|
|
|
|
|
|
Brændt af
solen
Af JAN OXHOLM
Filmstudierne er kendt for at imitere dens stråler. Især i
den dystre film noir og den farverige musical spiller det kunstige
lys en fremtrædende rolle. Men hvad med solen selv? Hvordan bruges
verdens stærkeste lys på celluloid?
"Det er jo ren porno".
Sådan tænker man ved synet af Robert Redford i en øm scene fra
det romantiske drama, The Horse Whisperer / Hestehviskeren
(1998). Ikke fordi filmen rummer hardcore sexscener, men
fordi iscenesættelsen af Redford foran en idyllisk solnedgang er
overtrukket med et tykt lag følelsesporno. Instruktøren Redford
spiller selv hovedrollen som den sympatiske hestehvisker, Tom Booker,
der ikke kun er i pagt med naturen i det billedskønne Montana, men
også kan tæmme vilde heste og selvstændige storbykvinder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hundrede klichéer
Det kan man især se i den omtalte scene på verandaen, hvor Booker
sidder foran en solnedgang, som danner en gylden helgenglorie om
hans kraftige, kastanjebrune hår (fig.1). Han flirter med karrierekvinden
Annie MacLean (Kristin Scott Thomas), som i aftensolens skær ikke
kan lade være med at se forelsket på Redfords naturlige udstråling
(fig.2). Udover dette varme modlys er der også brugt soft
focus, som ikke bare fjerner instruktørens rynker og poser under
øjnene, men også giver billederne en næsten drømmende æstetik, der
mest af alt ligner orangetintede shampoo- og Fanta-reklamer fra
1970'erne.
Og hvad er der så galt i det? Jo, det er måske en anelse for
smukt, at denne hestehvisker bogstaveligt talt stråler som en
sol. Ikke at instruktøren Redford har fået solstik, for der er hverken
tale om en dårlig optagelse eller en mislykket billedkomposition.
Men det varme modlys bag vores helt virker bare som dråben, der
får bægeret til at flyde over. Vi har inden da i op til flere scener
fået budskabet skåret ud i pap: Det slår gnister, hver gang det
umage par møder hinanden. Alligevel skal romantikken og gudedyrkelsen
af den hemmelige hestehvisker lige pointeres igen ved hjælp af et
overdådigt og overflødigt sollysbillede. Så er det (følelses)porno
eller poesi? Det er selvfølgelig svært at definere, for det tangerer
snobberi at konkludere, at der er mere poesi i det berømte solnedgangsbillede
af den skakspillende ridder og Døden (fig.3) fra Ingmar Bergmans
klassiker Det sjunde inseglet / Det syvende segl (1957) end
i den idylliske solnedgang (fig.4) fra Michael Bays ærkeamerikanske
actionfilm, Armageddon (1998). Her tager den yndefulde Grace
(Liv Tyler) afsked med sin store kærlighed, AJ (Ben Affleck), inden
han tager et smut ud i rummet for at redde verden fra en gigantisk
asteroide. Spørgsmålet er, om man skal le eller græde?
Den italienske forfatter og filosof, Umberto Eco, mener i hvert
fald, at "to klichéer får os til at le, mens hundrede klichéer bevæger
os". Når det gælder Redfords påklistrede helgenglorie i The
Horse Whisperer, kan man dog ikke lade være med at trække på
smilebåndet. Måske er formålet at bevæge publikum, men vi har utvivlsomt
set denne kliché før på celluloid. Solen virker nærmest udtømt for
alt indhold og betydning, og tilbage er blot en synlig overflod
af følelsesladet symbolik. Den klassiske og moderne filmhistorie
byder dog på værker, hvor sollyset ikke presses ind i fortællingen,
men både æstetisk og dramaturgisk falder mere naturligt ind
i historien. |
|
Fig.1: I The Horse Whisperer (1998)
stråler Robert Redford bogstaveligt talt som en sol.
