Henrik Højer

Henrik Højer

Artikler af

  • Græs

    Græs

    Henrik Højer

    FEATURE. Der kunne skrives, og det er der blevet, alen lange videnskabelige artikler om amerikanerne og deres forhold til den velplejede græsplæne. Henrik Højer introducerer temaet i 16:9-regi i dette essay om kombinationen amerikansk selvforståelse, plænepleje og filmkunst!

  • New York på afgrundens rand

    New York på afgrundens rand

    Henrik Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. ”New York, like a scene from all those movies”, synger Simon & Garfunkel i A Heart in New York. Og sandt nok har fllmenes New York et utal af skikkelser fra den romantiserede storbyidyl til det dæmoniserede inferno. Særligt når civilisationers endeligt står for døren, har filminstruktører anvendt byen som et referencepunkt. Fort Apache the Bronx (1981) er et glimrende – men alt for ukendt – eksempel.

  • Manden med solbrillerne

    Manden med solbrillerne

    Henrik Højer

    EN SCENES ANATOMI. Det uigennemtrængelige blik fra en mandlig betjent med solbriller. Dette er det visuelle tema, Henrik Højer undersøger i filmene Psycho (1960), Thelma and Louise (1991) og Psycho (1998). Så længe mændene har solbriller på, er de urørlige, overlegne herskere, men hvad sker der, hvis solbrillerne falder?

  • Lad den rette komme ind

    Lad den rette komme ind

    Henrik Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. Ud over begge at være svenske, hvad har den svenske vampyrfilm Lad den rette komme ind og Astrid Lindgrens Karlsson på taget så tilfælles? Henrik Højer giver et bud i denne udgave af Et billedes anatomi.

  • Frygtelig ulykkeligt?

    Frygtelig ulykkeligt?

    Henrik Højer

    FILMANMELDELSE. Hvad skal vi overhovedet med filmanmeldelser? Henrik Højer giver sit bidrag til den verserende debat om filmkritikkens rolle og funktion. Og så folder han sin holdning ud med en konkret anmeldelse af den sønderjyske neo-noir-western Frygtelig Lykkelig.

  • The Killers

    The Killers

    Henrik Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. Denne gang er billedet, der udstilles, hentet i Robert Siodmaks noir-klassiker fra 1946, The Killers. Som det ofte er tilfældet i fyrrenes kriminalfilm er menneskeligt begær i centrum, og det fremgår med al ønskelig tydelighed af det valgte snapshot. Henrik Højer udlægger og perspektiverer.

  • I nattens hede

    I nattens hede

    Henrik Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. Sidney Poitier var helt ekstraordinært med i to af de film, der var nomineret til en Oscar for bedste film i 1967. Norman Jewisons In the Heat of the Night vandt den duel og lægger billede til dette nummers anatomi. Her viser Henrik Højer, hvordan en enkelt indstilling kan læses som en metafor for filmens vigtigste ambition.

  • Farveglæde

    Farveglæde

    Henrik Højer

    BOGANMELDELSE. Det er svært at skrive om farver og endnu sværere at skrive om farver i bevægelse. I sin bog Harnessing the Technicolor Rainbow; Color Design in the 1930s gør amerikaneren Scott Higgins ikke desto mindre et meget velkvalificeret forsøg og viser, hvordan den nye farvefilmsteknologi fra Technicolor i 1930’erne udfordrede gængse ideer om film og form. Henrik Højer anmelder.

  • Coppola og 80’erne

    Coppola og 80’erne

    Henrik Højer

    FEATURE. Den ’store fortælling’ om Francis Ford Coppolas svigtende greb om sit filmværk synes hugget i granit. Alt gik gruelig galt i 80’erne: egenrådighed, overskredne budgetter og nepotistiske tilbøjeligheder. Men ikke alle gode og bekvemme historier er sande. Henrik Højer har genset Coppolas to ungdomsfilm fra 1983 – The Outsiders og Rumble Fish – og noget tyder på, at fortællingen om Coppola trænger til justering.

  • Manden der skød Jesse James

    Manden der skød Jesse James

    Henrik Højer

    FILMANMELDELSE. Kornet bøjer sig for brisen, mens menneskene grynter, spytter og fryser i billeder, der bringer mindelser om Hammershøis interiør og Edward Hoppers gotiske landskaber. Sådan er stemningen i Andrew Dominiks anderledes western, The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, som Henrik Højer har været i biografen for at se.

  • Malicks natur

    Malicks natur

    Henrik Højer

    ET BILLEDES ANATOMI. Terrence Malick er, måske, på vej med en film om Che Guevara. Mens vi venter, er der al mulig grund til at dvæle lidt ved hans tidligere film, fire i alt, der alle udnytter filmsprogets lyriske kvaliteter intensivt. Det gælder også hans debutfilm Badlands fra 1973, der lægger billede til dette nummers udgave af Et billedes anatomi.

  • Spielberg: Mellem briksen og målebåndet

    Spielberg: Mellem briksen og målebåndet

    Henrik Højer

    BOGANMELDELSE. Steven Spielberg har ifølge IMDb tjent rundt regnet 10 milliarder kroner på succeser som Jaws, E.T. og Saving Private Ryan. Alene af den grund er han et interessant fænomen. Vi anmelder denne gang to meget forskellige bøger om manden, bøger, der dog har det tilfælles, at de begge først og fremmest interesserer sig for kunstneren og håndværkeren Steven Spielberg og noget mindre for den film-økonomiske supermagt bag signaturen.