Peter Raagaard

Peter Raagaard

Artikler af

  • Australiens gotiske hjerte: Dødsdruk, selvmord og forsvindinger i 70’ernes Outback

    Australiens gotiske hjerte: Dødsdruk, selvmord og forsvindinger i 70’ernes Outback

    Peter Raagaard

    FEATURE. I 70’erne oplevede australsk film et sandt boom. Noget, som var fælles for den nye bølge af film, var fokusset på det australske landskab og dets betydning for den nationale identitet. Læs med, når Peter Raagaard i denne artikel fokuserer på, hvordan mødet med ‘the Outback’ påvirker hovedkaraktererne i klassikerne Wake in Fright, Walkabout og Picnic at Hanging Rock.

  • Schlaf: Heimatfilm, hotelhorror og højreekstremisme

    Schlaf: Heimatfilm, hotelhorror og højreekstremisme

    Peter Raagaard

    FEATURE. Schlaf er en film, som især internationalt gik lidt under radaren. Måske fordi den fik premiere under corona-pandemien. Det er ærgerligt, for det er en original, kompleks og stærkt politisk film om lurende historiske traumer, der kan sammenlignes med både Jordan Peeles Get Out og Michael Hanekes Det hvide bånd. Peter Raagaard råder bod på det her ved at se nærmere på de intertekstuelle referencer, som filmen er fyldt med.

  • På den gyldne gren: Litterære indflydelser i Apocalypse Now

    På den gyldne gren: Litterære indflydelser i Apocalypse Now

    Peter Raagaard

    ET BILLEDES ANATOMI. Francis Ford Coppolas filmklassiker Apocalypse Now er baseret på Joseph Conrads roman Heart of Darkness, men hen mod slutningen vises to andre bogtitler kort. Kan en undersøgelse af referencen til disse to værker være med til at give os en bedre forståelse af filmen, samtidig med, at disse værker kaster nyt lys på nogle dunkle punkter i filmens slutning?

  • Dødbringende maveplaskere? Om swimmingpoolen som et symbol på rigdom, erotik og død

    Dødbringende maveplaskere? Om swimmingpoolen som et symbol på rigdom, erotik og død

    Peter Raagaard

    FEATURE. Swimmingpoolen opfattes nok af de fleste som lig med afslapning og plasken i det solbeskinnede vand. I film bliver den symbol på velstand, hvor man kan dase oven på et veludført arbejde – og måske også få lidt uforpligtende sex. Men i mange film bliver pølen også til et farligt sted, hvor døden sniger sig ind. Denne artikel ser på de symbolske betydninger, swimmingpoolen har fået gennem tiden, fra The Great Gatsby over The Graduate til Swimming Pool

  • Forvist til Udkantsdanmark

    Forvist til Udkantsdanmark

    Peter Raagaard

    FEATURE. Hvad sker der med danske mænd, når de rives bort fra metropolernes trygge centrum og havner dér, hvor kragerne vender? Peter Raagaard undersøger netop dette i film som Mifunes sidste sang og Blinkende lygter. For kan disse films desorienterede protagonisters møde med de lokale i det, der i dag er blevet til Udkantsdanmark fortælle os noget om nutidens danskeres forhold til landet, vores alles ophav?

  • Fra tøsefnidder til kannibalisme: Første sæson af Yellowjackets i en økogotisk optik

    Fra tøsefnidder til kannibalisme: Første sæson af Yellowjackets i en økogotisk optik

    Peter Raagaard

    FEATURE. Første sæson af Yellowjackets har givet anledning til mange fanteorier. Gennem en narratologisk analyse af en plotlinje fra pilotafsnittet viser Peter Raagaard, hvordan der skabes forventninger hos publikum. Samtidig er serien også en god anledning til at introducere det teoretiske begreb økogotik til et dansk publikum og hvem ved – kan vi endda forudsige, hvad der vil ske i Sæson 2 med økogotikken som fortolkningsredskab?

