|
|
|
|
|
|
Den exhibitionistiske
englænder
Af HENRIK HØJER
Den engelske instruktør Michael Powell huskes for sit samarbejde
med ungareren Emeric Pressburger og for den herostratisk berømte
Peeping Tom fra 1960. Hans film revurderes og sættes i perspektiv
i essaysamlingen The Cinema of Michael Powell, International
Perspectives on an English Filmmaker, der anmeldes herunder.
I 1937 indledtes det vigtigste parløb i engelsk films historie.
Begivenheden, der ofte beskrives sådan, er paradoksalt nok (det
paradoksale vender vi tilbage til) mødet mellem den ungarske manuskriptforfatter
Emeric Pressburger og den engelske instruktør Michael Powell. Powell
trådte sine filmiske barnesko i det sydlige Frankrig under den amerikanske
instruktør Rex Ingram og havde inden mødet med Pressburger instrueret
over tyve film uden at gøre det store væsen af sig. Det blev der
ændret på med Powells instruktion af den næsten dokumentarisk udseende
The Edge of the World (1937). I den forbindelse fik
producenten Alexander Korda øjnene op for den kun 32-årige instruktør,
som han bragte sammen med den ligeledes lovende ungarske
manuskriptforfatter Emeric Pressburger. Dermed er vi tilbage ved
det for engelsk film så afgørende møde men altså også tilbage ved
det lidt paradoksale i den betegnelse. Powell og Pressburger skabte
nemlig op gennem fyrrene og halvtredserne en række film,
der i hvert fald ved første øjekast fremstår som meget u-engelske.
Deres film dyrker filmmediets æstetiske muligheder, melodramaet
og fantasien og er meget langt fra den hovedåre i engelsk film,
der har dyrket og stadig dyrker virkeligheden i al sin snavsede
realisme: Fra tidlige dokumentarfilmpionerer i trediverne
over Free-Cinema i halvtredserne og tresserne og til
Loach og Leigh fra halvfjerdserne til i dag. Når mødet alligevel
beskrives som afgørende, er det fordi, Powell og Pressburger op
gennem 1940'erne skabte en række film, der for de flestes vedkommende
står tilbage som eviggyldige og uhyre eksplosive kunstværker i deres
dyrkelse af farver, form og storslået fortælling. Film som A
Canterbury Tale (1944), A Matter of Life and Death (1946)
og The Red Shoes (1948) kan desuden ses som forfædre
til den række af engelske instruktører, der på trods af realismens
forrang valgte billedets kraft frem for virkelighedens: Fra Ken
Russel til Danny Boyle.
Siamesiske tvillinger
Der er efterhånden skrevet meget og grundigt om Powell og Pressburger
men essaysamlingen, der er til anmeldelse her, er faktisk den første
af sin art siden 1978. Dengang blev filmene revurderet efter nogle
år i skammekrogene og ikke mindst instruktører som Martin Scorsese
og Francis Ford Coppola gjorde deres for at reintroducere filmene. |
|
The Cinema of Michael Powell, International
Perspectives on an English Filmmaker (2005). |
|
|
|
|
|
|
|
Den foreliggende bog handler faktisk ikke om Powell
og Pressburger men udelukkende om førstnævnte. Eller det
er i hvert fald intentionen. Projektet er nemlig ganske besværligt
at effektuere, idet Powell og Pressburger efter etableringen af
deres eget produktionsselskab The Archers (fig.1)
næsten som siamesiske tvillinger gjorde en dyd ud at kreditere
begge for manuskript, instruktion og produktion (fig.2). Selvom
Pressburger dukker op her, der og allevegne i den foreliggende bog
og selv om det, som det fremgår af bogen, kan være svært at skelne
den enes idiosynkrasier fra den andens, så var der dog i realiteten
tale om en ganske skarp arbejdsdeling de to imellem: Powell forestod
instruktionen, mens det var Pressburger, der indtil samarbejdets
ophør i 1957, leverede manuskripterne. Det fremgår desuden af dagbogsoptegnelser,
der gengives her i bogen, at Pressburger havde endog meget stor
tillid til, at Powell kunne forløse og oversætte hans ord til filmens
sprog.
