|
Indholdsfortegnelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Den mexicanske instruktør, Alfonso Cuarón, befinder sig i et grænseland mellem det lokale og det internationale, mellem kunst og kommers og mellem auteur- og genrefilm. I dette temanummer af 16:9 sætter vi fokus på Alfonso Cuaróns seneste fire spillefilm, deriblandt Gravity (2013), som måske er den største og dyreste avantgarde-film nogensinde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Findes der en mexicansk filmproduktion, som taler med sin egen distinkte stemme? Otto Pretzmann prøver sig frem med et par svar på dette spørgsmål. Han tilbyder ikke nogen encyklopædisk viden om emnet, ej heller færdigsyede opfattelser, snarere et par vævsprøver af centrale værker. Han ser bl.a. på film af the three amigos of cinema, Alfonso Cuarón, Alejandro Gonzáles Iñárritu og Guillermo del Toro, og finder især i Cuaróns Y tu mamá también (2001) en distinkt mexikansk stemme, som han savner i Cuaróns senere film. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Harry Potter og fangen fra Azkaban betragtes ikke normalt som et af Cuaróns hovedværker, men måske snarere som en vildfarelse i hans karriere. Ikke desto mindre rummer filmen en række træk der gør at den kan betragtes som en slags forstudie til de senere og mere anerkendte Children of Men og Gravity, heriblandt især Cuaróns særlige brug af long takes. I denne artikel retter Kristin Thompson således opmærksomheden mod de tre long takes i Harry Potter-filmen og læser dem i lyset af Cuaróns øvrige produktion. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Lige fra Intolerance (1916) til Inception (2010) har man kunnet opleve det besynderlige fænomen, at storsatsende, storskrydende amerikanske blockbusters samtidig kan være voldsomt idiosynkratiske. Ja, ligefrem have karakter af eksperimentalfilm. Alfonso Cuaróns Gravity (2013) er netop en sådan film. Den indskriver sig altså i en tradition, som på paradoksal vis netop har traditionsbrud som fællesnævner. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Flere af Cuaróns film rummer religiøse lag, således også Children of Men (2006), hvor flere scener nærmer sig bibelsk palimpsest. Jesper Jensen ser nærmere på de frelsende karakterer i Cuaróns nyklassiker. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FILMANMELDELSE. Dallas Buyers Club forekommer i sin fortælling skræddersyet til Oscar-statuetten, men filmen fungerer nu også fint på lærredet, hvilket især skyldes en velspillende Matthew McConaughey og en stramt fortalt historie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOGANMELDELSE. Firser-fjogede Chevy Chase, Martin Short og Steve Martin med gigantiske sombreroer er nok det, de fleste forbinder med Three Amigos. Men nu er det også titlen på en anderledes seriøs, kritisk og britisk bog om de tre markante mexikanske instruktører Guillermo del Toro, Alejandro Gonzaléz Inárritu og Alfonso Cuarón. Henrik Højer anmelder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. In space no one can hear you scream. This presents an audiovisual paradox. Because how does one create an aural verisimilitude in a space film, if virtually no sound is heard in outer space? In this article Andreas Halskov focuses on the sound of Alfonso Cuarón’s Gravity (2013), a sound design or sound score which in many ways is similar to that of Stanley Kubrick’s 2001: A Space Odyssey (1968). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. I scenen ”The Court of the Crimson King” i Cuaróns Children of Men står de kulturhistoriske referencer til alt fra syrerock til den spanske revolution i kø. Men med hvilket formål, spørger Michael Højer, der ser på, hvorfor en lyserød gris, der svæver over et kraftværk i London er et velvalgt establishing shot i omtalte scene. |
|
|
|