|
Indholdsfortegnelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. 16:9s februarnummer har sædvanen tro et gennemgående tema, og i år er det gensyn. Det handler om genindspilninger og om gensynet med under- og overvurderede klassikere, men også meget andet. Gensynet er nemlig - på flere måder - et gennemgående aspekt ved filmoplevelsen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Genindspilninger bliver ofte udskældt for ikke at leve op til forgængeren, men også værdsat for deres evne til at udstille, hvad der har ændret sig i mellemtiden – både i kulturhistorisk, filmæstetisk og fortælleteknisk henseende. Jens Amdi Nielsen tager disse spørgsmål op i denne artikel om, hvorledes Martin Scorseses Cape Fear (1991) overgår sin forgænger af samme navn (1962, instr., J. Lee Thompson). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. I sit gensyn med Dreyers skrækfilm Vampyr forsøger Thomas Teilmann Damm at indkredse den særligt dreyerske udgave af skrækken. Kunstfærdigheden og uhyggen synes at udgøre to sider af samme sag i en særdeles tvetydig ekskursion udi skrækgenren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. I 1965 så Peder Grøngaard første gang Godards Bande à part (1964). Dengang opfattede han først og fremmest filmen som underholdende og morsom. Det er den for så vidt stadigvæk, men ved gensyn står den samtidig som en uhyggeligt vellykket hybrid, der forener såvel kunstarter, genrer som filmæstetiske paradokser. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Det uigennemtrængelige blik fra en mandlig betjent med solbriller. Dette er det visuelle tema, Henrik Højer undersøger i filmene Psycho (1960), Thelma and Louise (1991) og Psycho (1998). Så længe mændene har solbriller på, er de urørlige, overlegne herskere, men hvad sker der, hvis solbrillerne falder? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FILMANMELDELSE. The Curious Case of Benjamin Button har scoret hele 13 Oscar-nomineringer forud for årets pris-uddelinger d. 22. februar. Forventningerne til filmen er således skruet i vejret, men lever den op til de høje forventninger? 16:9 ser nærmere på denne film hvis hovedperson ældes baglæns. Mathias Bonde Korsgaard anmelder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOGANMELDELSE. I sin bog Film Remakes forsøger Constantine Verevis at få skovlen under det omdiskuterede fænomen, der filmhistorien igennem har affødt stærke reaktioner. Nis Grøn anmelder og vurderer om projektet lykkes. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DVD-ANMELDELSE. Det er et gensyn med filmhistoriens arvesølv. Men ifølge Martin Houlind er Godfather-trilogien stadigvæk en temmelig overvurderet filmoplevelse, selvom den er blevet restaureret ned til mindste detalje. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Two critical perspectives have had a particularly strong influence on the way in which visual style has been addressed in this and the previous 29 issues of 16:9: British mise-en-scène criticism and cinematic poetics. Jakob Isak Nielsen discusses the merits of these two perspectives by assessing how they produce knowledge about a specific stylistic device: camera movement. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Ud over begge at være svenske, hvad har den svenske vampyrfilm Lad den rette komme ind og Astrid Lindgrens Karlsson på taget så tilfælles? Henrik Højer giver et bud i denne udgave af Et billedes anatomi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. I denne 30. udgave af 16:9 byder vi velkommen til en ny skarp kommentator, Valle Guilia. Valle Guilia byder os på et herligt gensyn med en af Prætereas yndede udtryksformer: satiretegningen – eller skulle vi kalde det paroditegningen? |
|
|
|