|
Indholdsfortegnelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Blu-ray-film er heldigvis kommet for at blive. De blå skiver er nemlig guld værd for alle, der går efter smukke billeder og grundige filmanalyser. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. De kendte spiller sig selv som aldrig før: Nicolas Bro som Nicolas Bro i Offscreen og Frank Hvam som Frank Hvam i Klovn. Det skorter ikke på betegnelser, når man beskæftiger sig med produktioner, der blander fakta og fiktion: fx ”faktion”, ”dramadok” og ”mockumentary”. Ingen af disse betegnelser indkapsler imidlertid denne særlige type film- og tv-produktion, som Louise Brix Jacobsen har valgt at kalde ”fiktiobiografisk”. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Det er blevet en filmhistoriografisk kliché, at overgangsfasen fra stumfilm til tonefilm var et udviklingsmæssigt tilbagskridt. Netop tonefilmens tidlige år er imidlertid én uhyre interesssant epoke. I disse år skal filmen finde sig påny, og det afstedkommer stilistiske nyskabelser på både billed- og lydsiden. Andreas Kakiou Halskov skriver om epokens slående lydlige tiltag, der i visse tilfælde er så integrerede og gennemførte, at filmene selv fra et nutidigt standpunkt fremstår moderne. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Med Christoper Nolan’s aktuelle The Dark Knight kaster Batman endnu engang lange skygger på det store lærred. Kirstine Dollerup tager en tur gennem den mørke superhelts snart 70 år lange historie og møder både lyserød camp og hårdtslående pulp på vejen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Otto Pretzmann kaster sig over noget så forhadt og udskældt i vor tid som cigaretten. Ved at nærstudere en scene fra Veronikas To Liv klargør Pretzmann, hvordan Kiewslovski med enkelte men velgennemtænkte virkemidler formår at iscenesætte de små hverdagsting, som ligger ved siden af den egentlige handling. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FILMANMELDELSE. Wall-E er det niende og nyeste skud på Pixars stamme af computeranimerede film i spillefilmslængde. Filmen hører til blandt Pixars absolut bedste og især dens karakterer er elskelige. 16:9 har set nærmere på dette moderne eventyr om kærlighed mellem maskiner. Mathias Bonde Korsgaard anmelder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOGANMELDELSE. Vil man blive klogere på de faktiske forhold i nutidens filmindustri, og hvordan disse er med til at forme det produkt vi ser i biograferne, er her et godt rigtig godt bud. The Contemporary Hollywood Film Industry (2008) har flere rigtig gode indgangsvinkler til hvorfor den moderne film- og medieindustri der ud som den gør. Niels Jørgen Dinesen anmelder begejstret. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DVD-ANMELDELSE. Ind i mellem er selvbiografiske film en anstrengende og småprivat affære, men det gælder ikke skotske Bill Douglas’ trilogi, der undlader at forcere livets sammenhænge. Douglas selv døde i starten af 1990’erne, men BFI har nu sørget for, at hans film får fornyet liv ved at udgive dem på DVD. Ove Christensen anmelder filmene og ekstramaterialet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. The cinema of Abel Ferrara is wild and unruly yet remarkably sharp and intelligent. It is a cinema that seeks the truth of the moment and a cinema whose moments reverberate into the realms of philosophy, allegory and religion. Adrian Martin takes us on a tour de force through Abel Ferrara’s career and describes the merits of his cinema with illuminating precision. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Sidney Poitier var helt ekstraordinært med i to af de film, der var nomineret til en Oscar for bedste film i 1967. Norman Jewisons In the Heat of the Night vandt den duel og lægger billede til dette nummers anatomi. Her viser Henrik Højer, hvordan en enkelt indstilling kan læses som en metafor for filmens vigtigste ambition. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Bamses Uvenner kigger videre på nogle af de mere eller mindre hemmelige parodier på kendte film, som gemmer sig rundt omkring på nettet. De er som regel korte, billigt producerede og måske endda amatøragtige, men humoren er i enkelte tilfælde oppe på blockbuster-niveau. |
|
|
|