|
|
|
|
|
|
Bresson - den
store transformator
Af THOMAS LIND LAURSEN
Langt om længe begynder Robert Bressons mesterværker at blive
tilgængelige på dvd. Lad os håbe, at alt godt således kommer til
dem, der tålmodigt kan vente. Denne anmeldelse ser nærmere på to
af de seneste Bresson-udgivelser: det engelske selskab Artificial
Eyes udgivelse af Pickpocket (1959) og amerikanske The
Criterion Collections Au hasard Balthazar (1966).
De to spillefilm, der henholdsvis er Bressons femte og syvende,
stammer fra den midterste del af instruktørens filmproduktion, der
begynder i 1943 og ender med den trettende film i 1983. Samtlige
kan siges at handle om det moderne menneskes isolation og dets potentielle
transformation gennem forholdet til det og dem, der ligger uden
for den enkelte. Sådan er det tematiske fællestræk, men det er på
sin vis også en passende betegnelse for den særegne stil, som Bresson
udvikler i løbet af sin karriere. Mere herom senere.
|
|
|
En verden som ingen anden
Handlingen i Pickpocket er tydeligvis inspireret
af Dostojevskijs roman Forbrydelse og straf. Filmen drejer
sig om den unge og umiddelbart tilforladelige enspænder Michel (spillet
af Martin Lassalle), der påbegynder en kriminel løbebane som tyveknægt,
da han mister sig arbejde og finder alle opnåelige stillinger under
sin værdighed. Han mener, at samfundet står i en gæld til ham, som
det ikke kan indfri, og i et sådant samfund må et overmenneske kunne
sætte sig ud over de gængse love og normer. Det er denne tankegang
og ikke begæret efter penge, der driver Michel ud i kriminalitet.
På den måde fremmedgør han sig gradvist mere og mere fra sin omverden
og sine medmennesker - indtil han så at sige maler sig selv så langt
op i et hjørne, at han pludselig ser sig i stand til at modtage
hjælp fra et andet menneske. "Dette er ikke en thriller", lyder
teksten, der løber over skærmen ved filmens begyndelse, og det er
tydeligt for enhver, der ser Pickpocket. Ikke desto mindre
er filmen en af Bressons mest spændende. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Au hazard Balthazar følger æslet Balthazar
fra føl til voksen i et liv med skiftende (oftest ondsindede) ejere
og dertil hørende bestillinger: kæledyr, trækdyr, cirkus-artist
osv. Parallelt hermed fortælles historien om Marie (spillet af Anne
Wiazemsky - Godards senere kone og skuespillerinde), der ligesom
Balthazar er fanget i en grusom verden, hvor hun vokser op med skiftende
herskere. Om der er en udvej for de to skal ikke afsløres her, men
det skal gøres klar for enhver interesseret, at filmen langt fra
er en slags "Balthazar, det kække æsel", en "Danser med æsler" eller
for den sags skyld blot kan sammenlignes med en dyrefilm fra BBC.
Der er ganske simpelt ingen anden film som Au hasard Balthazar.
Den er, som Jean-Luc Godard har formuleret det, "hele verden på
halvanden time". Den er en mystisk parabel med stærke - om end aldrig
entydige - symboler, der lægger op til en kristen udlægning, hvor
Balthazar selv har rollen som den, der tager alverdens synder på
sine skuldre. Filmen, der er en af Bressons mest bevægende, blev
af det engelske filmtidsskrift Sight & Sound i 2002 udnævnt
til at være blandt verdens tyve bedste film.