Samlingens fulde titel er The Cinema of Michael Powell,
International Perspectives on an English Film-Maker, og ligesom
det ikke er lykkedes at holde Pressburger udenfor døren, så lykkes
det heller aldrig for det internationale perspektiv for alvor at
manifestere sig. Skribenterne repræsenterer godt nok både Storbritannien,
USA og Frankrig men derudover ligger det internationale aspekt underdrejet:
Man forventer en eller anden form for accentuering af det internationale,
når det ligefrem figurerer i bogens titel, men der er intet i de
foreliggende essays, der peger i retning af , at billedet af Powell
som instruktør forandres markant, fordi man bevæger sig over Atlanten
eller sydøst på til Frankrig. Når disse forbehold er nævnt, skal
det understreges, at hverken tilstedeværelsen af Pressburger
eller fraværet af et egentligt alternativt perspektiv er alvorlige
reservationer, højst en stille påpegning af falsk varebetegnelse.
Bogen, der er redigeret af Ian Christie og Andrew Moor, indeholder
tværtimod en række fine essays, der på forskellig vis forsøger at
indkredse den særlige tiltrækningskraft, som Powells film helt indiskutabelt
besidder.
Filmskabere i eksil
Bogen er inddelt i fire afsnit: Beginnings and Endings,
Reassessing the Films, Collaborators og Gender
Matters. Herunder vil jeg præsenterer et par af bogens mest
interessante bidrag - dedikerede indslag til diskussionen af en
af filmhistoriens mest visionære instruktører. |
|
Fig.1: Bueskytternes logo blev ifølge
Michael Powell valgt, fordi det udtrykte den Powell og Pressburger'ske
overbevisning, at hvor der satses stort, vil der forekomme forbiere!
Fig.2: Det karakteristiske titelskilt,
her fra I Know Where I'm Going (1945).
|
|
|
|
|
|
|
|
Umiddelbart efter redaktørernes indledende forord
følger en af samlingens mest tankevækkende og velskrevne essays.
Det er skrevet af John Ellis (der underligt nok ikke figurerer i
bogens liste over bidragydere) og hedder At the Edge of the World.
Det er Ellis' ambition at beskrive de kerneelementer, der kendetegner
Powell/Pressburger signaturen. Han nævner tre vigtige ingredienser.
Den første, Artifice, beskriver Powells evne til ligesom
en række kontinentale instruktører som Ophüls og Carné at skabe
rum for "... a sudden glimpse behind the appearances
and acceptable forms of behavior ."(Christie og Moor:13), som
Ellis formulerer det. Ifølge Ellis er det Powells styrke, at han
på trods af sine films kunstfærdighed også tematisk formår at skabe
momenter, der brænder igennem såvel filmenes rigidt komponerede
billedside som karakterernes ofte bastante traditionsbundethed.
Det andet element er i forlængelse heraf ikke overraskende Powells
brug af Mise en scène. Powells film besidder en meget
uengelsk trang til at lade billedet tale for sig selv. Billedet
hos Powell besidder en ekspressiv slagside og Ellis mener, at den
typiske Powell-indstilling netop er karakteriseret ved at
kompositionen ofte er langt vigtigere end karakterernes handlinger
og dialog (fig.3). |
|
Fig.3: Sister Clodagh (Deborah Kerr) og
mr. Dean (David Farrar) er kommet hinanden faretruende nær og Sister
Ruth, der står med ryggen til i billedets forgrund, våger jaloux over
situationen, som en rovfugl, der gør klar til angreb (Black Narcissus,
1947). |
|
|
|
|
|
|
|
Det tredje og sidste komponent går kort og godt
under betegnelsen Sexuality. Seksualitet forstået i bred
forstand idet Powell og Pressburgers film, udover at behandle forholdet
mænd og kvinder imellem, også tager forholdet mænd imellem under
kærlig behandling. Der er på intet tidspunkt tale om explicit homoseksualietet
i filmene men Ellis påpeger, at en film som f.eks. A Matter of
Life and Death (1946) i høj grad tematiserer det, han kalder
"...the undercurrents of male bonding."(19)
(fig.4).
