Andreas Halskov

Andreas Halskov

Artikler af

  • Returning, Recycling and Remixing: Cut-up and Collage in Twin Peaks: The Return

    Returning, Recycling and Remixing: Cut-up and Collage in Twin Peaks: The Return

    Andreas Halskov

    VIDEO-ESSAY. The new season of Twin Peaks is about the yearning to go back and the inevitability of transformation. It is about a nostalgic longing and a fear of letting go, but it is also about repeated patterns and remixing. Andreas Halskov explores the use of recycling and remixing in Twin Peaks: The Return.

  • 16:9 Talks: Thomas Golubić

    16:9 Talks: Thomas Golubić

    Andreas Halskov

    16:9 TALKS. Music is one of the key components in a film, yet we often fail to recognize or describe it adequately. In this interview, we meet music supervisor Thomas Golubić, who has worked on prominent productions like Breaking Bad (AMC, 2008-2013), Halt and Catch Fire (AMC,2014-present), Better Call Saul (AMC, 2015-present) and Once I Was: The Hal Ashby Story (2017), about his work and his love of music and Hal Ashby.

  • Cannes, køn og konventioner: Kønsforhold i The Beguiled, Jeune femme og Top of the Lake

    Cannes, køn og konventioner: Kønsforhold i The Beguiled, Jeune femme og Top of the Lake

    Andreas Halskov

    FEATURE. ’Køn’ var på dagsordenen ved årets Cannes festival og i Andreas Halskovs fjerde artikel fra Sydfrankrig. Sofia Coppolas med spænding imødesete The Beguiled (2017), Jeune femme af Léonor Serraille (2017) og Jane Campions Top of the Lake: China Girl (2017) behandler alle, mere eller mindre subtilt, forskellige kønsproblematikker.

  • No Place Like Home: Returning to Twin Peaks

    No Place Like Home: Returning to Twin Peaks

    Andreas Halskov

    IN ENGLISH. In terms of style and content, the new Twin Peaks is radically different from the original series, and it includes abstract references to different David Lynch productions while combining familiar faces and places with new situations, stylistic choices and characters. In many ways, the new series is about “returning,” about going back and trying to rediscover or even recreate Twin Peaks, but the revival is not a nostalgic revisit to a cozy, All-American small-town. That gum you like has come back in a different style.

  • Anslagets kunst

    Anslagets kunst

    Andreas Halskov

    ET BILLEDES ANATOMI. I sin anden artikel fra Cannes 2017, kigger Andreas Halskov nærmere på Michel Francos mexicanske film Las hijas de abril, der blev vist udenfor hovedkonkurrencen. Det giver anledning til en en billedanatomi med udgangspunkt i filmens elegante åbningsindstilling.

  • Fra franske fornemmelser til platte pasticher: Nybølgetræk hos Hazanavicius og Baumbach

    Fra franske fornemmelser til platte pasticher: Nybølgetræk hos Hazanavicius og Baumbach

    Andreas Halskov

    FILMANMELDELSE. I den første af fire artikler fra dette års Cannes festival anmelder 16:9’s udsendte, Andreas Halskov, to film fra hovedkonkurrencen, der på vidt forskellig vis hylder den franske nybølge og Godard i særdeleshed.

  • De listige kritikere og deres kritiske lister

    De listige kritikere og deres kritiske lister

    Andreas Halskov

    BOGANMELDELSE. Tv-serier er blevet et hit. Hæderkronede filmtidsskrifter skriver om dem, store dagblade vier hele sektioner til dem og selv Cannes-festivalen byder dem inden for. Filmkritikerne Matt Zoller Seitz og Alan Sepinwall har derfor sat sig for at skrive en slags tv-historisk kanon over de bedste amerikanske tv-serier nogensinde. Andreas Halskov anmelder bogen: TV (The Book).

  • Fanget i et mønster: Eraserhead, Lynch og de skjulte mønstre

    Fanget i et mønster: Eraserhead, Lynch og de skjulte mønstre

    Andreas Halskov

    ET BILLEDES ANATOMI. Åbningen af David Lynchs film Eraserhead indeholder en indstilling, som ikke blot introducerer hovedpersonen og hans hjem, men som også introducerer en række af de mønstrer og signaturer, som vi forbinder med instruktøren. Andreas Halskov går i dialog med billedet og ser nærmere på nogle forskellige motiver og mønstre i Lynchs værk, som på forskellig vis kan spores tilbage til netop denne indstilling.

  • 16:9 Talks: Peter Albrechtsen

    16:9 Talks: Peter Albrechtsen

    Andreas Halskov

    16:9 TALKS. Peter Albrechtsen er en af landets mest hæderkronede lyddesignere. Lydnørden Andreas Halskov og 16:9 har mødt ham til en samtale om et ofte overhørt aspekt af filmkunsten: Filmlyd. Det bliver til en levende samtale om lyd i horrorfilm og familievenlige science fiction-serier, men interviewet handler også om forskellige måder at etablere autenticitet på, i og uden for dokumentargenren, og Peter Albrechtsen fortæller også om nogle af sine største inspirationskilder.

  • Better Call Gilligan: Revisiting the Audiovisual Design of Breaking Bad and Better Call Saul

    Better Call Gilligan: Revisiting the Audiovisual Design of Breaking Bad and Better Call Saul

    Andreas Halskov

    IN ENGLISH. The drama series Breaking Bad and Better Call Saul have been lauded for their unique audiovisual design, often described as “artsy” or “cinematic.” In this article, which is based on interviews with cinematographer Arthur Albert, sound designer Edmond J. Coblentz and supervising sound editor Nick Forshager, Andreas Halskov revisits the audiovisual style in the two shows, trying to define Vince Gilligan’s signature style.

  • Dimittender, døgenigte og Don Juaner: Eksistentielle træk hos Mike Nichols

    Dimittender, døgenigte og Don Juaner: Eksistentielle træk hos Mike Nichols

    Andreas Halskov

    VIDEO-ESSAY. Mike Nichols var en af sin tids mest hæderkronede amerikanske instruktører, og på tværs af hans film afsøger han forskellige eksistentielle temaer, såsom meningsløshed og fremmedgørelse. Disse temaer og deres filmiske iscenesættelse belyses i dette videoessay. Et videoessay, som runder filmene The Graduate (1967), Catch-22 (1971), Carnal Knowledge (1971) og Closer (2004).

  • Sexede vampyrbøller og svære overgange: The Lost Boys

    Sexede vampyrbøller og svære overgange: The Lost Boys

    Andreas Halskov

    EN SCENES ANATOMI. Vampyrfilmen går tilbage i slutningen af 1800-tallet, og genren videreudviklede sig i 10’erne, inden den fik en reel opblomstring i 20’erne og 30’erne. I 80’erne begyndte genren dog at forandre sig. Med værker som The Lost Boys så man nogle moderne koblinger af teenage- og vampyrfilm. I denne artikel skal vi se nærmere på netop denne tendens.