|
Indholdsfortegnelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Ovenpå snestorm og regnvåd vinter er der måske ikke så meget at grine af. Af samme grund er det vel på sin plads at 16:9’ s årlige temanummer denne gang netop handler om komedien i nogle af dens mange forskellige afskygninger. Og så benytter vi også lige lejligheden til at kippe med flaget for to af de allerstørste. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Vi er så vant til den romantiske komedie, at det er svært at forestille sig en tid, hvor den ikke var der. Dens genkendelige træk står så stærkt, at man let overser forskellene - store som små, på tværs og på langs af filmhistorien. Erlend Lavik gennempløjede flere hundreder romantiske komedier under udarbejdelsen af sit væsentlige bidrag til rom-com-litteraturen: "Kjærlighet i seriemonogamiets tidsaldertegner" (2001). Her tegner han et portræt af genren med særlig fokus på det nyeste skud på stammen: den romantiske "gross-out" komedie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Publikum bliver taget ved næsen, når der leges kispus med virkeligheden i subgenren mockumentary. Morten Scholz har set nærmere på sandheden bag genrens historie og forførende virkemidler. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Er der noget at grine af i krigeriske sammenstød mellem to bevæbnede styrker? Ja, mener Michael Højer, der med udgangspunkt i verdens første krigskomedier ser nærmere på sammenblandingen af krig og komedie på film. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Parodien kan beskrives som en form for komik, der fremavles ved tilstrækkeligt talentfuldt at genbruge traditionelle genrekonventioner på utraditionelle måder. Med udgangspunkt i denne optik kaster Jesper Moldaschl sig i den tyvende udgave af En scenes anatomi over tre scener fra Lars von Triers The Element of Crime. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FILMANMELDELSE. Siden Peter Weir i 1998 lod Truman Burbank bryde ud af fiktionens ellers så hermetisk lukkede univers, er metafilmen med jævne mellemrum dukket op i forskellige varianter. Seneste skud på stammen er Marc Forsters Stranger than Fiction - en veloplagt komedie, som i kraft af genrens selvbevidste natur har alle muligheder for at overraske med bizarre indfald og absurde situationer. Jonas Kangas har set filmen efter i sømmene. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BOGANMELDELSE. Den danske filmbranches mest vedholdende humorister Wikke og Rasmussen er emnet for Christian Mongaards bog, Så er der kronhjort, Kurt! Jonas Ludvigsen anmelder, og han er begejstret for det, han læser, selv om bogen mangler analytisk tyngde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DVD-ANMELDELSE. Frank Capra mestrede især den satiriske, sociale komedie. Ofte blev den ligefremme og jævne mand fremhævet på bekostning af den magtfulde overklasses falskhed og forstillelse. Niels Jørgen Dinnesen har kastet sig over et nyt bokssæt med fem af Capras mest berømte film. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Certain comic one-liners have become so legendary that they have been absorped into the collective pool of references that we tap into on a daily basis. Many will know the famous “Resignation Joke” attributed to Groucho Marx: “I don't want to belong to any club that will accept me as a member.”? Some will also remember that Woody Allen revived the joke in the opening scene of Annie Hall (1977). Yet what was the original context and function of the joke? Richard Raskin fills us in. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Selvom det måske ikke er det, han vil blive husket for, når boet efter Martin Scorsese skal gøres op, så er oscarvinderen faktisk en ganske morsom mand. Men humoren står aldrig alene og lige under overfladen lurer galskaben. Henrik Højer har fundet et eksempel fra Goodfellas fra 1990, hvor Joe Pesci giver den som morsom galning. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Der bliver gået til vaflerne i Hollywood. Ikke kun til de utallige receptioner men også i mange skuespilleres forberedelser til deres livs roller. Bamses Uvenner agerer mundskænk. |
|
|
|