|
Indholdsfortegnelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Den veloverståede NatFilm Festival blev i år til Danmarks største filmfestival med sideløbende visninger i både København, Århus, Odense og Kolding. Redaktionen på 16:9 er så småt ved at få øjne igen efter nattens filmiske udskejelser, og nu glæder vi os blot over dette nye forårsnummer og sommerens forestående tilsnigelser i biografmørket. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. I Spike Jonzes Adaptation (2003) tages manuskriptguruen Robert McKee til indtægt for udtalelsen: ”Gud nåde og trøste jer, hvis I bruger voice-over; det er en slap og sløset teknik.” At det ikke nødvendigvis forholder sig sådan, viser Henrik Højer i sin artikel om brugen af voice-over i film som The Usual Suspects og Orson Welles’ The Magnificent Ambersons. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Det er opblomstringstid i tysk film. Mikael Busch har kigget de bedste film efter i sømmene og må konkludere, at Tyskland igen kan kaldes et normalt land. Endog et land der omsider tør at gøre op med fortidens synder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Med INLAND EMPIRE vender David Lynch efter flere års pause tilbage det store lærred med sin mest eksperimenterende film siden spillefilmsdebuten Eraserhead. Thure Munkholm anmelder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Denne udgave af En scenes anatomi følger op på sidste nummers komedietema og præsenterer en vifte af forskellige måder, hvorpå lange uklippede indstillinger har været anvendt som komisk henvendelsesform. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FILMANMELDELSE. Darren Aronofsky er en instruktør, man holder øje med. 16:9 har således set nærmere på hans nyeste film The Fountain (2006), der har delt vandene - som Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey (1968) gjorde det i sin tid. De to film har oplagte fællestræk, men det er dog yderst tvivlsomt, om nogen i fremtiden finder på at kalde The Fountain et mesterværk. Dorte Schmidt Granild anmelder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOGANMELDELSE. Der findes næppe noget forlag, der udgiver filmbøger i samme tempo, som britiske Wallflower Press. Forlaget har adskillige virksomme udgivelsesserier såsom Short Cuts, Directors’ Cuts og Close-Up. Serien 24 Frames fokuserer på nationale og regionale filmtraditioner og tæller allerede et dusin udgivelser. I dette nummer anmelder vi seriens bidrag om fransk film, redigeret af Phil Powrie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DVD-ANMELDELSE. Næsten 60 år efter sin biografpremiere kan det neorealistiske mesterværk, Cykeltyven (1948), nu genopleves på DVD. Palle Schantz Lauridsen har set nærmere på stilarten og historien bag denne socialkritiske og eksistentielle filmklassiker. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Claude Nuridsany’s and Marie Perennou’s film about insect life, Microcosmos (1996), is a beautiful anomaly. It bears a resemblance to nature documentaries but also to poetic documentaries. It is a highly stylized film yet retains a strong connection to the real world. It has no overarching narrative yet contains fictionalized mini-narratives. Billy Budd Vermillion discusses the many paradoxes and ‘fuzzy boundaries’ of the film. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Den dansk-franske skuespillerinde Anna Karina var op gennem 1960’erne Jean-Luc Godards personlige muse og filmiske femme fatale. Kirstine Dollerup har set nærmere på Anna Karinas sødmefulde ansigt og spejlende skæbne i Godards Vivre sa Vie (1962). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Japansk tegnefilm er blevet så stor en eksportsucces, at vi nu ligefrem får lov til at se 20 år gamle mesterværker i de danske biografer. Bamses Uvenner har kigget med. |
|
|
|