Fig.2: Faktisk så meget, at storbykvinden
lader sig forføre af hans varme udstråling.
Fig.3: I Det sjunde inseglet (1957)
spiller Døden skak med ridderen til solens sidste stråler
af lys.
Fig.4: Men i Armageddon (1998)
er solnedgangen igen en meget tydelig hentydning til, at der nu
er tale om en romantisk scene.
|
|
|
|
|
|
|
|
Solens sønner
Som f.eks. i Erich von Stroheims stumfilmsklassiker, Greed
/ Guld (1924), hvor den brændende sol har en metaforisk funktion,
som et billede på den spirituelle ørkenvandring. Døden triumferer
nemlig i den berømte kampscene mellem Marcus og Mac i Death
Valley (fig.5), hvor had og grådighed spiller de altoverskyggende
hovedroller. Den barske afslutningsscene mellem de to menneskegribbe
on location i den tørre saltørken havde ikke haft den samme
dramatik, hvis vejrguderne havde givet dem en kraftig regnbyge.
Men sollyset kan også være et signal om håb, som ses i slutscenen
fra Modern Times / Moderne tider (Charlie Chaplin,
1936): Det er daggry, og en ny dag begynder for Chaplins lille vagabond,
som formår at bringe smilet frem hos den hjemløse pige, spillet
af Paulette Goddard. Filmens overordnede tema er menneskets kamp
mod maskinen, men teknologien taber stort i den sidste kameraindstilling,
hvor parret går raskt op ad landevejen for at finde lykken for enden
af solopgangen (fig.6).
Håb og afklaring er der også mod slutningen af Roberto Rossellinis
neorealistiske drama, Stromboli terra di Dio / Stromboli
(1949). Den frustrerede og ulykkelige Karin (Ingrid Bergman), som
er gift med den lokale fisker Antonio, skal vandre over vulkanen
for at nå til en båd på den anden side af øen. Under flugten fra
sin mand falder hun i søvn under stjernehimlen. Og så kommer solopgangen
som et varmt baglys, der rammer hendes smukke ansigt (fig.7). Hun
vågner op til morgensolen med et afklaret sind, og udbryder gentagne
gange "Oh God". Hun har set lyset og fundet troen på sig selv, som
billedet af solen er med til at understrege. Det skal nævnes, at
slutningen ikke er nær så poetisk i den amerikanske version, idet
man valgte at lægge en forklarende voice over hen
over scenen, så handlingen ikke blev for tvetydig.
Det tvetydige er til gengæld et grundlæggende tema i japanske Akira
Kurosawas internationale gennembrudsfilm, Rashomon / Dæmonernes
port (1950). I denne poetiske perle falder sollyset helt naturligt
på karaktererne gennem trækronerne i skoven, hvor en kvinde tilsyneladende
er blevet voldtaget. Ifølge den amerikanske instruktør, Robert Altman,
er Kurosawa den første billedmager i filmhistorien, der bryder den
uskrevne regel om, at man ikke peger kameraet direkte op i solens
stråler. Det sker allerede i starten af filmen, hvor vi fra et ekstremt
frøperspektiv ser solen (fig.8) følge efter den luskede røver, Tajômaru
(Toshirô Mifune). I folkemunde kaldes japanerne for "solens sønner",
og man kunne da også fortolke sollyset i Rashomon som et
symbolsk "øje i det høje", der som en japansk kejser hele tiden
er på vagt. Ifølge Tadao Sato (1994) er solen i Rashomon
". et overnaturligt væsen, som udøver en moralsk magt over mennesker
i en desperat situation". Det ses især i scenen, hvor en uskyldig
kvinde voldtages, og solen pludselig går ud af fokus. Den desperate
kvinde ser under voldtægten direkte op på solen (fig.9), hvorefter
dens "magt" sløres langsomt (fig.10) i takt med, at hun giver efter
Tajômarus tilnærmelser. Men intet er sikkert i en fortælling, hvor
alt afhænger af øjnene, der ser. |
|
Fig.5: I stumfilmklassikeren Greed
(1924) viser både sollyset og mennesket sig fra sin mest barske
side.