I sin alvorstyngede tematik og ditto udtryk kan Bressons film minde
om Tarkovskys, Bergmans eller Hanekes, men ingen er mere sin egen
i filmens verden end netop Robert Bresson. Hvis man ikke allerede
kender til Bresson - og ikke skræmmes af sidestillingen med de tre
nævnte instruktører - bør man imidlertid uden videre betænkning
straks bestille begge her anmeldte udgivelser. Pickpocket
er nok den mest spændende af de to omtalte film, men Au hasard
Balthazar er på den anden side den mest overrumplende i sin
absolutte anderledeshed. Begge er filmkunst af højeste klasse. Og
hvad selve gengivelsen angår, er begge udgivelser pragtfulde. Nok
er Criterions billede en tand mere skarpt og en tak mere nuanceret
end Artificial Eyes, men her er vi ude i småtingsafdelingen, og
intet fornuftigt filminteresseret menneske ville undgå sidstnævnte
udgivelse af den grund. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
At se en Bresson-film er en intens oplevelse: for
nogle en oplevelse ud i ekstrem kedsomhed og forvirring; for andre
ud i forundring og inspirerende udfordring. ét er sikkert: Ingen
slipper upåvirket igennem. Og hvis nogen instruktørs film fortjener
(eller rettere behøver) en kommentar med på vejen, så må det være
Bressons. Det er helt givet, at man, når filmen er forbi, vil sidde
tilbage med spørgsmål angående, hvad det egentlig var, man var vidne
til. Ingen af de to aktuelle udgivelser rummer et kommentarspor,
men begge er udstyret med ekstramateriale i form af interviews og
lignende. Det er det materiale, jeg i det følgende vil se nærmere
på.
Ekstramaterialet
Ekstramateriale kan overordnet set deles op i to kategorier:
teknik og trivia - hvor den første type består af redegørelser for
professionelle valg hos de forskellige medvirkende til filmens tilblivelse,
mens den anden type udgøres af anekdoter fra og omkring optagelserne
samt anden udenomssnak. De to er naturligvis ikke uadskillelige. Ikke
alene optræder de ofte side om side på samme udgivelse, men bl.a.
det efterhånden så udbredte "Behind the Scenes" er almindeligvis et
eksempel på en sammensmeltning, der nu oftest har mere karakter af
pr-stunt end decideret dokumentar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sammenlignet med ekstramaterialet på Criterions
udgivelse rummer Artificial Eyes mest trivia af de to. Hvor interessant
det umiddelbart måtte være, hvad filmens skuespillere laver i dag,
kan diskuteres. Men i den 52 minutter lange dokumentarfilm "The
Models of Pickpocket" opsøger den franske instruktør Babette Mangolte
netop filmens tre centrale "modeller" eller "fortolkere" (sådan
som Bresson kalder sine skuespillere), og resultatet af hendes bestræbelser
fremstår på en og samme tid som essayistisk videodagbog og interviewprogram.
Pierre Leymaire finder hun i Caen, Marika Green i østrig, og Martin
Lassalle støver hun op i Mexico. De tre giver et levende billede
af, hvordan det var at medvirke i Bressons film - samt af hvordan
det siden hen har påvirket dem. Navnlig Lassalle er interessant
i denne sammenhæng. Oplevelsen har tydeligvis mærket ham for livet.
Selv siger han, at det tog ham ti til femten år at komme sig, men
alt tyder på, at han aldrig helt har rystet oplevelsen af sig. Han
benytter replikker fra filmen om sit eget liv, og kan i det hele
taget ikke holde fiktion og virkelighed ude fra hinanden. "Bresson
er alle vegne", siger han flere gange og omtaler ham, som om han
stadig var i live, på trods af at Bresson døde i 1999. "Undskyld,
mester", ser han op mod himlen og siger, når han føler, at han udleverer
instruktøren.
Som alle Bressons modeller var Lassalle en uprøvet amatør, da han
medvirkede i Pickpocket. Bresson ønskede ikke at filme mennesker,
der havde set sig selv på film, fordi den slags ønsker at korrigere
og modificere det naturlige i deres opførsel og spille skuespil
i stedet. De medvirkende fik derfor heller ikke de løbende optagelser
at se. Dem var der ellers mange af, for med sine uendelige repetitioner
synes Bresson nærmest at være ude på at hjernevaske sine modeller,
der efter tredive takes simpelthen glemmer, hvad de egentlig siger
og bare leverer replikken i den automatiske tone, som Bresson netop
efterstræbte. Repetitionerne foregik uden forklaringer. Lassalle
omtaler således en indstilling, hvor han går op af en trappe: "Der
må have været en grund til at optage den fyrre gange, men jeg kender
den ikke". Bresson instruerede da heller ikke sine modeller som
skuespillere, men nærmere som børn eller dyr, om man vil. Der var
ingen tale om psykologisk motivation eller anden form for forklaring.
