Søren Rørdam Bastholm

Søren Rørdam Bastholm

Artikler af

  • Pletter på skjorteærmet: Hængende plotlinjer og lukning i Mindhunter

    Pletter på skjorteærmet: Hængende plotlinjer og lukning i Mindhunter

    Søren Rørdam Bastholm

    FEATURE. Beslutningen om stoppe Mindhunter efter blot to sæsoner har affødt skuffelse og vrede blandt seriens fans – særligt rettet mod David Fincher, der angiveligt efterlader seerne midt i en fortælling uden en slutning. Men forholder det sig virkeligt sådan? Søren Bastholm fremhæver elementer, der bidrager til en vis lukning af serien, ikke mindst pletterne på Holden Fords skjorteærme i slutningen af sæson 2’s sidste afsnit.

  • Beyond Television: Interview med Andreas Halskov

    Beyond Television: Interview med Andreas Halskov

    Søren Rørdam Bastholm

    INTERVIEW. Den 15. februar udgiver 16:9s egen Andreas Halskov sin nye bog, Beyond Television: TV Production in the Multiplatform Era, der søger at kortlægge det moderne amerikanske tv-serie-landskab i al sin kompleksitet. Da Halskovs bog adskiller sig fra de fleste akademiske film- og tv-bøger ved sin integrerede brug af interviews med branchefolk, har vi fundet det passende at interviewe ham i anledning af bogens udgivelse.

  • A Tale of Two Shows about Profiling and Criminal Psychology: Mindhunter and Manhunt: Unabomber

    A Tale of Two Shows about Profiling and Criminal Psychology: Mindhunter and Manhunt: Unabomber

    Søren Rørdam Bastholm

    IN ENGLISH. In the fierce competition of the streaming giants, original content is a key battleground. However, labels may be deceptive. Arguing that consumption modes help shape storytelling strategies, Søren Bastholm explores the two alleged ‘Netflix Originals’ – Mindhunter and Manhunt: Unabomber – and the differences between the show Netflix commissioned and the one Netflix picked up after its premiere.

  • Pigen i den gule sweater: Om en beklædningsgenstands narrative formål i Utøya 22. juli

    Pigen i den gule sweater: Om en beklædningsgenstands narrative formål i Utøya 22. juli

    Søren Rørdam Bastholm

    FEATURE. Hvordan kan man som filmskaber skildre tragedier som Utøya-massakren? I Utøya 22. juli (2018) har instruktøren Erik Poppe et ganske radikalt bud idet filmen, tilsyneladende, foregår i en ubrudt kamerabevægelse. I denne feature viser Søren Rørdam Bastholm dog, at det stilistisk radikale i Utøya 22. juli suppleres af en meget klassisk dramaturgi, hvori en gul sweater spiller en afgørende rolle.

  • Tænk på Fincher –  Mindhunters  titelsekvens

    Tænk på Fincher – Mindhunters titelsekvens

    Søren Rørdam Bastholm

    FEATURE. Den 16. august får 2. sæson af Mindhunter premiere. I den anledning rettes blikket her mod seriens titelsekvens og særligt dens brug af semi-subliminale indstillinger. Disse har ifølge Søren Rørdam Bastholm det dobbelte sigte at henlede opmærksomheden på seriens auteur, David Fincher, og at få Netflixbrugerne til at undlade at benytte sig af streamingtjenestens “skip intro” funktion.

  • Interview med Jannik Tai Mosholt – hovedforfatter på The Rain, den første danske Netflixserie

    Interview med Jannik Tai Mosholt – hovedforfatter på The Rain, den første danske Netflixserie

    Søren Rørdam Bastholm

    INTERVIEW. Den 4. maj åbnes et nyt og potentielt meget vigtigt vindue for dansk tv-fiktion, når den postapokalyptiske spændingsserie The Rain får premiere – som den første danske tv-serie produceret specifikt til Netflix nogensinde. I dette interview fortæller seriens hovedforfatter Jannik Tai Mosholt blandt andet om skriveprocessen, fortælle-og genremæssige overvejelser samt samarbejdet med Netflix.

  • At redde verden, men tabe sig selv: Interview med Peter Anthony

    At redde verden, men tabe sig selv: Interview med Peter Anthony

    Søren Rørdam Bastholm

    INTERVIEW. ”Fortællingen om en mand, der redder verden fra atomkrig, men ikke kan redde sin egen familie fascinerede mig meget”. Peter Anthony har med den bodil- og Robert vindende The Man Who Saved the World, begået en bemærkelsesværdig dokumentar. I dette interview fortæller han om formmæssige valg og overvejelser i løbet af de 10 år, det tog at lave filmen.

  • Kompromisløst sortsyn? Henrettelsen, der forsvandt fra Double Indemnity

    Kompromisløst sortsyn? Henrettelsen, der forsvandt fra Double Indemnity

    Søren Rørdam Bastholm

    ET BILLEDES ANATOMI. Kan film noir blive mere desillusioneret end dette still fra Double Indemnity (1944) af Neff i gaskammeret? Imidlertid blev hele den afsluttende henrettelsesscene skrottet i klipperummet. Det giver anledning til overvejelser om hvor markant slutningen i den færdige film reelt bryder med Hollywoods krav om happy endings.

  • Det gyselige og det ordinære: The Fall

    Det gyselige og det ordinære: The Fall

    Søren Rørdam Bastholm

    FEATURE. BBC’s The Fall er blevet beskyldt for at svælge i vold mod kvinder. The Falls seriemorder er dog ganske forskellig fra forgængere som John Doe og Hannibal Lecter. Forskellen bruges både til at problematisere overgrebene mod kvindelige ofre og til at skabe en identifikationsskabende suspense, der giver associationer til Hitchcocks Psycho.

  • Fornemmelse for psychosphere

    Fornemmelse for psychosphere

    Søren Rørdam Bastholm

    INTERVIEW. True Detective Sæson 2 byder på et afsnit instrueret af Janus Metz, som i dette interview fortæller om sit arbejde på HBO-serien, sæsonens fornyelse og seriens essens på tværs af sæsonerne – den særlige psychosphere. Ydermere reflekterer han over springet fra dokumentarisme til True Detective.

  • Kronologi er ikke sandhed for mig

    Kronologi er ikke sandhed for mig

    Søren Rørdam Bastholm

    INTERVIEW. ”Dramaturgien ændrede sig undervejs. I starten troede jeg, at det ville komme til at handle om to brødre, Henrik og Christian, der skal arve en million og så tager til Thailand for at gå helt amok og kneppe en masse ludere.” At dokumentarfortællingen i Christian Sønderby Jepsens Testamentet blev en anden, ved vi. I Søren Bastholms interview bliver man klogere på hvorfor og hvordan. Med mere.

  • I mørket findes frelsen

    I mørket findes frelsen

    Søren Rørdam Bastholm

    FEATURE. True Detective regnes af mange som den seneste store åbenbaring i amerikansk tv-fiktion. Den er en dyster og eksistentiel detektivserie sat i et incestuøst sydstatsmiljø. Med sit antologiformat og sin faste instruktør markerer serien en ny tendens i amerikansk tv, men serien er blevet kritiseret for et tvivlsomt kvindesyn og en tilsvarende tvivlsom slutning. Søren Bastholm går tilbage og ser nærmere på denne serie, dens komplekse fortælleforhold og dens tvivlsomme slutning.