Fig.6: I Modern Times (1936)
repræsenterer sollyset en ny dag og fremtid for det umage
par.
Fig.7: Det samme sker i Stromboli (1949), hvor solopgangen
over vulkanen giver den ulykkelig Karin håb.
Fig.8: I Rashomon (1950) peger kameraet direkte op i det
flakkende solskin gennem trækronerne.
|
|
|
|
|
|
|
|
Fig.9: Under voldtægten kigger kvinden op på den
magtfulde sol. |
|
Fig.10: Men dette ”øje i det høje”
sløres og mister pludselig sin kraft. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
From Dusk till Dawn
Det magtfulde "øje i det høje" ses også i en central scene fra
Alfred Hitchcocks thriller, North by Northwest / Menneskejagt
(1959). For den uskyldige forretningsmand, Roger Thornhill (Cary
Grant), bliver i den grad jagtet ude på en åben majsmark, hvor han
virker sårbar og truet på grund af den skyfri himmel og den stærkt
skinnende sol (fig.11). Derude på Lars Tyndskids marker, hvor man
har overblik over hele området, burde der ikke være fare på færde.
Det er som oftest i storbyens skygger og klaustrofobiske rum, at
frygten og paranoiaen har de allerbedste betingelser. Men det sker
netop ved højlys dag ude i det skarpe lys i jagtscenen, som indledes
med Roger Thornhill, der står af bussen. Dette ses fra et ekstremt
fugleperspektiv, eller med "solens øjne", som hviler på den paranoide
mand.
Italienske Michelangelo Antonioni har med mesterværket L'aventura
/ De elskendes eventyr (1960) komponeret nogle af filmhistoriens
smukkeste billeder. I en morgenscene åbner Claudia (Monica Vitti)
skodderne op i en hytte på klippeøen, kameraet er lige bag hendes
ryg, og sammen med Claudia oplever vi en sanselig solopgang i et
skarpt dybdefokusbillede (fig.12). Hele meningen med denne morgenscene
er faktisk bare at se og nyde den fantastiske solopgang, andet ligger
der ikke i det. I 1960 var det dog særdeles eksperimenterende bare
at overlade styringen til disse "handlingsløse" stemningsbilleder,
og Antonioni blev da også buhet ud af biografsalen, da filmen havde
premiere under Cannes Filmfestivalen. Og ja, ifølge Umberto Eco
burde man egentlig kategorisere L'aventura som porno, idet
porno netop er en genre, hvor folk går og spilder tiden:
Antonioni's L'aventura is made up solely of wasted time:
people come and go, talk, get lost and are found, without anything
happening.To put it simply, crudely, in porn movies, before you
can see a healthy screw you have to put up with a documentary
that could be sponsored by the Traffic Bureau
|
|
Fig.11: I North by Northwest
(1959) er der paradoksalt nok mere frygt og paranoia på den
solbeskinnede mark end i den dystre storby.
Fig.12: I L’aventura (1960)
spiller solopgangen selve hovedrollen i denne morgenscene.
