|
Leder: Stjernekrigen
Der er for mange stjerner i dagens mediebillede. Ikke nødvendigvis
de mange kendte skuespillere, kunstnere og falskt syngende tweenies,
som de danske aviser, tidsskrifter og tv-programmer er proppet med.
Nej, det er brugen af stjerner i filmanmeldelser, som der er gået
en voldsom inflation i. De små, indflydelsesrige symboler bekriger
ikke bare hinanden i tv-reklamerne, de er for synlige i anmeldelserne
og efterlader ikke megen spalteplads til f.eks. en diskussion om
værkets placering i filmhistorien.
Efterhånden behøver kritikeren ikke længere at skrive en velargumenteret
tekst. En smart overskrift, nogle få "sprogblomster" og så en dømmende
karakter til sidst er nok i denne oppustede stjernekrig. Med andre
ord handler det mere om form end indhold. En avis som Weekendavisen
udfordrer stadigvæk sin læser med perspektiverende og grundige
anmeldelser, som man skal læse fra start til slut og især mellem
linierne for at få en samlet vurdering af den pågældende film. Det
overfladiske stjernesystem har spredt sig til underholdningsprogrammer
på både DR1 og TV2, men også nyhedsredaktionerne har fået øjnene
op for stjernesystemet, når der skal sendes et politisk indslag
fra Christiansborg. Helle Thorning-Schmidt får enten et antal stjerner
eller en karakter fra 13-skalaen hæftet på sig, når hendes første
100 dage som formand for Socialdemokraterne skal evalueres af enten
tøvende vælgere eller journalister, der leger eksperter. Det er
kontant afregning foran et snurrende kamera.
På samme måde er det nemt at stemple en film og sætte den i en
bestemt kasse, hvis den om fredagen "kun" får 2 ud af 6 stjerner.
Man glemmer dog, at film til 2 stjerner også kan rumme seværdige
scener og muligvis en historie, som ikke er den rene elendighed.
Heldigvis er anmeldere ikke orakler, men mennesker af kød og blod.
Arthur Penns mesterlige milepæl, Bonnie & Clyde (1967),
fik kniven af den daværende filmanmelder på New York Times. I det
velansete Time Magazine fik Martin Scorseses banebrydende boksefilm,
Raging Bull (1980), dødsstødet. Og herhjemme kunne Kristeligt
Dagblads anmelder mildest talt ikke se det store lys i Lars von
Trier efter at have oplevet instruktørens meget udanske spillefilmdebut,
Forbrydelsens element (1984).
Det stærkt savnede filmmagasin Bogart havde selvfølgelig seere,
som aldrig kunne drømme om at købe en biografbillet. Det var blot
underholdende at se "frankofilen" Ole Michelsen uddele hatte og
spiddende kommentarer til nye premierefilm. Og ja, det er fristende
kun at skulle forholde sig til stjerner, hjerter eller hatte. Vores
komplicerede verden er måske nemmere at overskue, når alt bedømmes
efter et stjernesystem, som er mere iscenesættende end sandt. Man
risikerer dog en distance til værket og får dermed aldrig rigtig
indsigt i, hvad der virkelig rører sig i den aktuelle filmkultur.
"Jeg ville ønske, at vi kunne lære at læse mellem billederne, ligesom
vi lærer at læse mellem linierne", har den tyske filminstruktør
Wim Wenders udtalt om det at gå i biografen og opleve film. Det
samme kunne man ønske sig for filmkritikken, selvom det er svært
at forestille sig en fremtid med flere filmanmeldelser uden stjerner
og med mere plads til fordybelse mellem linierne.
|
|
|
|