Det var bare: "sig sådan her, stå sådan her, se derhen". "Vi gav
os til manden, ikke til personerne", forklarer følgelig Marika Green,
der tilmed vedgiver en nærmest erotisk besættelse af instruktøren.
Alt i alt fremstår de unge, uprøvede modeller som en art gidsler,
der rammes af noget lignende et Stockholm-syndrom i forholdet til
Bresson. Det er rørende og dybt foruroligende på én og samme gang.
Og interessant er det, at man således alligevel via en personlig,
triviel tilgangsvinkel får et indtryk af Bressons særlige teknik. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mandens metode - skabelse frem for gengivelse
Ikke desto mindre får man alt andet lige det bedste indblik
i netop dén ved at lytte til mandens egne forklaringer - og begge
udgivelser har et interview med Bresson selv foretaget umiddelbart
efter filmenes udgivelse. Af dem viser Artificial Eyes sig at være
det mindst skarpe. Her siger Bresson blot, at han vurderer følelse
som vigtigere end historie; at påstanden om, at han vender sit publikum
ryggen, er fejlagtig; og desuden forsvarer han sin særprægede person-instruktion
med, at den automatisme, som han mener at nå frem til, er en stor
del af vores virkelige liv. Og selv om han påstår, at han ikke er
bevidst om, at hans film skulle være anderledes end andre instruktørers,
så indrømmer han, at han føler sig alene i filmbranchen. Det 6 minutter
lange interview blegner i forhold til det en time lange tv-program,
der er gengivet på Criterions dvd. Men som en kompensation findes
på Artificial Eyes udgivelse en videooptagelse af en seance med spørgsmål
fra salen efter en forevisning af filmen i år 2000. Den kaldes "Around
Pickpocket". Af de tre i panelet bringer Marika Green (der som sagt
også medvirkede i "The Models of Pickpocket") og instruktøren Jean-Pierre
Améris ikke nævneværdigt nyt til billedet af Bresson. Men derimod
fremlægger instruktøren Paul Vecchiali et par skarpe øjenåbnere angående
instruktørens stil. Bressons indstillinger begrænser filmens personer,
påpeger Vecchiali. Han arbejder inden for det enkelte billedes grænser
for at skabe rummet udenfor. Hvert billede skaber altså betydning
ud over dets egne grænser - fx ved at lade ansigter skabe forestillingen
om, hvad et counter shot almindeligvis ville vise. Dette, påpeger
Vecchiali, gør Bresson ikke for at økonomisere med de filmiske virkemidler,
men derimod for at holde sig til det essentielle samt for at åbne
filmen for seeren. For Bresson holder ikke igen, pointerer Vecchiali
videre: Han giver generøst. Imitationer af hans stil bliver katastrofale,
fordi den fejlagtigt opfattes som en fortsat negation af gængse filmiske
konventioner - men sandheden er, at ingen er mere generøs som han. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[BILLEDE 9 à 12] Således åbnes op for en forståelse
af Bressons bemærkelsesværdige stil: de få klassiske p.o.v.-konstruktioner;
det statiske kamera, der lader rummet stå mennesketomt flere frames
før og efter, at personerne kommer og går; den elliptiske klipning
og de mange close-ups af objekter, hænder og udtryksløse ansigter.
På The Criterion Collections udgivelse giver filmkritiker Donald
Richie et personligt (og lidt vævende) udsagn om Au hasard Baltazar
og især om filmens virkning på ham. I det korte essay af filmkritiker
James Quandt, som er vedlagt dvd'en, foretages en fin udlægning
af filmen - og af problemerne vedrørende en entydig udlægning. Men
det er det én time lange franske tv-program fra 1966, der gør forskellen
blandt udgivelsens ekstramateriale. Her findes udtalelser fra filmens
medvirkende foran og bag kameraet, men også fra Jean-Luc Godard,
Louis Malle, Marguerite Duras o.a. De sidstnævnte udtaler sig scenevant
i vidunderlige vendinger (som den klassiske fra Godard om at Au
hasard Balthazar er "hele verden på halvanden time", eller Duras
om at filmkunsten med denne film er blevet en enestående og selvstændig
kunstart, der ikke længere lever som en parasit på de andre kunstarter).