|
|
|
|
|
|
|
|
I Roman Polanskis neo noir-klassiker, Chinatown
(1974), spiller solen igen en naturlig rolle. I overført betydning
repræsenterer solen den magtfulde og korrupte rigmand, Noah Cross
(John Huston), som af økonomiske grunde udtørrer Sydcaliforniens
jord. Det ses tydeligt i scenen, hvor antihelten JJ Gittes (Jack
Nicholson) kravler ned til de sørgelige "vandpytter" i den døde,
udtørrede flodseng (fig.13). Billederne fra periodefilmen Barry
Lyndon (Stanley Kubrick, 1975) er kendt for at være badet i
stearinlys, for perfektionisten Kubrick ønskede ikke at bruge kunstigt
lys, idet det ville ødelægge enhver form for autenticitet. Det samme
kan man sige om Terrence Malicks poetiske melodrama, Days of
Heaven / Himlen på jorden (1978), hvor næsten alle billeder
er "dyppet" i et naturligt skær af sollys. Den spanskfødte fotograf,
Nestor Almendros, brillerer med en stil, hvor det visuelle udtryk
bevidst har en højere prioriteret end fortællingens fremdrift. Der
er adskillige scener optaget ved dusk and dawn, altså i tuskmørke
og ved daggry, hvor solens sidste krampetrækninger og første spæde
stråler giver filmen et blødt og næsten magisk lys, som passer til
den tidsperiode, hvor historien udspiller sig (fig.14). Den lyriske
stil er selvfølgelig gennemtænkt af Malick, der gav fotografen besked
om, at alle kameraindstillingerne skulle give associationer til
en billedskøn Edens Have, som den danske titel, Himlen på jorden,
heller ikke lægger skjul på. |
|
Fig.13: I Chinatown (1974) bliver
solen et billede på den magt, som rigmanden Noah Cross eksekverer.
Fig.14: I Days of Heaven (1978)
fremstilles naturen som Edens Have, som det naturlige skær
af sollys hele tiden er med til at understrege.
|
|
|
|
|
|
|
|
Den religiøse symbolik fra solens stråler er også
noget, som den amerikanske skuespiller Willem Dafoe kan nikke anerkendende
til. Især i to af hans vigtigste film fra 1980'erne: Den første
er Oliver Stones antikrigsfilm, Platoon (1986), hvor solens
guddommelige stråler rammer sergenten Elias fra oven gennem junglens
tætte bevoksning, og former en helgenglorie om denne Messias-figurs
hoved (fig.15). I forvejen bærer Elias selvfølgelig sit våben næsten
som et kors på skulderne, for hans åbne og tolerante sind er naturligvis
den diametrale modsætning af dræbermaskinen Barnes (Tom Berenger).
I den anden 1980'er-film, The Last Temptation of Christ
/ Den sidste fristelse (Martin Scorsese, 1988), er der ikke grund
til at give Willem Dafoe en helgenglorie af sollys. Han spiller
nemlig Jesus, der i én af filmens mest iøjnefaldende scener korsfæstes
i den ubarmhjertigt skarpe sol. Via fotografen Michael Ballhaus'
glidende kamerabevægelse kommer vi med Jesus op på korset, hvorefter
solens stråler rammer direkte ind i linsen (fig.16). Og nej, denne
visuelt forførende scene ville ikke have virket i et andet slags
vejr, da den barbariske ofring af en tørstig, fortvivlet Jesus er
mest effektfuld under en skoldende sol. |
|
Fig.15: I Platoon (1986) fortæller
det naturlige lys fra oven, at sergenten Elias med helgenglorien
er historiens ofrende Messias-figur.
Fig.16: I The Last Temptation of Christ
(1988) virker korsfæstelsen af Jesus endnu mere dramatisk
under den skoldende sol.
|
|
|
|
|
|
|
|
Sveder, steger, smelter
Det er årets varmeste dag i Spike Lees Do the Right Thing
(1989), hvor den stegende sol er med til at fortælle historien om
en bydel under forvandling. Under en ekstrem hedebølge bager The
Big Apple kraftigt i solen, som sætter en forrådnelsesproces
i gang i nabolaget, hvor de farverige forskelle bliver endnu mere
synlige. Det må ende galt, og det gør det for de lokale beboere,
der sidder midt i ovnen og nyder et par øl for at overleve den trykkende
varme fra oven (fig.17). I Rashomon fungerer solen næsten
som en kejser i det høje. Det samme indtryk får man i Jonathan Glazers
stilfulde gangsterdrama, Sexy Beast (2000), hvor den
første indstilling er solstråler, der næsten blænder kameralinsen.
