I en tynd tråd
Af MOGENS DAMGAARD I animationsfilmens nye guldalder
er dukkefilmen en sær anakronistisk størrelse. Strings undgår
da heller ikke at lande mellem beundring og kedsomhed.
Strings kommer til Danmark mere end et halvt år efter
den internationale premiere og med flere priser i bagagen. Ikke
så overraskende. Anders Rønnow-Klarlund er en egocentrisk filmskaber,
der ikke går den lige vej. Eller efter den nemme succes. Tre film
på otte år. Debut i 1996 med Den Attende, en Altman-inspireret
episodefilm centreret omkring den dramatiske EU-afstemning den 18.
maj 1993, tre år senere den okkulte thriller Besat, og
nu - en dukkefilm, der havde premiere i slutningen af maj, men som
allerede i december i fjor modtog to priser på SITGES International
Film Festival.
Rønnow-Klarlund har fortalt, at han fik idéen i et fly, hvor han
så en reklamefilm skabt af et tjekkisk dukkeværksted. Fascinationen
er forståelig. I tiden efter 2. verdenskrig var tjekkiske dukkefilmskabere
verdens bedste, hvilket man år efter år kunne forvisse sig om bl.a.
på Odense Film Festival. Jiri Trnka, Zeman og i nyere tid ikke mindst
Jan Svankmajer skabte fantastiske film, der ofte under den tilforladelige
overflade indeholdt en besk kritik af det politiske system.
Med Murens fald faldt også de statssubventionerede filmstudier,
og dukkefilm, der må klare sig på markedsvilkår, har det ikke let.
Det kan bl.a. danske Laila Hodell og den rumænskfødte og i Danmark
bosatte Mihail Badica tale med om. Deres hhv. En meget gammel
herre med kæmpestore vinger og Fyrtøjet var kunstneriske
succeser, men kunne ikke tilnærmelsesvis spille pengene hjem.
Ligner uden at være
Samme skæbne vil givetvis overgå Strings. Den halvanden
time lange film fremkalder et virvar af modstridende følelser, herunder
også nogle, man ikke rigtig vil være bekendt. For - jo, det gør
man. Man keder sig, når der gået nogen tid, hvor længe afhænger
af disposition og temperament. Når først beundringen over de kunstfærdigt
udformede dukker og den dramatiske scenografi, de manipuleres i,
har lagt sig, sætter blasertheden ind.
Dukkefilm er sin egen bedste ven og værste fjende. Den sikrer sig
umiddelbar opmærksomhed i kraft af at ligne uden at være. Aktørerne
er på én gang både større og mindre. Som i alle andre animerede
film har de overmenneskelige egenskaber, men som dukker også et
voldsomt begrænset udtryk.
Alligevel er det lykkedes filmen at skabe rig variation indenfor
den naturlige begrænsning. De ca. 150 dukker er udført i forskelligt
materiale. Mange er skåret - med tydelig inspiration fra afrikansk
træskærerkunst - mens andre er tilvirket i forskelligt materiale,
bl.a. metal og porcelæn, selvfølgelig er den skrøbelige prinsesse
Jhinna lavet af porcelæn.
Omvendt har filmen pålagt sig selv en voldsom udfordring, idet
dukkerne er uden mund. I ansigtet kan kun øjnene bevæge sig, hvorimod
kroppen har en imponerende bevægelighed, som man sjældent oplever
i dukkefilm. Fraværet af bevægelig mund gør det problematisk med
længere dialogscener, især med mange medvirkende, da det kan være
svært at se/høre, hvem der taler.
Strålebundt mod himlen
Filmens mest originale påfund gemmer sig imidlertid bag
titlen: Strings. Normalt bestræber dukkefilm sig på at skjule snorene,
der styrer dukkerne, i dette tilfælde er de selveste livsnerven,
idéen, konceptet.
Dødsdømte henrettes ved at "hovedtråden" kappes, selvmordere gør
det selv, og hvis man i krig eller ved en ulykke mister en legemsdel,
så udgør de ulykkelige slaver et nyttigt reservedelslager. Eller
børn kan drille deres mødre ved at lege "kluddermor", dvs. med vilje
bringe håbløs uorden i trådene
Her kan man virkelig tale om, at "at ens liv hænger I en tynd tråd".
Samtidig er strålebundtet af tynde tråde, der udgår fra hver dukke,
af stor visuel effekt, når den strækker sig fra jorden mod den lysende
himmel - eller omvendt under vand, I det hele taget bevæger Strings
sig ind på områder, som dukkefilmen hidtil er veget uden om på grund
af de åbenlyse tekniske komplikationer.
Et klassisk drama
Helt traditionel er derimod historien, som Anders Rønnow-Klarlund
har skrevet sammen med forfatteren Naja Marie Aidt.
Det er den klassiske fortælling om opgøret mellem godt og ondt.
I århundreder har to krigernationer bekæmpet hinanden, begge er
udmattede, og i sin fortvivlelse over ikke at kunne skabe fred,
tager Hebalons kejser livet af sig. Han efterlader et brev, hvori
han overdrager den tunge opgave til sin søn, Hal Tara.
Men magtgriske personer i kejserens nærhed har andre planer. De
ønsker ikke fred, tværtimod drømmer de om krig og den totale udslettelse
af fjenden, zeritherne. De brænder afskedsbrevet og slår alarm:
Kejseren er myrdet af zeritherne.
Blind af hævntørst drager Hal ud for at hævne sin far. Forklædt
som slave og ledsaget kun af sin væbner, Erito, drager han gennem
ukendt land, og for den unge Hal bliver det en dramatisk dannelsesrejse,
der vender op og ned på alle hans forestillinger om godt og ondt,
ven og fjende.
Handlingen er traditionel som Shakespeare, og når, som nævnt, forbløffelsen
over dukkernes udtryksfuldhed har lagt sig, vænner man sig til nærmest
at betragte personerne som levende væsner. Hvorefter man - dybt
uretfærdigt men meget forståeligt - bliver utålmodig over, at de
alle sammen spiller så stift og udtryksløst som Claude van Damme.
Og så bliver halvanden time lang tid. Uanset bevidstheden om, hvor
imponerende tekniske og kunstneriske præstationer, der ligger bag.
|