Heidi Philipsen

Heidi Philipsen

Artikler af

  • Metoder til at blande fiktion med målgruppens eget liv

    Metoder til at blande fiktion med målgruppens eget liv

    Heidi Philipsen

    INTERVIEW. I denne interviewbaserede artikel kan man læse nærmere om, hvordan Jonas Risvig (instruktør, manuskriptforfatter mv.) inddrager sociale medier i sit samskabende udviklingsarbejde med unge mennesker. Han er netop i gang med at optage sin første spillefilm Kontra samtidig med, at hans serie Salsa er klar med en ny sæson. Til trods for sine bare 30 år har han skabt sig et brand i mediebranchen og blandt sit publikum.

  • ’Home – out – homie’

    ’Home – out – homie’

    Heidi Philipsen

    DVD-ANMELDELSE. Sin nombre (da. uden navn) var én af vinterens stærkeste biografoplevelser. Filmen rummer en emotionel intensitet i spillet, en farvestrålende billedside og – ikke mindst – en kreativ brug af genrer. Filmen er endnu kun udkommet på DVD i udlandet, men kan købes on-line. Heidi Philipsen anmelder her den amerikanske udgave.

  • Alt om Ang Lee

    Alt om Ang Lee

    Heidi Philipsen

    BOGANMELDELSE. Der er gode grunde til at sende blikket østover i disse år. En god portion af asiatisk films største talenter har allerede cementeret deres status. En af dem er taiwanesiske Ang Lee, nu bosiddende i USA, som vi i snart mange år har nydt godt af de på vestlige lærreder. Nu er hans filmværk endevendt i en ny bog, som Heidi Philipsen anmelder.

  • En familiefar bliver til fare for familien

    En familiefar bliver til fare for familien

    Heidi Philipsen

    FEATURE. Meningerne om Susanne Biers Brødre er mange. I Cannes fandt Lars von Trier ordene “indholdsløst lort” til at beskrive filmen. Heidi Philipsen præsenterer her en ganske anden vinkel og beskriver den som en “central film”, der formår at “italesætte og synliggøre krigstraumer langt mere omsorgsfuldt og tankevækkende, end det er gjort af de øvrige medier”.

  • Nye danske ‘don’t feel good-film’: Et interview med Annette K. Olesen

    Nye danske ‘don’t feel good-film’: Et interview med Annette K. Olesen

    Heidi Philipsen

    INTERVIEW. Annette K. Olesens dogmefilm Forbrydelser gav det danske biografpublikum noget at tænke over midt i en tid, hvor dansk film ellers kritiseres for at sprøjte ‘feel good komedier’ ud på samlebånd. Under optagelserne talte Heidi Jørgensen med Olesen om bl.a. filmskolens indflydelse på dansk films udvikling.

  • Begrænsningens kunst på Den Danske Filmskole

    Begrænsningens kunst på Den Danske Filmskole

    Heidi Philipsen

    FEATURE. Med udgangspunkt i filminstruktørerne Martin Strange-Hansen og Christoffer Boe belyser Heidi Jørgensen Den Danske Filmskoles indflydelse på fortællestrategier i ny dansk film. Samtidig varsler hun, at vi hverken behøver at bekymre os for ensretning eller manglende fornyelse.