  • Er kvinder altid på randen af et nervøst sammenbrud? – Boligen som gotisk kampplads og sted for kvindelig selvudvikling

    Er kvinder altid på randen af et nervøst sammenbrud? – Boligen som gotisk kampplads og sted for kvindelig selvudvikling

    Peter Raagaard

    FEATURE. Hjemmet er ikke en sikker bastion. Slet ikke når du er kvinde, sidder isoleret i din bolig uden en mand og har hovedrollen i en gyser – så kan alt muligt trænge ind og langsomt gøre dig vanvittig. I denne artikel undersøger Peter Raagaard en række psykologiske horrorfilm, som Repulsion, The Others og The Babadook for at findes fælles træk og skabe et omrids af en tradition inden for den feminint orienterede gyserfilm.

  • Back to the Backwoods: Bonderøvene og kannibalerne slår til igen

    Back to the Backwoods: Bonderøvene og kannibalerne slår til igen

    Peter Raagaard

    FEATURE. I fjerde del af serien om landskabet i horrorfilmen tager Peter Raagaard igen læseren med på en tur ned ad den forkerte sidevej, hvor morderiske hillbillies og kannibaler lurer. Vi skal se nærmere på subgenren “backwoods-horror” efter årtusindskiftet, hvor der både er kommet uinspirerede remakes af The Texas Chainsaw Massacre og The Hills Have Eyes, men også originale nye film som Tucker and Dale Vs. Evil og Bone Tomahawk.

  • ”Who’s playing the banjo here?”: Om Deliverance, The Texas Chainsaw Massacre, indavl og kannibaler på 70’ernes amerikanske bøhland

    ”Who’s playing the banjo here?”: Om Deliverance, The Texas Chainsaw Massacre, indavl og kannibaler på 70’ernes amerikanske bøhland

    Peter Raagaard

    FEATURE. I sin artikelserie om landskabet i horrorfilmen tager Peter Raagaard igen læserne med ud på landet. I den første af to artikler om “The Backwoods” går turen til 1970’ernes USA, hvor morderiske, indavlede hillbillies ventede på at gøre byboers ferietur til et mareridt. Det var i hvert fald, hvad man kunne tro efter at have set film som Deliverance, The Texas Chainsaw Massacre og The Hills Have Eyes.

  • Når de gamle guder igen rører på sig: Om de sidste ti års folk horror revival

    Når de gamle guder igen rører på sig: Om de sidste ti års folk horror revival

    Peter Raagaard

    FEATURE. Så skal vi igen ud i naturen, og ofre mennesker! Folk horror revival er fællesbetegnelsen for en række gysere fra 2010’erne, som tager tråden op fra genrens britiske klassikere som The Wicker Man og Witchfinder General. Gennem analyser af bl.a. filmene Kill List, The Ritual og Midsommar identificerer Peter Raagaard en række træk, der kendetegner den nye bølge af folk horror.

  • Når ondskaben lurer i plovfurerne: 60’erne og 70’ernes bølge af britisk folk horror

    Når ondskaben lurer i plovfurerne: 60’erne og 70’ernes bølge af britisk folk horror

    Peter Raagaard

    FEATURE. Dette er den første af en række artikler, som undersøger landskabets betydning i gyserfilmen. Landskabet har haft stor betydning for flere subgenrer inden for gyset. I denne artikel ser Peter Raagaard nærmere på den første bølge af såkaldt “folk horror” og mere konkret, hvilken rolle det afsidesliggende, landlige England spiller i film som Eye of The Devil, The Blood on Satan’s Claw og The Wicker Man

  • ”I have come here to chew bubblegum and kick ass…”

    ”I have come here to chew bubblegum and kick ass…”

    Peter Raagaard

    FEATURE. One-lineren fra John Carpenters kultactionfilm They Live er blevet ikonisk blandt fans af 80’er action- og science fictionfilm. Filmen var ment som en satire over Reagan-tidens USA, men den også blevet misbrugt som antisemitisk propaganda. Hvad er det, som giver hadegrupper denne mulighed for identifikation med filmen?