|
|
|
|
|
|
Kvindelige helte
Af CLAUS TOFT-NIELSEN
En ny antologi kaster et både kritisk og akademisk blik
på den måde 'stærke' kvinder iscenesættes i film, tv og computerspil.
Antologien Femme Fatalities. Representations of Strong Women in
the Media byder på læsninger af så forskellige kvinder som husholdersken
Dolores Claiborne, computerspils- og filmheltinden Lara Croft, den
kastrerende og piskesvingende Ilsa til America's sweetheart Meg Ryan.
En karseklippet og blødende Demi Moore ligger forslået i mudderet
og skuler ondt op på sin overordnede Navy SEALS-instruktør. Han vil
hun skal indrømme, hun ikke hører hjemme i det mandsdominerede elitekorps.
Hun ser ham i øjnene og siger sammenbidt: "Suck my dick!" Scenen er
fra Ridley Scotts G.I.Jane (1997) og illustrerer ret
præcist punktet, hvor kvinden - i en traditionel underdanig position
for mandens fødder - nægter denne underdanige kvinderolle og i stedet
tilkæmper sig en plads blandt mændene. Hun har nosser den kvinde -
eller hvad? For spørgsmålet er, hvordan man skal tolke denne scene:
Skal man fokusere på hendes mandlige frisure, på blodet og mudderet
og på den klart mandlige replik og dermed læse filmen som en feministisk
undsigelse af traditionelle stereotype kønsroller? Eller skal man
i stedet fæstne sin opmærksomhed ved de særdeles fremtrædende silikonebryster
i den våde T-shirt? Sagt på en anden måde: Er karakteren G. I.
Jane et aktivt subjekt og en positiv rollemodel for et kvindeligt
publikum eller er hun iscenesat som et objekt for mænds lystbetonede
blikke - Striptease (1996) i militæruniform?
Spørgsmål af denne art er udgangspunktet i antologien Femme
Fatalities. Representations of Strong Women in the Media - 12
artikler der alle kredser om fremstillinger af stærke kvinder i
film, tv og computerspil. Faktum er nemlig, at kvinder i stadig
stigende grad er ved at kolonisere traditionelle mandsdominerede
områder: vampyrjægeren Buffy, krigerprinsessen Xena, den sadistiske
nazist Ilsa og ikke mindst 90'er-heltinden fra computerspil og film
Lara. Er disse heltinder blot nye versioner af den gamle pin-up,
sat i scene for mandens lyst eller er de genuint nye kvinderoller
og positive identifikationsfigurer for kvinder? |
|
Femme Fatalities (2004).
|
|
|
|
|
|
|
|
Perversiteter, porno og filmteori
Antologien er medredigeret af Rikke Schubart, og hun har efterhånden
gjort det til en tradition at være utraditionel. Hun har tidligere
beskæftiget sig med såkaldt underlødige områder som horrorgenren,
actionfilmen, kvindelige superhelte og nu fremstillingen af stærke
kvinder i mediefiktioner. Schubarts bidrag til antologien er da
også noget helt nyt i akademisk sammenhæng, nemlig en analyse af
den nok mest berygtede af alle women-in-prison-film; Don Edmons
Ilsa, She-Wolf of the SS (1975). Filmen excellerer
i tabuiserede perverse situationer, og Schubart viser hvordan disse
fantasier virker gennem en overskridelse af tabuer og en omvending
af den traditionelle orden: Både hvad angår genre, ikonografi, karakterer,
den konventionelle falliske sejr og en generel dikotomi mellem lav-
og højkulturel æstetik er Ilsa stik mod konventionen. At
et mandligt publikum alligevel tiltrækkes af en sådan film, skyldes
ifølge Schubart ikke, at vi er dybt perverse - tværtimod. Det skyldes,
at der er indskudt en masochistisk synsposition mellem tilskueren
og Ilsa: Vi oplever Ilsas behandling af mænd gennem en mandlig slave.
Han fungerer som et oplevelsesfilter og er vores 'sikre' indgang
til perversiteterne. Både han og vi ser, hvad der sker og frygter
det værste, men undslipper altid til slut i filmen. Inspireret af
Carol Clovers term om The Final Girl fra horrorfilm betegner Schubart
denne ene og sidste mand som undslipper The Final Boy - og med ham
undslipper den mandlige tilskuer også. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Virginie Despentes roadmovie Baise-Moi (2000)
er en film lavet af to kvinder med eksplicitte feministiske intentioner
men med tydelige pornografiske elementer i deres udtryk. Wencke
Mühlersen tager udgangspunkt i denne film og stiller spørgsmålet:
"How and why is the aestetics of pornography as a condensensed western
narrative of sexuality of interest from a feminist perspective?"
(p. 21)
Mühlersen fortsætter i samme spor som Linda Williams nyklassiker,
Hard Core - Power, Pleasure and the "Frenzy of the Visible"
- en undersøgelse af pornofilmen. Men hvor Williams' analyseområde
er en række forskellige pornofilm begrænser Mühlersen sig desværre
til kun en enkelt smal fransk artfilm. Artiklen bliver derfor værkanalytisk
med kulturelle afstik og ikke omvendt. Jeg ville nu heller læse
noget om nutidig fransk kultur eller den pornografiske bølge i fransk
fiktion, hun indledningsvis nævner.
