Jakob Isak Nielsen

Jakob Isak Nielsen

Artikler af

  • Portræt af kunsteren: En anmeldelse af The Brutalist

    Portræt af kunsteren: En anmeldelse af The Brutalist

    Jakob Isak Nielsen

    FILMANMELDELSE. Portræt af kunstneren … som en… ja, hvilket portræt er der egentlig tale om? Brady Corbets The Brutalist er et stort og ambitiøst værk, men på mange måder også en ubestemmelig, uudgrundelig film, vurderer Jakob Isak Nielsen i denne anmeldelse af den Oscar-vindende film, hvori både filmens indhold og materialitet fremhæves.

  • Rundt om Mad Men

    Rundt om Mad Men

    Jakob Isak Nielsen

    FEATURE. Mad Men var en game changer i amerikansk tv. Mere end nogen anden serie understregede den, at i amerikansk tv’s tredje guldalder var seertal langt fra det eneste succeskriterium eller for den sags skyld et udtryk for seriens kommercielle værdi. Uden på noget tidspunkt at kunne prale af imponerende ratings blev serien et kulturelt fænomen, og den profilerede på afgørende vis AMC og banede vejen for serier som Breaking Bad. I anledning af, at 16:9s første bogudgivelse Fjernsyn for viderekomne snart bliver gratis tilgængelig online, bringer vi her Jakob Isak Nielsens bidrag til bogen om netop Mad Men.

  • Camera Movement in Narrative Cinema

    Camera Movement in Narrative Cinema

    Jakob Isak Nielsen

    VIDEO-ESSAY. In this visual essay Jakob Isak Nielsen takes a closer look at the contribution of camera movement to “the language of cinema”. He suggests that any camera movement will serve one or more of six proposed functions.

  • Blockbusteren som eksperimentalfilm

    Blockbusteren som eksperimentalfilm

    Jakob Isak Nielsen

    FEATURE. Lige fra Intolerance (1916) til Inception (2010) har man kunnet opleve det besynderlige fænomen, at storsatsende, storskrydende amerikanske blockbusters samtidig kan være voldsomt idiosynkratiske. Ja, ligefrem have karakter af eksperimentalfilm. Alfonso Cuaróns Gravity (2013) er netop en sådan film. Den indskriver sig altså i en tradition, som på paradoksal vis netop har traditionsbrud som fællesnævner.

  • Mode og mozzarella

    Mode og mozzarella

    Jakob Isak Nielsen

    FILMANMELDELSE. Den store skønhed (2013) af Paolo Sorrentino fik mange rosende omtaler ved Cannes-festivalen i maj i år, men endte med at gå tomhændet derfra. Retfærdigt eller ej, så er filmen en stærkt dragende sensuel oplevelse, som for alvor kommer til sin ret i biografsalen.

  • Leder: Netflix – Paradoksernes holdeplads

    Leder: Netflix – Paradoksernes holdeplads

    Jakob Isak Nielsen

    LEDER.I juni 2010 bragte vi en leder om Telenors streamingtjeneste Voddler. Siden da – og særligt siden oktober 2012 – har streamingtjenesterne for alvor rykket på sig herhjemme. Ét af de store spørgsmål er, hvordan danskernes medievaner har formet sig i kølvandet på denne aktivitet i markedet. Undersøgelser af såvel TNS Gallup og YouGov peger på, at Netflix har haft størst succes. Vi dedikerer en længere lederartikel til emnet med særligt fokus på Netflix’ særlige position i markedet samt House of Cards’ funktion i forhold til Netflix’ forretningsmodel.

  • Den kreative  fabrik: Interview med Nadia Kløvedal Reich

    Den kreative fabrik: Interview med Nadia Kløvedal Reich

    Jakob Isak Nielsen

    INTERVIEW. Nadia Kløvedal Reich er fiktionschef i DR med dramachef Piv Bernth som en tæt samarbejdspartner. I et interview med Jakob Isak Nielsen fortæller Nadia Kløvedal Reich, hvad der karakteriserer DR’s tv-serier – herunder Forbrydelsen – ligesom hun giver sin udlægning af, hvordan DR’s tv-serier kan siges at adskille sig fra andre landes tv-serier.

  • Stort drama på den lille skærm: Interview med Søren Sveistrup

    Stort drama på den lille skærm: Interview med Søren Sveistrup

    Jakob Isak Nielsen

    INTERVIEW. Selv om tv-serier undergår en polyfonisk skabelsesproces, hvor mange stemmer mødes og former udtrykket, så har Forbrydelsen I-III i høj grad været hovedforfatter Søren Sveistrups vision. I dette interview tager Sveistrup os helt tilbage til begyndelsen, men han fortæller os ligeledes om udviklingsforløbet på tværs af de tre sæsoner, ligesom han indvier os i sin arbejdsmetode, sit forfatterrum og seriens fortællemæssige og stilistiske strategier.

  • Solen må aldrig skinne, og Sofie må aldrig smile: Interview med Piv Bernth

    Solen må aldrig skinne, og Sofie må aldrig smile: Interview med Piv Bernth

    Jakob Isak Nielsen

    INTERVIEW. Piv Bernth har som producent af alle tre sæsoner af Forbrydelsen spillet en afgørende rolle under tilblivelsen af det, der er blevet en af dansk tv’s største eksportsucceser nogensinde. Jakob Isak Nielsen har interviewet hende, og her fortæller hun bl.a. om seriens lydside og om at stoppe, mens legen er god.

  • DR-drama som æstetisk spydspids: Interview med Ingolf Gabold

    DR-drama som æstetisk spydspids: Interview med Ingolf Gabold

    Jakob Isak Nielsen

    INTERVIEW. Det var Ingolf Gabold, som var dramachef i DR, da Søren Sveistrup første gang nævnte idéen til det, som senere skulle blive Forbrydelsen. I dette interview fortæller Gabold om sit første møde med Forbrydelsen-idéen, ligesom han giver sine bud på et par mindre besungne grunde til dansk tv-dramas succes siden midten af 90erne.

  • Det var butleren, der gjorde det

    Det var butleren, der gjorde det

    Jakob Isak Nielsen

    ESSAY. Fik Forbrydelsen en værdig afslutning? Jakob Isak Nielsen diskuterer slutningen på Forbrydelsen III med særlig fokus på tre forhold: valg af morder samt to afgørende beslutninger, som Sarah Lund træffer til allersidst i afsnit 10.

  • Point of view i The Fighter

    Point of view i The Fighter

    Jakob Isak Nielsen

    EN SCENES ANATOMI. Mark Wahlberg og Christian Bale spiller halvbrødrene Micky Ward og Dicky Eklund i The Fighter (2010, instr. David O. Russell), der udadtil ligner en velfortalt men ligetil boksefilm baseret på den hårdtslående Micky Wards karriere. En besynderlig scene i indledningen af filmen giver imidlertid et mere nuanceret indtryk af filmens sammensætning og selvforståelse.