|
Indholdsfortegnelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Kaffekopper, stole og spejle. I dette nummer beskæftiger vi os med genstande på film. Dette emne betegnes sædvanligvis som rekvisittens felt, men kan alle genstande på film siges at være rekvisitter? Lederartiklen introducerer temaet og en række af de problemstillinger, som knytter sig til feltet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Film er ofte et spejl, hvorigennem vi ser og reflekterer over os selv og vores respektive tilværelser. Men mange film rummer også en række afgørende og iøjnefaldende spejlmotiver. Ikke bare vi, men også filmens karakterer står overfor et spejl. Spørgsmålet, som Jens Amdi Nielsen da søger at besvare er, hvordan og med hvilket formål film anvender sådanne spejlscener og -motiver. Med andre ord: hvad vi ser i det famøse spejl. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. TV-serier har en enestående evne til at skabe indforståethed, loyalitet og rituel afhængighed hos seerne. Lau Dalvad Vesterdal beskriver, hvordan dette sker gennem brugen af forskellige former for rekvisitter – en ofte overset forklaringsramme. Omdrejningspunktet er sitcom’en Friends, der vist ikke behøver yderligere præsentation. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Doughnuts, vindblæsere, cykler, ølflasker og sorte fugle er genstande, der har forskellige betydningsmuligheder på film. I denne feature om den lille forskel kaster Andreas Halskov et kærligt og kritisk blik på genstandens relationelle og excessive funktioner. Det handler kort og godt om Det uendeligt store i det uendeligt små. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. I sine ’10 clues to unlocking this thriller’ anmoder David Lynch bl.a. seeren om at bemærke kaffekoppen i Mulholland Drive. I denne udgave af ’En scenes anatomi’ tager Mathias Bonde Korsgaard udfordringen op og forfølger denne genstand i Mulholland Drive for derved at afdække forholdet mellem filmiske rekvisitter og Kristin Thompsons exces-begreb. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FILMANMELDELSE. I et temanummer om ting er det måske paradoksalt at anmelde en film, der er kendetegnet ved manglen på samme. Eller også er det sådan, at fraværet netop peger på tingenes betydning? Dorte Schmidt Granild anmelder australske John Hillcoats The Road. Katastrofefilm, roadmovie og litterær adaption. Og så ikke mange flere ord om de tre ting. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DVD-ANMELDELSE. Nils Malmros’ samlede produktion (minus en) er udkommet på dvd. Andreas Halskov benytter lejligheden til at nedbryde en række udprægede fordomme om ouevret og argumenterer ligeledes for, at Malmros vier særlig opmærksomhed til den nærmest undseelige detalje. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FEATURE. Mark Le Fanu reflects on the significance of objects, props and magical images in classic movies. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FAST INDSLAG. Den usynlige rekvisit kan spille lige så stor en rolle som de mange synlige. Juliane Kvitsau Mølgaard ser nærmere på et sådant eksempel i en frame fra Billy Wilders mesterlige Sunset Boulevard (1950). |
|
|
|