Computerspilsheltinder mellem medierne
I den diametralt modsatte ende af skalaen finder vi cross
over-fænomenet Lara Croft, og hun står for skud i to forskellige
artikler. Maja Mikula analyserer computerspilsheltinden, der er alt,
hvad en kvinde vil være, og en mand vil have. Populær
som Barbie var det for 50 år siden, tilbydes Lara som både indlevelsesfigur
for kvindelige spillere og som velformet, selvstændig, hårdtslående
men adlydende figur for mandlige spillere. Mikula undersøger også
hvad der skete med den storbarmede computerspilsfigur, da hun stod
for at skulle overføres til det store lærred: Hvordan Angelina Jolie
som Laras cimenatografiske avatar skulle fremstå, som det tomme tegn
Croft-karakteren er, for bedst muligt at kunne imødekomme begge køn.
Pointen er, at objektificeringen også fulgte med, da mediet skiftede:
Hendes selvstændighed og vildskab er stadig indfattet i det traditionelle
mandlige blik. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Den anden artikel på området er Kim Waldens undersøgelse
af Tom Tykwers roste Lola Rennt (1998) og Simon Wests Lara
Croft: Tomb Raider (2001). Walden trækker på Bolter og Grusins
teori om remediering - at filmmediet reagerer på truslen fra nye
medier, som computerspil, ved at absorbere og assimilere træk fra
dette. Den kvindelige actionhelt i begge film analyseres ud fra
deres overleverede træk fra computerspilsmediet. Således blotlægger
Walden, hvordan computerspillets narrative karakteristika overføres
til filmene og til fremstillingen af de to heltinder Lola og Lara.
De undersøges også, hvad angår det, som Walden betegner som Body
Spectacle: Heltindens erotiske potentiale, opbygget af referencer
til både japansk manga og animè og til den klassiske Hollywood-pin-up.
Trods den lidt udvandede konklusion fungerer artiklen både som en
introduktion til remedierings-fænomenet og som et letlæst katalog
over fællestræk de to medier imellem.
Den almindelige kvinde i mandeverdenen
Midt mellem porno, perversiteter og computerspilsheltinder finder
vi et par skandinaviske film. Antologiens anden medredaktør Anne Gjelsvik
tage fat på den norske 90'er-bølge af film med både en kvindelig hovedperson
og en kvindelig instruktør. Undersøgelsen går på, hvordan disse kvindelige
hovedpersoner fremstilles sammenlignet med thrillergenrens konventioner.
Tesen er, at den skandinaviske thriller, til forskel fra Hollywoods
samme, inddrager et hverdagsaspekt, specielt orienteret omkring den
kvindelige hovedpersons valgsituationer - at fokus ikke er på hvem
men på hvorfor. Identitetsforståelse frem for plotafklaring.
Altså en kvindelig forståelsesramme i en ellers mandlig genre. Ideen
er god, men problemet er, at det analytiske eksempelmateriale stammer
fra Cellofan - med døden til følge (1999), Evas øye
(1999) og Salige er de som tørster (1998) - tre norske thrillere
de færreste nok kender til. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Omvendt kender vi alle Bess fra Lars von Triers
mega-hit Breaking the Waves (1996). Baseret på empirisk
materiale fra svenske biografgængere ser Ingrid Lindell Breaking
the Waves som enestående i forhold til den måde, køn ellers
er repræsenteret på i mainstream-filmen. Lindells pointe er, at
betydningen af det enkelte værk først træder frem, når man ser det
i sammenhæng med værkeksterne faktorer, andre film - hvad Lindell
kalder for "the macrostructures of the contemporary flow of films
and observable stereotypical patterns" (p. 50).
Jeg har lidt svært ved at finde ud af, hvad Lindells pointe egentlig
er, for hendes pletvise pointer flyder sammen med empiriske redegørelser
af, hvordan svenske piger har reageret på forskellige spørgsmål.
Yvonne Tasker kaster sig over den måske mest maskuline genre overhovedet,
nemlig krigsfilmen. Hendes udgangspunkt er to forskelle krigsfilm:
Edward Zwicks melodramatiske Courage under Fire (1996) og
lejlighedsvis inddrager hun også Ridley Scotts boot camp-film
G. I. Jane (1997). Begge film omhandler en kvinde, som har
svært ved at blive inkorporeret i en mandlig gruppe, og det er udgangspunktet
for artiklens undersøgelse af og redegørelse for, hvordan maskulinitets-begrebet
kan forstås: Skal Meg Ryan og Demi Moore forstås under termen maskulinitet,
som maskuliniserede kvinder, eller er de nye versioner af femininiteten,
maskulinitet men i en kvindelig form? Artiklens analyse inddrager
bl.a. Meg Ryan som star persona - om hvorvidt lillepigen
Ryans spring fra komedie til drama sker på en overbevisende måde.
