Steffen Moestrup

Steffen Moestrup

Artikler af

  • 169 Seconds: What tree trunks really look like

    169 Seconds: What tree trunks really look like

    Steffen Moestrup

    169 SECONDS. What is it that filmmaking does to our relation to time and place? In this installment of the jubilee series of 169 seconds, Steffen Moestrup embarks on a small essayistic journey along with Margaret Tait to reflect on the question of cinematic – and worldly – time and place.

  • Filmens krop, kroppens film

    Filmens krop, kroppens film

    Steffen Moestrup

    FEATURE. I de seneste år har vi set en række dokumentarfilm såsom Kinbaku – The Art of Bondage (2009) og Autumn Gold (2010), der beskæftiger sig med kroppen på grænseoverskridende vis. Steffen Moestrup argumenterer for, at vi med fordel kan afkode disse film, ikke blot med vores intellekt, men med hele kroppen.

  • Leder: Bestillingsarbejde

    Leder: Bestillingsarbejde

    Steffen Moestrup

    LEDER. Man finder fremragende film de mærkeligste steder på det ubegrænsede world wide web. Senest har en fremragende dokumentarfilm om ’texting while driving’ set dagens lys. Den er finansieret af bl.a. AT&T og bag kameraet står selveste Werner Herzog. I den anledning benytter vi lejligheden til at slå et slag for den fordomsfri internetsurfing og kvaliteterne ved bestillingsarbejde.

  • Se verden som var det første gang

    Se verden som var det første gang

    Steffen Moestrup

    BOGANMELDELSE. En aften i maj 1968 inviterede forfatter og filmmager Jørgen Leth, fotograf Ole John samt forfatter Erik Thygesen omkring 100 kunstnere og venner til et møde, der blev startskuddet til stiftelsen af filmkollektivet ABCinema. Fortællingen om den gang vækkes nu til live i Arenas udgivelse Øjeblikkets foranderlige skønhed, der anmeldes af Steffen Moestrup.

  • Kroppen er mediet

    Kroppen er mediet

    Steffen Moestrup

    FILMANMELDELSE. Marina Abramovic: The Artist Is Present (1012) er en introduktion til en af performancekunstens koryfæer. Med afsæt i en retrospektiv udstilling på MOMA giver dokumentarfilmen os et lige lovligt beundrende indblik i en kunstform, hvor kunstner og kunst, bogstavelig talt ikke lander sig adskille. Steffen Moestrup anmelder.

  • 4-5 ting jeg lægger mærke til, når jeg ser Boardwalk Empire

    4-5 ting jeg lægger mærke til, når jeg ser Boardwalk Empire

    Steffen Moestrup

    FILMANMELDELSE. Martin Scorsese har en stor finger med i skabelsen af HBO-gangsterserien Boardwalk Empire. Steffen Moestrup gransker seriens første syv afsnit og er – næsten – udelt begejstret.

  • Hvad blev der af stilen?

    Hvad blev der af stilen?

    Steffen Moestrup

    FEATURE. I hvor høj grad tilgodeser danske filmanmeldere stil, når der skal fældes domme over en film? Steffen Moestrup har gransket en række nyere danske filmanmeldelser i jagten på svaret.

  • Livet er en container

    Livet er en container

    Steffen Moestrup

    FILMANMELDELSE. Med Container fuldender Lukas Moodysson en bevægelse fra det konventionelt fortalte til det filmisk eksperimenterende. Steffen Moestrup har set filmen, der er stærkt forbundet med 1950’ernes amerikanske avantgardefilm.

  • Han iagttog menneskets dumhed

    Han iagttog menneskets dumhed

    Steffen Moestrup

    INTERVIEW. Jan Harlan var gennem to årtier producer på Stanley Kubricks film, og så har han begået den vellykkede dokumentar ”A Life in Pictures” om Kubrick. Vi mødte Jan Harlan til en snak om producerrollen og samarbejdet med Stanley Kubrick.

  • Alt hvad øjet ser: Interview  med production designer Wynn Thomas

    Alt hvad øjet ser: Interview med production designer Wynn Thomas

    Steffen Moestrup

    INTERVIEW. Wynn Thomas har været production designer på film som Mars Attacks!, Malcolm X og Cinderella Man. Han fortæller Steffen Moestrup om sine metoder og kommer med konkrete eksempler fra sit mangeårige virke.

  • Vinden i egetræerne

    Vinden i egetræerne

    Steffen Moestrup

    EN SCENES ANATOMI. Billederne i Michelangelo Antonionis Blow-Up fra 1966 er behandlet til hudløshed. Filmens brug af lyd er derimod alt for sporadisk undersøgt. Steffen Moestrup kaster derfor alle ører ind på at udlægge lyden i Blow-Up.

  • Cuming of age

    Cuming of age

    Steffen Moestrup

    DVD-ANMELDELSE. Et møde med My Own Private Idaho er en konfrontation med stil-urenheden. Man kan nok diskutere dens queer genreslægtskab med western og road movie, men mest markant er filmens æstetiske virvar. Steffen Moestrup anmelder.