Herefter ser vi så vores hovedperson, Gal Dove (Ray Winstone), der
ligger ved swimmingpoolen uden for sin spanske villa og stønner:
"Jeg sveder, steger, koger, bager, smelter"(fig.18). Det er tydeligvis
et øjeblik, som han nyder, men dette direkte fugleperspektivblik
ned på Gal er også et varsel om, hvad der venter eller kommer til
at ske i den nærmeste fremtid. Gal har nemlig trukket sig tilbage
fra det farlige gangsterarbejde, mens den iskolde ekskollega, Don
Logan (Ben Kingsley), ankommer til Spanien og giver Gal et tilbud
om et job i London, som han ikke kan afslå. Dermed viser solen,
at Gal snart kommer til at svede i sit eget fedt. |
|
Fig.17: Brændende varm er solen
også i Do the Right Thing (1989), hvor heden fra
oven bliver et tema i sig selv.
Fig.18: Det samme sker i Sexy Beast
(2000), hvor den orlovsramte gangster bogstaveligt talt kommer
til at svede i sit eget fedt.
|
|
|
|
|
|
|
|
Den samme metaforik udnyttes til fulde i thrilleren
Insomnia (Christopher Nolan, 2002), hvor Los Angeles-politimanden
Will Dormer (Al Pacino) tager til Alaska for at opklare et mord.
Men akkurat som Travis Bickle i Taxi Driver (1976) kan politimanden
med de sorte rander under øjnene ikke sove på grund af midnatssolen
i det høje nord. Solen er der hele tiden og gør ham konstant opmærksom
på søvnløsheden. Han ligger og vrider sig i sengen tidligt om morgenen,
drikker spiritus og gumler på lidt tyggegummi. Men lige meget hjælper
det, når solen nu rammer ham konstant gennem rullegardinet (fig.19).
Derudover bruges midnatssolen også til at fortælle historien om,
at Will Dormer ikke kan flygte fra sin lidt blakkede fortid og de
luskede metoder, som han har brugt under en mordsag. Sandheden kommer
ganske enkelt frem i lyset. |
|
Fig.19: Hovedpersonen i Insomnia
(2002) kan ikke falde i søvn i midnatssolen, som dramaturgisk
har en vigtig, metaforisk funktion. |
|
|
|
|
|
|
|
I østen går solen ned
Og så skal vi lige tilbage til de klassiske sollysklichéer,
der som i The Horse Whisperer synes tømt for indhold
og mening. Fortærsket er i hvert fald de traditionelle supertotaler
eller establishing shots af en spæd solopgang, der
som i åbningssekvensen fra Oliver Stones børsdrama, Wall
Street (1987), får en prominent plads lige imellem skyskraberne
fra New York Citys finanscentrum (fig.20). Eller hvad med den lyserøde
solopgang (fig.21) over de historiske bygninger og monumenter i
Washington fra Roger Donaldsons politiske thriller, Thirteen
Days (2000)? Det kan ikke blive mere kedeligt og forudsigeligt,
når klipperen i redigeringsrummet lige så godt kunne have erstattet
disse levende billeder med farverige postkort og stillbilleder fra
Washingtons turistkiosker.
Instruktøren Mike Nichols bruger dog dette klassiske establishing
shot på en meget elegant måde i den noget ujævne krigssatire,
Catch 22 (1970). I titelsekvensen anvendes et såkaldt
time-lapse-shot, der normalt ses i natur- og dyrefilm på
en nichekanal som Animal Planet, hvor solopgangens virkelige tid
er blevet forkortet. I starten af Catch 22 ses kun
tekster på en sort baggrund, men så bryder lyset lige så langsomt
frem. Pludselig kan vi ane solen bag bjergene, og efter teksten
"Directed by Mike Nichols" (fig.22) rammer lyset med stor kraft
direkte ind i kameralinsen. Solen får en naturlig funktion i denne
titelsekvens, der groft fortolket minder om et scenetæppe i teatret,
som stille og roligt åbner forestillingen. I David Lynchs Blue
Velvet (1986) skinner solen fornøjet på det ekstremt hvide forstadsstakit
(fig.23), som om vi stadigvæk befinder os i den farverige og højtbelyste
eventyrverden fra musicalen The Wizard of Oz / Troldmanden
fra Oz (Victor Fleming, 1939), hvor solen er udskiftet med stærke
studieprojektører. Der er tale om en kliché, der ikke bevæger os,
men nærmere får os til at grine. Med glimt i øjet leger David Lynch
kispus med konventionerne, idet scenen er en ironisk kommentar til,
hvordan det ser ud i det pæne forstadskvarter hos de amerikanske
ligusterfascister. En venlig brandmand vinker til os, hvorefter
skolebørn går forsigtigt over gaden i en harmonisk skinnende solopgang.