Et helt fjerde perspektiv svæver over vandende ikke bare i Ellis'
artikel men hele bogen igennem: Såvel Powell som Pressburgers meget
ambivalente forhold til England og det engelske. Pressburger
var ungarer og derfor helt naturligt i eksil i England, mens Powells
eksil var af mental art. Han forholdt sig livet igennem meget tvetydigt
til sit engelske ophav, og Ellis kan afslutningsvis konkludere:
Seen in this way, many of the strands of Powell and
Pressburger's work fall into place. Powell has a romantic insistence
of 'I am Cinema'. They share a romantic nationalism; they oscillate
between defiance and conformity. Pressburger loves paradox; Powell
loves extravagance. Emotion in their films is provided through
cinema itself: it comes from looking, from hearing, from being
caught up in the spectacle you are watching. What tended
to evade Powell and Pressburger were tragedy, deprivation, domesticity:
the unsung strengths of British cinema in general. (19)
Ellis' artikel er som sagt samlingens første. Den er placeret
i afsnittet Beginnings and Endings, og her
finder man desuden Charles Barrs fine analyse af de første fire
minutter af The Spy in Black (1939), hvorfra han trækker
linjer til resten af ouvren og Lesley Sterns lidt tunge omgang med
A Matter of Life and Death i essayet From the Other Side
of Time. |
|
Fig.4: Det politisk ukorrekte venskab
mellem Clive Candy (Roger Livesey) og den tyske officer Theo Kretschmar-Schuldorff
(Anton Walbrook) er et vigtigt omdrejningspunkt i The Life and
Death of Colonel Blimp (1943).
|
|
|
|
|
|
|
|
Forsinket kærlighed
I afsnittet Reassesing the Films er det specielt
Tom Gunnings meget personlige analyse af kærlighedsfilmen I Know
Where I'm Going (1945), der skiller sig ud. Med inspiration
fra bl.a. Barthes, Todorov og Walther Benjamin viser Gunning først,
hvordan forsinkelsen er konstituerende for kærlighedsfilmen
i almindelighed og derefter, hvordan netop denne forsinkelsesmekanisme
tilføres mytiske overtoner i Powell og Pressburgers film om Wendy,
der på sin vej ud til sin kommende ægtemand bliver forsinket af
tåge og vejrlig og må tilbringe et par begivenhedsrige dage på den
lille ø Mull (fig.5).
Rather than experiencing delay as simply a frustration of
narrative progress, we need to recognise its positive role, its
relation to the skillful lover's slow hand in heightening desire.
Temporal interruption creates the space of transformation, the
place, in love stories , where love is born. Here purposes and
goals change and established senses of self are challenged. (97)
Dette rum for forandring, som omtales i citatet herover,
synliggør Powell gennem sin brug af det skotske landskab, vinden,
tågen og regnen. De mytologiske undertoner, der simrer i manuskriptet,
træder for alvor i karakter i Powells billeder.
Afsnittet Reassesing the Films er bogens længste
og indeholder også et par af bogens svageste indslag. Her tænker
jeg på Graeme Harpers rodede betragtninger over Powells sene udflugt
til det australske i filmen They're a Weird Mob (1966)
men også på Laura Mulveys gamle traver fra hendes kommentarspor
til laserdiskudgaven af Peeping Tom (1960). Filmen
bruges som illustration af hendes indflydelsesrige teori omkring
filmmediet som orkestreret for et sadistisk mandligt blik; en læsning
der forekommer banal og slet ikke formår at fange filmens særegne
stemning og ... charme.
Samarbejdspartnere
Powells samarbejdspartnere behandles i bogens tredje afsnit,
hvor redaktør Ian Christie tager revanche for en lidt uoplagt artikel
om A Matter og Life and Death tidligere i bogen. Denne gang
går han næsten arkæologisk til værks i sit forsøg på at påvise grænsefladen
mellem Powell og Pressburgers respektive ansvarsområder. Det er
spændende læsning, akkurat som det er tilfældet med Nanette Aldreds
artikel om Hein Heckroth. Samarbejdet med Heckroth indledtes i 1946
og fortsatte indtil opløsningen af The Archers i 1957.