Filmens medvirkende bidrager til billedet af Bresson som instruktør.
Men udsendelsens store styrke er afgjort, at Bresson her får tid
til at tale sammenhængende om sin stil. "Kunst", siger han, "er
antydning". Idealet er intet at vise, men at lade al betydning opstå
i klipningen. "Film er transformation", men de optagelser, der er
mærkede af dramatiske kunstformer kan ikke transformeres, fordi
deres betydning så at sige er forseglet. Derfor skal de optagede
billeder være flade, og det samme gælder filmens skuespil. Jo fladere
billedet er jo mere transformeres det, når det sættes i forbindelse
med andre billeder. Afgørende er, at Bresson overordnet set skelner
mellem "cinema" (hvilket han betegner som filmet teater) og "cinematograph"
(som han opfatter som en selvstændig kunstart). De fleste instruktører
sætter skuespillerne til at udspille et skuespil, som han så filmer.
Den type instruktør bruger blot kameraet til at reproducere - i
stedet for at lade det skabe. For Bresson er film noget helt andet.
Det er en uafhængig kunstform, hvis kraft består i sidestillingen
af billede og billede, lyd og lyd samt billede og lyd. Men for at
kunne transformeres må billederne have en særlig kvalitet: De må
være neutrale - uden nogen dramatisk betydning. Dén skal alene opstå
i sammenstillingen af billederne. Det betegner Bresson som en sand
kreation, ikke blot en reproduktion. Hvor teatret arbejder dekorativt
og eksternaliseret, mener Bresson, at filmen arbejder med inderliggørelse
og intimitet, og derfor handler alle hans film om isolation - ganske
som betydning i hans filmsprog opstår i mødet mellem de isolerede
indstillinger.
Bresson er et geni. Hans vision er enestående, og det er derfor
intet under, at han følte sig alene i filmbranchen. Hans fortsatte
bestræbelse på at undersøge og understrege filmens muligheder som
særskilt kunstform udgør en af de mest imponerende og interessante
samlede produktioner i filmhistorien. "Filmen, fjernsynet og radioen
dræber kunsten", siger han bekymret i det franske tv-program - og
fortsætter optimistisk: "men det er gennem filmen, fjernsynet og
radioen, at kunsten vil genopstå". Det er ikke mindst takket være
Robert Bresson, at filmen i dag ikke bare er underholdning, men
også er en kunstform. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Faktaboks Artificial Eyes udgivelse
af Pickpocket er en engelsk distribution af det
franske selskab mk2s udgivelse af samme film. Den franske
boks har imidlertid ikke ekstra materiale. The Criterion
Collection har annonceret en udgivelse af Pickpocket
til november. Dens ekstramateriale adskiller sig
alene fra Artificial Eyes', ved at James Quandt her
optræder i form af et kommentarspor - frem for i det
vedlagte essay.
Pickpocket
- Frankrig 1959
- Sort/hvid
- Originalt format
- Fransk tale
- Valgfri engelsk undertekst
- 73 minutter.
Ekstramateriale:
- Interview med Bresson fra 1960 (6 min.)
- "The Models of Pickpocket" (52 min.) med Pierre
Leymarie, Marika Green og Martin Lasalle
- Q&A-session med Marie Green, Paul Vecchiali
og Jean-Pierre Améris fra 2000 (13 min.)
- Kassagi Caberet Performance (11 min.)
- Trailer.
Au hasard Baltazar
- Frankrig 1966
- Sort/hvid
- Originalt format
- Fransk tale
- Valgfri engelsk undertekst
- 95 minutter
Ekstra-materiale:
- Donald Richie om filmen (2004) (13 min.)
- Fransk TVprogram fra 1966 med interviews og klip
fra filmen (1 time)
- Trailer
- Et kort essay af James Quandt er vedlagt filmen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|