Og så er det, at vi kun mangler en hestehvisker som Tom Booker for
at gøre denne åbningssekvens "perfekt". |
|
Fig.20: Det kan man ikke sige om åbningssekvensen
fra Wall Street (1987), hvor solen bruges som et postkortlignende
pauseklip.
Fig.21: Det samme ses i Thirteen Days
(2000), hvor den lyserøde solopgang ikke har en funktion,
men bare er ren fyld mellem klippene
Fig.22: I titelsekvensen fra Catch
22 (1970) får den klassiske brug af en solopgang nyt
liv ved hjælp af det såkaldte time-lapse-shot.
Fig.23: Luften er tyk af ironi i dette
solbeskinnede forstadsbillede fra Blue Velvet (1986).
|
|
|
|
|
|
|
|
Af og til er disse soltørrede klassikere også med
til at synliggøre en politisk ideologi. Det ses f.eks. i afslutningsscenen
fra Ray Kelloggs og John Waynes primitive propagandafilm, prokrigsfilmen
The Green Berets / De grønne djævle (1968). Det er
en slags Hollywood-western, som mere ligner en film om 2. Verdenskrig
end en film om Vietnam-krigens virkelighed. Filmkritikeren Leonard
Maltin giver denne "famøse klassiker" dumpekarakter og følgende
kommentar med på vejen: "Don't miss now-famous final scene, where
the sun sets in the East". For hen imod slutningen tager John Wayne
en lille, ulykkelig, vietnamesisk dreng under sine vinger, som han
nok skal opdrage efter ærkeamerikanske dyder og værdier (fig.24).
Og disse værdier kan jo i Waynes optik kun være lige så smukke som
den solnedgang, der toner frem på lærredet. Underlægningsmusikken
er ubeskriveligt corny, da det passer mere til en westernfilm
end en decideret krigsfilm. Men det helt store problem er jo, at
Wayne lader Vietnam-solen gå ned i øst. Det er ikke bare naturstridigt,
men viser også, at denne lonesome cowboy vist levede
i helt sin egen verden i 1968, da krigen var på sit højeste og ekstremt
upopulær i USA. John Wayne bag kameraet er derfor en lige så pinlig
oplevelse som den præstation, de krigsliderlige og løgnagtige høge
leverer foran kameraet i Peter Davis' fremragende dokumentarfilm
om Vietnam-krigen, Hearts and Minds (1974). |
|
Fig.24: Men i John Waynes The Green
Berets (1968) er ironi et fremmedord og solen lige så falsk
som filmens politiske budskab. |
|
|
|
|
|
|
|
Den der elsker solen
I Saving Private Ryan (1998) elsker instruktøren
Steven Spielberg også at bruge solen. Tom Hanks' karakter, John
Miller, repræsenterer idéen om det pastorale Amerika, et idyllisk
og fredlydt sted på landet. Millers minder om "home sweet home"
kommer især til udtryk i scenen, hvor lærermesteren hyggesnakker
med den unge "elev" om roser i haven, hængekøje, stald, hø og intime
øjeblikke med den lokale pige. I denne scene er vi langt væk fra
den beskidte krig og Hitlers jerngreb om Europa, men også milevidt
fra den amerikanske storby, der siden D.W. Griffiths kortfilm, The
Musketeers of Pig Alley (1912) er blevet portrætteret som et
faretruende og dæmonisk rum. Storbyen har intet med det "ægte" Amerika
at gøre, som Præsident Thomas Jefferson i tidernes morgen også prædikede
det i sin idealisering af den trygge lilleby. Dette fredfyldte rum