Heckroth var oprindelig maler men efter i en perioder at have arbejdet
ved teatret, blev han Powells faste set- og kostume-designer; en
rolle der blev mere og mere essentiel efterhånden som Powell tillagde
sig den meget ekspresssive stil, mange i dag forbinder med film
fra The Archers. |
|
Fig.5: Som det fremgår af overblændingen
herover, sætter øen Mull, og vinden, solen, regnen og tågen, i bogstaveligste
forstand sit præg på Joan Webster (Wendy Hiller) i I Know Where
I'm Going (1945). |
|
|
|
|
|
|
|
Bogens afsluttende afsnit omhandler et tema, der
selvfølgelig må dukke op, når talen falder på mændene bag en film
som Black Narcissus (1947). Gender Matters
hedder afsnittet, der har sine mest interessante iagttagelser i
Natacha Thiérys analyse af Powells kvinder i That Obscure
Subject of Desire: Powells Women 1945-50. Meget overbevisende
viser hun, hvordan netop Black Narcissus vender op og ned
på Mulveys pointer fra Peeping Tom artiklen: Her er
det manden, der objektiveres (fig.6):
Black Narcissus is probably the film in which female desire
finds its fullest realistion... What is remarkable about this
film is that the male is eroticised here, in the person of Dilip
(Sabu) and Dean (David Farrar)... As the film progresses
the shots of Dean gradually close in on his body to frame his
virile torso and face. his shirts become more and more unbuttoned
as the narrative unfolds, until his naked body are finally revealed.
(226)
Den exhibitionistiske instruktør
I forlængelse heraf peger Christie og Moor i deres forord på,
at man bør nuancere billedet af Powell ganske betragteligt. Peeping
Tom, der meget ufortjent blev Powells Waterloo, kaster en lang
skygge, og det er bl.a. i det lys den sædvanlige beskrivelse af
Powell som dyrker af den filmiske voyeurisme bør nuanceres. Christie
og Moor peger på, at filmene i ligeså høj grad er kendetegnet
ved deres exhibitionistiske islæt her defineret som "...a parading
of cinematic technique that, in its dialogue with its spectators
expects a response from them, somewhere between belief and disbelief."(5)
Denne exhibitionistiske slagside repræsenteres i bogen af en række
farvebilleder, stills og framegrabs. Billederne er samlet umiddelbart
efter forordet men illustrerer på fornem vis en række af bogens
senere pointer. Desuden indeholder The Cinema of
Michael Powell en række sort/hvide billeder og sidst men ikke
mindst afsnittet A Life in Pictures. Her præsenterer
Thelma Schoonmaker (Powells sidste kone og Martin Scorsese faste
klipper) en række fotografier fra sit private billedarkiv. Bl.a.
billedet af Michael Powell og Emeric Pressburger, der let smilende
og meget koncentrerede betragter opdagelserne til The
Small Back Room (1949): Engelsk films siamesiske tvillinger
i deres rette element. |
|
Fig.6: Hundrede minutters striptease:
Mr. Dean klædes af efterhånden som handlingen skrider frem i Powell
og Pressburgers Black Narcissus fra 1947.
|
|
|
|
|
|
|
|
Faktaboks The Cinema of
Michael Powell, International Perspectives on an English
Filmmaker, Ed. By Ian Christie and Andrew Moor.
295 sider, BFI Publishing 2005.
Criterion har udgivet fem af Michael Powells film.
Som altid er der tale om meget flotte udgivelser:
The Criterion Collection
I septembernummeret 2005 af Sight and Sound
sætter man ligeledes fokus på Michael Powell. Redaktionen
har af Thelma Schoonmaker fået tilladelse til at bringe
Michael Powells aldrig udgivne fantasy memoir.
Som det også fremgår af hans selvbiografier, A Life
in Movies og Million-Dollar Movie,
er Powell en endog meget velskrivende filminstruktør. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|