|
Indholdsfortegnelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Dansk tv har gennemgået en digital overgangproces og med denne er fulgt en række fordele i både mediets udbud og form. Men hvordan ser det ud med indholdet? Er det fulgt med i processen eller blevet efterladt tilbage sammen med det analoge tv-signal? Vi ser på hvad der sker med indholdet når formen digitaliseres. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Der kunne skrives, og det er der blevet, alen lange videnskabelige artikler om amerikanerne og deres forhold til den velplejede græsplæne. Henrik Højer introducerer temaet i 16:9-regi i dette essay om kombinationen amerikansk selvforståelse, plænepleje og filmkunst! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Nu ser vi for alvor nettet smelte sammen med filmmediet.
Peter Ole Pedersen undersøger i artiklen, hvordan billedæstetik og mediebrug ændrer sig med udbredelsen af video på Internettet. Desuden gransker artiklen, hvordan netvideo integreres i Hollywood-produktionerne In the Valley of Elah og Redacted. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Der bliver zappet rundt mellem mange forskellige tv-kanaler i USA. Men det er især betalingskanalen HBO, som er blevet indbegrebet af ”Quality Tv”. I denne anden del af dobbelt-featuren om HBO kaster Andreas Halskov og Henrik Højer et blik på kanalens moderne tv-dramatik i banebrydende føljetoner som The Wire, The Sopranos og Six Feet Under. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Hovedpersonen i Terry Gilliams Twelve Monkeys (1995), James Cole (Bruce Willis), sidder ubehjælpelig fast som fange i en cirkulær tidslomme. I denne forvanskede virkelighed danser numeriske tal og tidspunkter rundt som forunderligt forvirrende fikspunkter. Michael Højer ser nærmere på filmens åbning. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FILMANMELDELSE. Før næste nummer af 16:9 udkommer, når årets Cannes-vinder Det hvide bånd at få dansk premiere. Fra sit eksil i Berlin anmelder Steffen Hven her Michael Hanekes film, som vi andre kan få at se på de danske lærreder til januar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOGANMELDELSE. Noël Carroll skrev tilbage i 1976 en fremragende ph.d.-afhandling om Buster Keatons The General, som han på daværende tidspunkt ikke kunne få udgivet som bog. I 2009 udgav Wiley-Blackwell bogen på paperback. Edvin Vestergaard Kau beskriver bogens usædvanlige tilblivelse og anmelder den nærværende udgivelse. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DVD-ANMELDELSE. Den udgivelsesserie der rummer hele Jørgen Leths filmiske værk er nu tilendebragt med udgivelsen af den sjette og sidste DVD-boks, Eksperimentalfilmene. I sin anmeldelse af denne sidste DVD-boks benytter Mathias Bonde Korsgaard lejligheden til at give et samlet vue over hele serien – og dermed over Leths filmiske forfatterskab som et samlet hele. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Like the different films that it comprises, Third Cinema is a relatively unknown concept – and often a misconceived one. From the radical films of Glauber Rocha, through the works of Senegalese director Ousmane Sembène, and the collective productions of Black Audio Film Collective, Third Cinema denotes an often radical type of cinema. Outspokenly independent and overtly regional, movies within Third Cinema may have only this in common: they emphasize the importance of de-marginalization and of strong national identities in an ever-changing global context. Nicola Marzano analyses this concept of Third Cinema, maintaining its relevance in today’s global film environment. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Fejlen er i den moderne film blevet et æstetisk potentiale. Andreas Halskov kigger nærmere på et påfaldende eksempel i dogmefilmen julien donkey-boy (1991), skrevet og instrueret af det amerikanske ”problembarn” Harmony Korine. |
|
|
|