|
|
|
|
|
|
|
|
Indhold |
|
|
|
|
|
Leder: Op med humøret
FAST INDSLAG. Så er den gal igen: I januar-nummeret af Ekko slår Per Juul Carlsen fra DRs Filmland fast, at den i Hollywood står på lavkonjunktur, når det gælder såvel blockbusters som mindre og mere alternative produktioner. Her på redaktionen synes vi nu langt fra, at situationen er så kritisk, og i lederen kan man denne gang læse en alternativ udlægning af udviklingen i amerikansk film over de sidste fem år. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De fede tider er forbi, men de bedste ideer overlever
FEATURE. I deres oprørske ungdom ville de politisk bevidste 68’ere forbedre verden. De vidste, at de havde retten på deres side. I dag vil de helst drikke årgangsrødvin og spise mursten. De er ved at blive gamle og kyniske. Men nu er det måske tid til forandring, for de bedste ideer overlever. Mikael Busch ser nærmere på generationsproblematikken i Per Flys Drabet og Hans Weingartners Die Fetten Jahre sind vorbei. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bølgebryder: interview med Anders Refn
INTERVIEW. Et omfattende interview med én af de mest erfarne og alsidige kreative kræfter i dansk film, Anders Refn. Med udgangspunkt i sin imponerende karriere som såvel instruktør, klipper og personinstruktør taler Refn generøst om sine erfaringer og præferencer angående ét af film- og tv-mediets vigtigste kreative redskaber: klippet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Parafilm
FEATURE. Jean-Luc Godard, fransk films enfant terrible, er en af de 20. århundredes vigtigste og mest originale filmskabere. Hos Godard gøres der op med de kendte repræsentationsmåder og -logikker. Henrik Holch portrætterer her det filmiske forfatterskab. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En
scenes anatomi: Manden som ikon
FAST INDSLAG. Den japanske enfant terrible Takashi Miike lægger denne gang billeder til En scenes anatomi. Henrik Højer har Miikes ’folkelige’ gennembrud, Audition, under luppen, og finder i filmen en enkel, men meget påfaldende kamerabevægelse, der i den grad vender det, man har betragtet som det klassiske forhold mellem kønnene på film, på hovedet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Når sandheden ikke vil findes
FILMANMELDELSE. Not comming to a theatre near you. 30 år efter sin oprindelige premiere har en af Antonionis bedste film nu fået repremiere i fire små biografer landet over. Er man så heldig at komme i nærheden af en af disse bør man tage ind at se Profession Reporter – en art film forklædt som en politisk thriller. Claus Toft-Nielsen anmelder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En historie om film
BOGANMELDELSE. Mark Cousins har sat sig for at fortælle filmens verdenshistorie. Det ambitiøse værk adskiller sig stedvist markant fra andre filmhistorier, men Ove Christensens nærlæsning af den danske udgave afslører en bog med store problemer i oversættelsen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
The work of director Jonathan Glazer
DVD-ANMELDELSE. Siden MTV i 1992 begyndte at kreditere instruktører sammen med kunstnere og bands, er musikvideo i stigende grad blevet et auteurmedie. Som en reaktion på denne udvikling opstod Directors Label-serien. En serie af DVDudgivelser, viet til at sætte fokus på den række af nyskabende instruktører, som har medvirket til at redefinere musikvideo og film gennem det seneste årti. The work of director Jonathan Glazer er nr. 5 i serien. Pia Strandbygaard Frandsen anmelder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16:9 in English: Tashlinesquerie
FEATURE. Jean-Luc Godard adored his films; A colorful ensemble of Jerry Lewis, Dean Martin, Tony Randall, Anita Ekberg and Jayne Mansfield inhabited them. Frank Tashlin is one of the most fascinating and interesting comedy directors in American film history. Ethan de Seife introduces his work to us and discloses what it truly means for a film to be Tashlinesque.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Præterea
censeo: Discount Dogme
FAST INDSLAG. Mindes du også the farting dog i Hotel New Hampshire med et smil på læben? Kan luft både med og uden lugt og lyd, der siver ud af en lille dertil indrettet kropsåbning, virkelig blive ved med at være sjovt? Naturligvis - ifølge Bamses Uvenner. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|