Mathias Bonde Korsgaard

Mathias Bonde Korsgaard

Artikler af

  • The History of Music Video in 169 Seconds

    The History of Music Video in 169 Seconds

    Mathias Bonde Korsgaard

    169 SECONDS. Past music video scholarship has only rarely touched upon the issue of canonization and accordingly there have been almost no discussions of which music videos that could amount to canonical status. In this brief video essay and accompanying written article, Mathias Bonde Korsgaard aims to redress this lack and asks whether you can recount the entire history of music video in a mere 169 seconds.

  • Troskab gennem udeladelse i serieadaptationen af The Last of Us

    Troskab gennem udeladelse i serieadaptationen af The Last of Us

    Mathias Bonde Korsgaard

    ET BILLEDES ANATOMI. I anledning af premieren på anden sæson af HBOs serieadaptation af computerspillet The Last of Us ser Mathias Bonde Korsgaard tilbage på et undseligt øjeblik i en scene fra første sæsons sidste afsnit – som udgør en selvrefleksiv påmindelse til seeren om at vellykkede adaptationer ikke kun består i hvad der bevares men også hvad der udelades.

  • Hvad er ’the sunken place’? Om hypnosescenen i Get Out

    Hvad er ’the sunken place’? Om hypnosescenen i Get Out

    Mathias Bonde Korsgaard

    ET BILLEDES ANATOMI. I denne sceneanatomi stiller Mathias Bonde Korsgaard skarpt på den nyklassiske horrorfilm Get Out med afsæt i filmens mest ikoniske visuelle metafor: ’the sunken place’. I tidligere læsninger af filmen er ’the sunken place’ blevet tolket på et væld af forskellige måder, men flere af disse analyser overser en ellers oplagt metafilmisk vinkel: at ’the sunken place’ ikke blot tematiserer racisme på et generelt plan men peger på selve filmmediets og horrorgenrens iboende racisme.

  • En kamp på den filmsproglige frontlinje: Martin de Thurah om hans musikvideoer

    En kamp på den filmsproglige frontlinje: Martin de Thurah om hans musikvideoer

    Mathias Bonde Korsgaard

    INTERVIEW. Martin de Thurah hører til de kendteste og mest respekterede danske musikvideoinstruktører – til trods for at han mere eller mindre har lagt musikvideoen bag sig. I dette interview har 16:9 talt med de Thurah om forskellene på at arbejde i den danske og den engelske musikvideoindustri, hans syn på den kreative proces, og hvorfor han besluttede sig for at stoppe med at instruere videoer.

  • 169 Seconds: Causality in The Square

    169 Seconds: Causality in The Square

    Mathias Bonde Korsgaard

    169 SECONDS. Film narratives often follow a logic of causality, with one incident naturally leading to another. In Ruben Östlund’s The Square (2017) we seem to witness such typical relations of cause and effect, yet the narrative gradually spirals out of control: actions do have consequences, but in the truly plural sense of one action leading to more than one outcome. In this jubilee installment of 169 Seconds, Mathias Bonde Korsgaard explores the film’s narrative mechanisms.

  • Porten til Riget er lukket

    Porten til Riget er lukket

    Mathias Bonde Korsgaard

    FEATURE. Med Riget Exodus afslutter von Trier langt om længe den trilogi han påbegyndte helt tilbage i 90’erne. Lige dele legesygt og rodet er det et værk der først og fremmest er kendetegnet ved sin refleksivitet – von Trier kigger på én og samme tid bagud mod sit eget kunstneriske virke, udad mod de filmiske inspirationskilder og dermed måske endda også fremad mod sit eget filmiske eftermæle. Spørgsmålet bliver så om Exodus er et nyt nationalklenodie eller varm luft.

  • 169 Seconds: Parasite – Props at the Periphery of Perception

    169 Seconds: Parasite – Props at the Periphery of Perception

    Mathias Bonde Korsgaard

    169 SECONDS. Bong Joon-ho’s Parasite is a film that pays obsessive attention to its mise-en-scène. In this installment of 169 Seconds, Mathias Bonde Korsgaard explores how the film’s props subtly assist in characterizing the social status of the characters by creating a distinct opposition between global and local brands.

  • Hvordan analyserer man en musikvideo?

    Hvordan analyserer man en musikvideo?

    Mathias Bonde Korsgaard

    FEATURE. Selvom musikvideoer med deres korte form, betydningsmæssige mangfoldighed og markante stilisering virker til at invitere til analyse, er det faktisk ikke så ligetil at analysere en musikvideo som man måske skulle tro. I denne artikel giver Mathias Bonde Korsgaard således et svar på det bedragerisk simple spørgsmål: hvordan analyserer man en musikvideo?

  • Glas og regn: Et interview med Kristian Eidnes Andersen

    Glas og regn: Et interview med Kristian Eidnes Andersen

    Mathias Bonde Korsgaard

    INTERVIEW. Kristian Eidnes Andersen er en af de mest markante lyddesignere i dansk film, og han har i karrierens løb arbejdet sammen med en lang række af landets mest kendte instruktører, herunder bl.a. som fast lyddesigner for Lars von Trier siden Manderlay (2005). 16:9 har mødt ham til en snak om arbejdet som lyddesigner, samarbejdet med von Trier, hans forkærlighed for lyddesignet i Pixar-film, brugen af det Eidnes Andersen kalder texture scores, og den konstante jagt på nye lyde.

  • Gyldne dråber: Om den symbolske brug af alkohol på film

    Gyldne dråber: Om den symbolske brug af alkohol på film

    Mathias Bonde Korsgaard

    ET BILLEDES ANATOMI. Det er ikke et særsyn at se karakterer drikke alkohol på film. I denne billedanatomi stiller Mathias Bonde Korsgaard skarpt på nogle filmhistorisk prominente eksempler fra toneangivende instruktører hvor karaktererne drikker enten fransk hvidvin eller øl. Og eksemplerne viser at det absolut ikke er ligegyldigt eller tilfældigt præcis hvilke gyldne dråber filmenes karakterer foretrækker.

  • Parasite er som mange film på én gang

    Parasite er som mange film på én gang

    Mathias Bonde Korsgaard

    FILMANMELDELSE. Parasite er for længst udråbt til den bedste film fra 2019 af en samlet kritikerskare. Derfor er det noget af en udfordring at skrive endnu en – tilmed tidsforskudt – anmeldelse. Mathias Bonde Korsgaard har ikke desto mindre gjort forsøget og betragter her filmen fra flere indfaldsvinkler: som Guldpalme-vinder, som sydkoreansk film, som en film af Bong Joon-ho, og ikke mindst som en suspensedrevet film.

  • Den dobbelte darling: Bong Joon-hos The Host

    Den dobbelte darling: Bong Joon-hos The Host

    Mathias Bonde Korsgaard

    ET BILLEDES ANATOMI. Bong Joon-hos tredje film, The Host (2006), blev en kæmpe salgssucces i sit hjemland og solgte godt 13 millioner biografbilletter til en befolkning på 48 millioner. I denne billedanatomi giver Mathias Bonde Korsgaard et bud på hvorfor filmen lykkedes med at blive både en publikumsmagnet og en kritikerdarling.