ses bl.a. i scenen med Ryans fødested på landet (fig.25): Gyldne
kornmarker, velholdt farm, moderen i køkkenet og amerikanske stjernesymboler
i vinduet. Ja, der mangler kun en dampende varm æbletærte, som køler
af i vindueskarmen, for at gøre denne pastorale utopi perfekt. Mytologien
ville briste, hvis denne scene udspillede sig i det kriminelle og
klaustrofobiske kvarter Lower East Side i New York City. Storbyens
rum passer ikke ind i Kellog's Cornflakes-æstetikken,
som også kommer til udtryk i Pearl Harbor (Michael
Bay, 2001). Denne patriotiske prokrigsfilm, som er pakket ind i
svulstig retorik og æstetik, er som Saving Private Ryan
bygget op omkring modellen "orden-kaos-orden": Den starter med drengenes
leg hjemme på landet og ender med en lykkelig kernefamilie i trygge,
pastorale omgivelser (fig.26).
Sollys på film kan med andre ord have flere funktioner, fra det
stereotype og metaforiske til det poetiske
og ideologiske. Alligevel fungerer det naturlige lys bedst,
når det både æstetisk og dramaturgisk har en overbevisende funktion
i historien. Ikke som et tomt pauseklip eller som overflødig exces,
men som et filmisk virkemiddel, der brænder igennem og sætter sig
fast på ens nethinde. Men det er ikke altid kun det varme lys fra
solen, man husker fra de klassiske og moderne hovedværker. F.eks.
er isvinteren i Ang Lees familiedrama, The Ice Storm
(1997), umulig at glemme, fordi de mange kølige krystaller og frostrimede
træer netop falder naturligt ind i den isnende æstetik og gribende
historie om desillusionerede kernefamilier i 1970'ernes USA.
"Den, der elsker solen, vil solen skinne på", sagde de gamle egyptere.
Det kan naturelskeren Tom Booker fra The Horse Whisperer
kun nikke anerkendende til. Han formår ikke bare at tiltrække solen,
men også at tø storbykvinden op, så mennesket, naturen og universet
går op i en højere enhed ude på verandaen i Montana. Det lyder næsten
for godt til at være sandt. Og det er det skam også i en scene,
hvor solen måske nok repræsenterer Umberto Ecos hundrede klichéer,
men aldrig rigtig griber én om hjertet. |
|
Fig.25: I Saving Private Ryan
(1998) er Europa en blodig slagmark, mens USA fremstilles som et
solrigt, hjemligt paradis.
Fig.26: Det er også budskabet i
Pearl Harbor (2001), hvor det naturlige lys bidrager til
den pastorale mytologi.
|
|
|
|
|
|
|
|
Faktaboks Altman, Robert. Video
introduktion til Rashomon (1950). The Criterion
Collection, 2002.
Eco, Umberto. "How to Recognize a Porn Movie". Movies.
London: Penguin, 1999.
Eco, Umberto. "Casablanca: Cult Movies and Intertextual
Collage". Modern Criticism and Theory. David
Lodge (red.) London: Longman, 1994.
Giannetti, Louis. Understanding Movies. New
Jersey: Prentice-Hall, 1982.
Maltin, Leonard. 2006 Movie Guide. New York:
Signet, 2005.
Scorsese, Martin. My Voyage to Italy (1999).
Miramax Films.
Tadao Sato. Citeret i: Lars-Martin Sørensen. "MacArthurs
filmkys". Kosmorama, nr.233, sommer 2004. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|