Jan Oxholm

Artikler af
FEATURE. Er det poesi eller ren følelsesporno, når de sidste solstråler farver hele himlen lyserød i en romantisk scene? Det prøver Jan Oxholm at finde et svar på i en artikel om solens betydning på film, lige fra det flakkende solskin gennem trækronerne i Akira Kurosawas Rashomon (1950) til Robert Redfords gyldne hårpragt foran solnedgangen i The Horse Whisperer (1998).
FEATURE. Øjnene kan næsten ikke følge med, når hurtige billeder af djævle, spøgelser og pornoskuespillere springer frem på det hvide lærred. Hvad er meningen? Ja, det er et godt spørgsmål, siger Jan Oxholm, der her ser nærmere på teknikken og idéen bag det subliminale billede i film som Pantelåneren (1965), Eksorcisten (1973) og Fight Club (1999).
FEATURE. Hvorfor synger Louis Armstrong om en vidunderlig verden til blodige billeder af krig, terror og vold i dokumentarfilmen Bowling for Columbine? Det ved provokatøren og samfundsrevseren Michael Moore, som flittigt benytter sig af billeder og lyd, der går i hver sin retning. Jan Oxholm ser nærmere på fænomenet kontrapunktisk lyd.
DVD-ANMELDELSE. En trekant på polsk lyder ikke specielt ophidsende. Men Roman Polanskis billedkompositioner fra Kniven i vandet (1962) er et sandt studie i psykologisk krigsførelse. Jan Oxholm ser nærmere på Polanskis knivskarpe debutfilm, der bragte den polskfødte instruktør på forsiden af Time Magazine.
EN SCENES ANATOMI. I Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey (1968) kan man se ét af populærkulturens mest uforglemmelige sceneskift. Jan Oxholm kaster et blik på dette berømte klip, der er overstået i et splitsekund, men som til gengæld dækker en langstrakt historie.
EN SCENES ANATOMI. En gammel professor ser bogstaveligt talt Døden i øjnene i en mareridtsscene fra Ingmar Bergmans Smultronstället (1957). Jan Oxholm kaster et blik på de drømmende billeder og det symbolske filmsprog fra én af verdens bedste film.
FEATURE. Jan Oxholm funderer over, hvad ligheden egentlig er mellem de franske officerer i Jean Renoirs antikrigsfilm La Grande Illusion (1937) og de slagteklare høns i animationskomedien Chicken Run (2000).
FEATURE. Jan Oxholm fortæller her historien om filmbyen New York City. En mytologisk storby, som de biografaktuelle instruktører, Martin Scorsese og Woody Allen, for længst har udødeliggjort på det hvide lærred.
DVD-ANMELDELSE. Jan Oxholm jubler over boksudgivelse af mesterinstruktøren Carl Th. Dreyers vigtigste værker på dvd, og undrer sig samtidig over, at samme udgivelse kommer fra USA og ikke fra Danmark.