Jakob Isak Nielsen

Jakob Isak Nielsen

Artikler af

  • Sunnyside Up

    Sunnyside Up

    Jakob Isak Nielsen

    EN SCENES ANATOMI. Det er en udbredt opfattelse, at den tidlige tonefilm var ensbetydende med statiske kameraopsætninger. Dialogen var den nye stjerne og lydisolerende foranstaltninger gjorde det vanskeligt at orkestrere kamerakørsler. Der er flere grunde til at trodse den udlægning, heriblandt åbningsindstillingen til Sunnyside Up (1929), der er en nøjsomt koreograferet krankørsel optaget med synkron lyd.

  • På rette spor

    På rette spor

    Jakob Isak Nielsen

    FILMANMELDELSE. Nicolas Winding Refns Drive har allerede modtaget et hav af positiv omtale og en prestigefuld pris for bedste instruktør ved Cannes Festivalen tidligere på året. Nu er Drive kommet op i danske biografer og heldigvis for det. Drive er en glimrende film – skiftevis dragende, hypnotisk, chokerende og følelsesfuld.

  • Når tæppet rives væk under én

    Når tæppet rives væk under én

    Jakob Isak Nielsen

    ET BILLEDES ANATOMI. Mad Men (2007-2010) er en nydelse for øjet, men undertiden også  en udfordring for øjet. Jakob Isak Nielsen har udvalgt en indstilling fra serien, som er desorienterende i ordets mest positive forstand.

  • Antonioni Pirouette

    Antonioni Pirouette

    Jakob Isak Nielsen

    FEATURE. There are many memorable scenes in Martin Scorsese’s modern classic Taxi Driver (1976). This article focuses on a single shot that occurs thirty-five minutes into the film as Travis (Robert De Niro) is talking to Betsy (Cybill Shephard) on the phone. The shot contains a peculiar camera movement that Pauline Kael referred to as Scorsese’s ’Antonioni Pirouette’. Jakob Isak Nielsen discusses various ways of understanding this particular camera movement.

  • Fotografens øje

    Fotografens øje

    Jakob Isak Nielsen

    BOGANMELDELSE. Litteraturen om dansk filmfotografi har været sparsom. Det formår en ny bog at råde bod på. Fotografens øje hedder værket og omhandler intet mindre end ’dansk filmfotografi gennem 100 år’. Jakob Isak Nielsen anmelder udgivelsen.

  • Efter dommedag

    Efter dommedag

    Jakob Isak Nielsen

    FILMANMELDELSE. Terminator Salvation (2009) er sidste skud på stammen i én af filmhistoriens mest sejlivede serier. Derudover er den også tænkt som første skud på stammen i en ny trilogi, som skal revitalisere filmserien. Jakob Isak Nielsen anmelder filmen.

  • Fravær og nærvær

    Fravær og nærvær

    Jakob Isak Nielsen

    ET BILLEDES ANATOMI. Et mentalt blackout i Paul Thomas Andersons Boogie Nights (1997) appellerer på én og samme tid til nærvær og fravær. Jakob Isak Nielsen forsøger at forstå indstillingens paradoksale virkning.

  • Camera Movement Revisited

    Camera Movement Revisited

    Jakob Isak Nielsen

    FEATURE. Two critical perspectives have had a particularly strong influence on the way in which visual style has been addressed in this and the previous 29 issues of 16:9: British mise-en-scène criticism and cinematic poetics. Jakob Isak Nielsen discusses the merits of these two perspectives by assessing how they produce knowledge about a specific stylistic device: camera movement.

  • Til fødselsdag

    Til fødselsdag

    Jakob Isak Nielsen

    EN SCENES ANATOMI. Tidligere på året fik Jakob Isak Nielsen i et 16:9-program på DK4 lejlighed til – sammen med lektor Edvin Kau – at diskutere en fængslende fødselsdagsscene fra Christian Mungius Cannes-vindende film 4 måneder, 3 uger og 2 dage (2007). I denne artikel udvider, samler og organiserer han sine betragtninger.

  • Den australske balletdanser

    Den australske balletdanser

    Jakob Isak Nielsen

    BOGANMELDELSE. Barry Salt har siden 1970erne kæmpet for en objektiv og deraf – ifølge Salt – videnskabelig filmanalyse. Han er særligt kendt for sin revisionistiske stilhistorie og sine statistiske registreringer af klip, kamerabevægelse og billedudsnit. Salts seneste bog Moving into Pictures er dateret 2006, men er først blevet alment tilgængelig i 2007. Jakob Isak Nielsen anmelder.

  • Den anden slæde i Citizen Kane

    Den anden slæde i Citizen Kane

    Jakob Isak Nielsen

    ET BILLEDES ANATOMI. Orson Welles’ klassiker Citizen Kane fra 1941 har gennem tiden været genstand for et utal af analyser. Men en lille detalje, der potentielt kunne have stor betydning for filmens sluttematik, har en tendens til at blive overset. Dette råder Jakob Isak Nielsen nu bod på og belyser i denne udgave af Et billedes anatomi tilstedeværelsen af ‘den anden slæde’.

  • Classics Revisited

    Classics Revisited

    Jakob Isak Nielsen

    DVD-ANMELDELSE. I de seneste måneder har vi endnu engang fået chancen for at revurdere nogle af filmhistoriens knap så synlige klassikere på DVD. Jakob Isak Nielsen anmelder to af udgivelserne: Eurekas udgivelse af Fritz Langs sidste stumfilm, Frau im Mond (1929), og Second Runs udgivelse af Miklós Jancsós Szegénylegények/The Round-Up (1965).