|
Indholdsfortegnelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. I anledning af Oscaruddelingens 85 års jubilæum udkommer 16:9 nu med den anden bog i serien 16:9 books, en bog der netop omhandler Oscarshowet og de forskellige vinderfilm. Bogen er ikke en fejring af Oscar, men et begejstret akademisk blik med plads til både fordybelse, undren og skepsis. November-nummeret er også en begejstret fejring af filmkunstens forskellighed, fra Leth og Malmros til science fiction, sydkoreanske film, Carrie og Carax. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Andreas Halskov tager læseren med på en fantastisk rejse gennem science fiction-genrens foreløbige filmhistorie. Fra Georges Méliès’ tidlige trickfilm til moderne mesterværker, der fortsat blander det fremmeartede, det filosofiske og det spektakulære. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. De er begge fra Aarhus, de laver begge film og er begge lykkedes med det, de gerne vil. Samtidig finder man næppe to større modsætninger, hvad angår måden, de omsætter virkelighed til kunst. Sat over for hinanden i det første fælles interview nogensinde rager Jørgen Leth og Nils Malmros således op som to markante skikkelser både kunstnerisk og menneskeligt. Jens Haaning interviewer. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. I antologien Guldfeber - på sporet af Oscarfilmen (Turbine, 2013) udforskes Oscarshowet og de tilhørende vinderfilm. Et af bidragene i denne bog (skrevet af Søren Langelund) handler om musicalgenrens særlige position ift. Oscaruddelingen, dette med udgangspunkt i den først musicalvinder - og en af de første vinderfilm i det hele taget - The Broadway Melody (1929). Denne artikel er et uddrag af Langelunds bogkapitel og kan tjene som en lille smagsprøve på den førnævnte bog. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Steven Spielberg var en af 80’ernes mest betydelige amerikanske filmskabere, og i 1982 skabte han en eventyrlig, Peter Pan-lignende film, som skulle blive lidt af et generationsopus for dem, der var unge i tiden. E.T. handler om den barnlige tro overfor den voksne resignation, og netop dette hovedtema indkapsles i en nøglesekvens fra filmen. Denne sekvens ser Jesper Jensen nærmere på. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FILMANMELDELSE. Hævnen er anderledes, tempoet er højere og den kvindelige instruktør Kimberly Peirce sætter nogle markante fingeraftryk i en film, der er meget mere end blot en efterligning af De Palmas original fra 1976. Mimi Olsen anmelder Carrie anno 2013. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOGANMELDELSE. Wes Anderson er en instruktør, der deler vandene. Af nogle anses han for at være blandt tidens største og mest stilsikre amerikanske auteurs; andre ligefrem hader ham og hans pertentlige, påfaldende stil. Filmkritikeren Matt Zoller Seitz tilhører unægtelig den første gruppe, og i den aktuelle bog The Wes Anderson Collection tegner han et indsigtsfuldt og visuelt portræt af førnævnte filmskaber. Kenneth McNeil anmelder Seitz’ lidt indforståede coffee table book, der om ikke andet (ganske som Andersons film) kan nydes for sine flotte billeder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DVD-ANMELDELSE. Der er både hestekræfter og hellige idioter i den hvide limousine fra Holy Motors (2012). Jan Oxholm kaster et blik på den britiske dvd-udgave af franske Leos Carax’ surrealistiske road movie, der tager seeren med på en uforglemmelig køretur rundt i Paris. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. John Ford is commonly labelled as a ‘visual’ director who was careless about dialogue, even disdainful. However, Ford was not so much careless about words as concerned that they should be trimmed down, and earn their place. Here, Charles Barr argues that names, and acts of naming, are a central thread in his work. Ford is the master not just of the Western, but of the vocative case. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Hvad betyder det for vores filmoplevelse hvilken skærm vi ser filmen på? Det er et af de spørgsmål Mathias Bonde Korsgaard stiller i relation til et helt særligt billede i Chan-wook Parks Oldboy i denne udgave af ”Et billedes anatomi” hvor vi kommer omkring Melbourne, Seoul, Batman, verdens tredjestørste biograflærred, småkager, stempelkander og andre (u)betydelige detaljer. |
|
|
|