at han er jaloux, fordi Jannik
ligger og boller med Sarah. Herved kommunikerer datteren, at familien
havde det bedre, da faren var væk, og både familien og tilskueren
bringes virkningsfuldt i tvivl om, hvorvidt der er utroskab fra
Sarah og Janniks side. Klædeligt for denne film (modsat en række
andre nye danske film, f.eks. Biers egen Elsker dig for evigt,
2001) er imidlertid, at det ikke er en families opløsning
pga. utroskab, den handler om, men dens opløsning som følge af krig.
Herved udpeger Brødre nye retninger, som danske film kan
bevæge sig i.
Biers budskab
Ved at skildre en indre krig som følge af en ydre krig, formår
Bier at gøre problematikkerne vedkommende og genkendelige for det
brede publikum. Samtidig kommunikerer hun med denne film klart et
politisk statement, der understreges i Biers egen udtalelse:
"Filmen handler om det paradigmeskift, der er sket i vores samfund.
En erkendelse af, at krig og terror også bor her og at vi ikke
længere er et lille beskyttet univers. Men BRøDRE er først og
fremmest en kærlighedshistorie og en film, der handler om kærlighedens
betingelser i vores moderne livsstil". (www.cinemaonline.dk)
Kærlighedens betingelser er bl.a. at skulle overleve på trods
af de usynlige ar, som udstationerede soldater vender hjem med,
og som der - i Biers udlægning - ikke tages tilstrækkeligt hånd
om i Danmark. Bl.a. derfor må Brødre betragtes som en særdeles
central film, der netop formår at italesætte og synliggøre krigstraumer
langt mere omsorgsfuldt og tankevækkende, end det er gjort af de
øvrige medier. |
|
* Jeg har lavet en empirisk undersøgelse
af Filmskolens andel i dansk films succes og publiceret den i ph.d.
afhandlingen Dansk films nye bølge - afsæt og aftryk fra Den Danske
Filmskole (2005). Her har jeg interviewet nuværende lærere og
tidligere elever fra Filmskolen. Susanne Bier er selv uddannet i 1987
fra Filmskolens instruktørlinje. |
|
|
|
|
|
|
|
Faktaboks Litteratur:
Andersen, Henrik; "Brødre"
Cinema Online, 26. august 2004.
Iversen, Stefan, Jørgensen, Heidi, Nielsen, Henrik
Skov; Om som om - realisme i teori og nyere kunst
(2001).
Jørgensen, Heidi; "Krydderi på tilværelsen", EKKO
nr. 15 (2003).
Philipsen, Heidi; Dansk films nye bølge - afsæt
og aftryk fra Den Danske Filmskole (2005). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|