Andreas Halskov

Andreas Halskov

Artikler af

  • Moving Pictures: Visual References and Artistry in the Works of David Lynch

    Moving Pictures: Visual References and Artistry in the Works of David Lynch

    Andreas Halskov

    VIDEO-ESSAY. The renowned film and television director David Lynch began his career as a painter, and in this video-essay Andreas Halskov explores the visual references and artistry in Lynch’s narrative films and television series.

  • Medieanalysens kunst

    Medieanalysens kunst

    Andreas Halskov

    BOGANMELDELSE. Medieanalyse(2015) handler om, hvordan man analyserer et væld af nye og gamle medietekster, som florerer på diverse medier og i grænselandet mellem forskellige medier. I den forstand handler Medieanalyse også om de paratekster, som er medvirkende til at pirre og aktivere brugeren på forskellige måder, og bogens design afspejler dette på den fornemste, mest naturlige vis. Bogen er et eksemplarisk eksempel på mediefaglig formidlingskunst.

  • Derfra hvor alting udspringer: Looking for Exits

    Derfra hvor alting udspringer: Looking for Exits

    Andreas Halskov

    FILMANMELDELSE. Kristoffer Hegnsvads film Looking for Exits (2015) havde premiere ved årets dokumentarfestival CPH DOX. Der er tale om en afdæmpet og stilfærdig dokumentarfilm på 60 min., men også om en forrygende og billedberusende skildring af bjergudspringeren Ellen Brennan og dennes møde med de på én gang farlige og mageløse bjerglandskaber. Hegnsvads film ligner en samtidsskildring, men den bør snarere ses som en moderne og poetisk indramning af noget helt universelt og almengyldigt: Vores konstante søgen efter at mærke livet og at blive ét med den natur, hvoraf vi alle udspringer.

  • Ødipus’ hemmelighed: Om spoilerfænomenet

    Ødipus’ hemmelighed: Om spoilerfænomenet

    Andreas Halskov

    FEATURE. Vi kender dem alle sammen. De berømte slutninger og de herostratisk berømte spoilers. Spoilerfænomenet er næppe nyt, men med de sociale medier og de nye udgivelsesvinduer og -platforme er ord som spoiler og spoiler alert blevet meget almindelige. Andreas Halskov besøger nogle af film- og tv-historiens mest berømte spoilers og kigger nærmere på selve spoilerfænomenet.

  • What’s the Frequency, David? Noise and Interference in the films of David Lynch

    What’s the Frequency, David? Noise and Interference in the films of David Lynch

    Andreas Halskov

    VIDEO-ESSAY. The films of David Lynch often feature electronic devices that don’t work and people who seem to be speaking ‘on different frequencies’. In this video-essay, Andreas Halskov explores noise, interference and faulty wiring as common elements in the works of David Lynch.

  • “My Least Favorite Life”

    “My Least Favorite Life”

    Andreas Halskov

    SERIEANMELDELSE. Den nye sæson af True Detective handler om en kompliceret sag og kunne i sig selv ligne en umulig opgave. Første sæson var banebrydende med sit format, sine markante karakterer og sin gennemgående instruktørstemme. Anden sæson har skiftende instruktører, handlingen er flyttet til en ny location, og stilen præges af en anden lyd- og farvetone. Mørket er dog stadig omsiggribende, og lovopretholderne har stadig en dragende skyggeside.

  • Between Two Worlds: The Competing Moods of David Lynch

    Between Two Worlds: The Competing Moods of David Lynch

    Andreas Halskov

    VIDEO-ESSAY. David Lynch’ films are full of paradoxes, and in this video-essay Andreas Halskov deals with two of the Lynchian paradoxes (the genre paradox andthe register paradox), as seen in three of David Lynch’s famous productions: Blue Velvet (1986), Twin Peaks (ABC, 1990-1991) and Wild at Heart (1990).

  • Da tøserne overtog tossekassen

    Da tøserne overtog tossekassen

    Andreas Halskov

    FEATURE. Ved årets DGA-uddeling gik samtlige af de meste prominente tv-priser til kvindelige skabere og instruktører, hhv. Lisa Cholodenko (Olive Kitteridge), Jill Soloway (Transparent) og Lesli Linka Glatter (Homeland). Dette markerer et skifte i det amerikanske tv-landskab, som i stigende grad præges af stærke kvinder både foran og bag kameraet. Med udgangspunkt i et interview med Lesli Linka Glatter undersøger Andreas Halskov netop dette skifte.

  • På rutsjebanetur i hjemmebiografen … med ubudne gæster

    På rutsjebanetur i hjemmebiografen … med ubudne gæster

    Andreas Halskov

    BLU-RAY-ANMELDELSE. En gennemført low-key-belysning med effektive skyggevirkninger. Et forførende men også urovækkende lyd- og musikdesign. Et monster og en kvinde. Dette kunne lyde som ingredienslisten til en hvilken som helst horror- eller monsterfilm, men er samtidig en passende beskrivelse af Alien-serien. Denne serie er lige udkommet i en ny og skarp Blu-ray-boks. Andreas Halskov anmelder.

  • Franquismen og forvrængningsspejlet: El laberinto del fauno

    Franquismen og forvrængningsspejlet: El laberinto del fauno

    Andreas Halskov

    ET BILLEDES ANATOMI. Guillermo del Toro er en af vor tids mest populære mexicanske instruktører, og filmen El laberinto del fauno er blandt hans mest kendte og anerkendte hovedværker. Filmen kendes primært for sine fantasifulde fortælleelementer, men med udgangspunkt i en enkelt frame fra del Toros film viser Andreas Halskov, at dette er andet og mere end ’blot’ et skræmmende og fabel-agtigt værk.

  • The Sound of Silence: Stilhed på film

    The Sound of Silence: Stilhed på film

    Andreas Halskov

    VIDEO-ESSAY. Andreas Halskov kaster et blik på lydens eller rettere stilhedens rolle i forskellige arthouse- og mainstreamfilm. Med udgangspunkt i så forskellige værker som Ikiru (1952), Bande à part (1964) og Apocalypse Now (1979) optegner Halskov tre forskellige former for stilhed, hhv. dramatisk stilhed, subjektiv stilhed og distancerende stilhed.

  • Grimhedens grammatik: Om eksperimentalfilmen Traité de bave et d’éternité

    Grimhedens grammatik: Om eksperimentalfilmen Traité de bave et d’éternité

    Andreas Halskov

    FEATURE. Som et led i 16:9s serie af artikler om ”bizarre” film kigger Andreas Halskov nærmere på Jean Isidore Isous bevidst fejlbehæftede film Traité de bave et d’éternité fra 1951. Filmen er en aldeles umedgørlig sag som bevidst nedbryder klassiske filmstilistiske konventioner – den gør en dyd ud af æstetiske fejl og tilfældigheder og formulerer således i lyd, billeder og støj hvad Isou selv har betegnet som en filmisk antigrammatik.