KAU, Edvin Vestergaard
Lektor, Ph.D. ved Institut for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet. Underviser i film- og tv-emner: teori og analyse. Forskningsfelt: Film, TV, multimedier. Interessen samler sig om: Betydningsdannelse, stil og retorik inden for de visuelle mediers æstetik.
Publikationer omfatter bl. a.:
Bøger ”Filmen i Danmark” (dansk filmindustri fra lydfilmens start til 1980’erne, s.m. Niels Jørgen Dinnesen, Akademisk Forlag 1983) og ”Dreyers filmkunst” (Akademisk Forlag 1989, engelsk oversættelse undervejs).
Udvalgte artikler
”Nye blikke – bløde hatte og lade sko”. Kosmorama 234 (sommer 2009, temanummer: Den ny bølge 50 år).
”The Sound of Nordisk” i ”100 Years of Nordisk Film” (red. Lisbeth Richter Larsen & Dan Nissen). Danish Film Institute, 2006.
”Et øje bag tapetet. Om Et rigtigt menneske” i ”Nøgne billeder. De danske dogmefilm” (red.: Ove Christensen). Medusa, 2004.
"Shaping Meaning. On Action and Content in Unreal Worlds" i "Virtual Interaction. Interaction in Virtual Inhabited 3D Worlds". (ed.: Lars Qvortrup). Springer Verlag, London, 2000.
“Tid og rum i Filmen og Multimediet. At tænke med øjne og hænder” i "Multimedieteori - om de nye mediers teoriudfordringer". (red.: Henrik Juel). Odense Universitetsforlag 1997.
“ ‘De er kameraet. kameraet er Deres øje’. Blikkets iscenesættelse hos Orson Welles”. Nordisk Filmforskning 1975-95. (red.: Peder Grøngaard). Nordicom- Danmark, 1995.
"Dansk film gennem 75 år" (s.m. Niels J. Dinnesen) i "Dansk film", Sophienholm, 1981.
"Strømere og stoddere" (Om "Flugten" af Hans Kristensen og "Strømer" af Anders Refn) i "Levende billeder af Danmark", Medusa, 1980.
”Funny Pictures – Visual humour in film”. POV 26, dec. 2008. A Danish Journal of Film Studies. Inst. for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet.
”The Western Experience – Reflections on the Phenomenology of the Westeren”. POV 24, dec. 2007. A Danish Journal of Film Studies. Inst. for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet.
”A Media-Industrial Complex. Dimensions of Danish Commercials”. POV 23, march 2007. A Danish Journal of Film Studies. Inst. for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet.
"Auteurs in Style. The Heresy or Indulgence of the Dogma Brothers". POV 10, dec. 2000. A Danish Journal of Film Studies. Inst. for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet.
"Separation or combination of fragments? Reflections on editing". POV 6, december 1998. A Danish Journal of Film Studies. Inst. for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet.
“Great beginnings - and endings. Made by Orson Welles”. POV 2, december 1996, Journal of filmstudies, Inst. for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet.
“Comes a Horseman”. Analyse af Alan J. Pakulas nywestern &
Interview m. Jon Bang Carlsen. (s.m. Niels Jørgen Dinnesen og Jens Loftager). (begge i Filmtidsskriftet MacGuffin, nr. 31, juni 1979).
“Maria Brauns ægteskabsfornuft”. Analyse af Rainer Werner Fassbinders film. (Filmtidsskriftet MacGuffin, nr. 34, juni 1980).
“Film og sport - sportsfilm”. Om sportsoplevelse og sportsfilmoplevelse (Filmtidsskriftet MacGuffin, nr. 35/36, dec. 1980).
Interview m. Jon Bang Carlsen. (s.m. Niels Jørgen Dinnesen). (Filmtidsskriftet MacGuffin, nr. 37, april 1981).
“The Shining”. Analyse af Stanley Kubricks gyser-værk, og karakteristik af genrens grundelementer. (Filmtidsskriftet MacGuffin, nr. 48, dec. 1983).
“Tåreperserne og Orson Welles”. Essay om film og publikum; Hollywood’sk underholdning og et eksperimentalmanuskript af Welles. (Filmtidsskriftet MacGuffin, nr. 50, juni. 1984).
“Nothing is what it seems”. Om fiktionsfilm som billeder af noget, der ikke er der.
Dertil kommer en lang række artikler i bl. a tidsskrifterne Kosmorama, POV og MacGuffin.
Artikler i 16:9
Juni 2012: Olympia: en sportsæstetisk symfoni
November 2010: Psycho Noir - den indre verden i den ydre
Juni 2010: Et billedes anatomi: Jeanne i total
November 2009: Kropslig intelligens og intentionalitet
Februar 2006: Den professionelle rustning og hjertet
Februar 2005: En scenes
anatomi: Melankolien i bevægelse
Juni 2004: If ever a film
had its cake and ate it too, surely this is it |