|
Indholdsfortegnelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. De nye digitale formater, HD DVD og Blu-Ray Disc, har en farvestrålende flade og er imponerende skarpe i dybden. Men måske er den nye digitalisering paradoksalt nok med til at dræbe filmoplevelsen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Kender vi en by godt, kan filmens brug af lokaliteter distrahere vores oplevelse af filmen. Det mener Palle Schantz Lauridsen, der zoomer ind på både irriterende og fascinerende forstyrrelser i værker som North by Northwest (1959), Pusher (1996) og Italiensk for begyndere (2000). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. På Statsbiblioteket i Århus er man i færd med at digitalisere over 10.000 biograf- og tv-reklamer fra ca. 1908 til 2004. Samlingen har inspireret Jakob Isak Nielsen til at sammenligne stiltræk og henvendelsesform i de to udtryksformer, som mødes i biografens mørke: biografreklamen og spillefilmen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. I den klassiske film fremhæves talen på bekostning af al anden lyd – idealet er ’støjfri zone’. Indenfor nyere film opleves imidlertid en stigende tendens til at genintroducere lydlige forstyrrelser som en del af filmfortællingen. Her er støjen ikke et uønsket teknisk biprodukt, men et tilsigtet fortælleteknisk virkemiddel. Andreas Halskov lytter til støjen hos Cassavetes, Altman m.fl. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Denne udgave af En scenes anatomi retter optikken mod østriske Michael Hanekes dystopiske univers. Sidste lussing fra Hanekes hånd hedder Caché, og den brænder uhjælpeligt fast på ethvert sind, der har fået et glimt af verden gennem denne instruktørs optik. Laust Ejstrup kigger nærmere på Hanekes kyniske kamera. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FILMANMELDELSE. Quentin Tarantinos Death Proof er et forrygende genrestykke, præget af endnu en omgang refererende form-maksimalisme omkring et næsten ikke-eksisterende plot. Men det er uforskammet underholdende. Kirstine Dollerup anmelder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOGANMELDELSE. Steven Spielberg har ifølge IMDb tjent rundt regnet 10 milliarder kroner på succeser som Jaws, E.T. og Saving Private Ryan. Alene af den grund er han et interessant fænomen. Vi anmelder denne gang to meget forskellige bøger om manden, bøger, der dog har det tilfælles, at de begge først og fremmest interesserer sig for kunstneren og håndværkeren Steven Spielberg og noget mindre for den film-økonomiske supermagt bag signaturen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DVD-ANMELDELSE. I dette nummers DVD-anmeldelse skriver Ove Christensen om Alain Resnais’ film fra 1963, Muriel ou le temps d’un retour. Han er meget begejstret, men også rundtosset, efter mødet med Resnais’ filmiske overvejelser over begreber som erindring og sandhed. Ekstramaterialet lever dog ikke helt op til filmens høje standard. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Bert Cardullo has collected a number of interviews with Akira Kurosawa that are to be published by University Press of Mississippi in 2008. To mark that occassion, and as a supplement to the book, Cardullo will be discussing the cinema of Kurosawa in two essays of which this is the first. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Per Kirkebys kapitelbilleder til Breaking the Waves fascinerer stadig. Pia Strandbygaard Frandsen har set nærmere på et af disse i lyset af den romantiske malerkunsts landskabstradition. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Et af H.C. Andersens bedste eventyr hedder Skyggen, men den proklamerede danske storfilm om eventyrdigteren selv er der endnu ingen, der har set skyggen af. Bamses Uvenner overvejer, om vi mon skal vente helt til vores dages ende? |
|
|
|