Er hun troværdig i en så stor dramatisk rolle? Ifølge Tasker lykkedes
filmen faktisk, ikke på trods af, men netop på grund af Meg
Ryan:
[I]t is their superimposition, whereby Ryan's 'ordinaryness' secures
the genric heorism she is called on to perform, that is ultimately
crutial to the military masculinity the movie enacts around her
(p. 100) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Antologiens sidste bidrag er en undersøgelse af
en helt almindelig kvinde i en helt almindelig kvinderolle: En midaldrende
enlig husholderske - Dolores Claiborne (Taylor Hackford,
1995). Sharon Lin Tay, artiklens forfatter, plæderer for et fadermord
på de to patriarkater, der indtil nu har hjemsøgt feministisk filmteori
- Freud og Lacan. Lin Tay læser Dolores Claiborne
som en fortsættelse af the gothic woman's film så
som Hitchcocks Rebecca (1940), Cukors Gaslight
(1944) og Sirks Sleep, My Love (1948) og laver
så at sige en genealogi over filmen i forhold til en lang række
forskellige genrer. Men det springende punkt, hvormed Dolores
Claiborne adskiller sig fra de øvrige film, er hvad angår brugen
af flashback. Den traditionelle brug af flashback indordner automatisk
fortiden og nutiden i en hierarkisk og kausalkronologisk orden,
hvor fortiden har en ødipal magt over nutiden. Det ødipale traume
kan så blotlægges hvorved det efterfølgende kan opløses. Inspireret
af franskmanden Gilles Deleuzes filmfilosofiske overvejelser (Cinema
2) argumenterer Lin Tay for en særlig kvindelig erindringsmåde
i filmen: Kvinderne kan, i modsætning til mændene, erindre på en
sådan måde, at fortid og nutid er tilstede i samme rum. I denne
form for erindring bliver tiden krystallinsk, hvad Deleuze ville
betegne for 'sheets of past'. Den krystallinske tid fungerer på
den måde, at flere tider - fortiden og nutiden - indfoldes i et
og samme billede. Effekten for denne kvindelige erindringsmåde er,
at fortidens problematiske og pinlige situationer sameksisterer
med nutiden, hvorved situationerne er accepteret, erindret og ikke
fortrængt. Kvinderne kan mande sig op og se deres fortid i øjnene.
Det er blot en skam, at Lin Tays artikel er een af de korteste i
hele antologien, for den er både velskrevet og rasende interessant.
Postfeminisme
Af andre områder i antologien kan bl.a. nævnes en analyse af teen-ikonet
Sarah Michelle Gellar, som både er tvs feministiske vampyrdræber Buffy
og advokerer traditionelle kvindebilleder gennem sin reklame for makeupmærket
Maybelline. Man kan læse om, hvad der er sket med den klassiske femme
fatal efter hun forlod neo noiren og pludselig dukkede
op andre steder i billedstrømmen. I den mere kuriøse afdeling kan
man læse om, hvorfor latinamerikanske og spanske homoseksuelle m/k
er så vilde med camp-tvserien Krigerprinsessen Xena.
Fælles for alle 12 artikler i antologien er, at ingen af dem er
ideologisk-feministiske i en traditionel forstand og på den måde
kommer med simple kønspolitiske svar på komplekse problemstillinger.
Redaktørerne bekender sig i stedet til en postfeminisme, eller en
neofeminisme, der er karakteriseret ved at være positiv indstillet
overfor områder som patriarkatet, populærkulturen og forbrugerismen
generelt.
Trods enkelte artikler, hvor undertegnede til tider havde svært
ved at se pointen eller relevansen (andet end kønsforskning for
kønsforskningens skyld), er det overordnede billede af antologien
positivt. Det klæder virkeligt antologien at inddrage ikoniske analyse
af skuespillerinderne (både som stjerner i og uden for filmen),
remedieringfænomener som Lara Croft og de mere kuriøse emner. Jeg
savner generelt en mere næranalytisk tilgang fra forfatternes side,
da et næranalytisk eksempelmateriale kunne være med til at spidsformulere
de til tider teoretiske pointer. Hvad angår letlæselighed veksler
artiklerne meget - enkelte flyder uden de store teoretiske blokke,
mens andre er teoritunge og regulær grundforskning. Igen må man
sige, at artiklerne - hvad angår emner, teori og letlæselighed -
supplerer hinanden og aftegner et billede af kvinderollen anno 1990
og frem. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Faktaboks Femme Fatalities.
Representations of Strong Women in the Media, Rikke
Schubart & Anne Gelsvik (eds.), Nordicom, Göteborg
University, 2004. (233 s.) Kan bestilles på NORDICOMs
hjemmeside
til 250,- eller bestilles hos århus Bog Café, Nørregade
24, 8000 århus C for 343,-
Indhold:
- Anne Gjelsvik, Rikke Schubart: "Babes, Bitches,
Dominatrixes and Teen Witches"
- Wencke Mühleisen: "Baise-moi and Feminism's Filmic
Intercourse with the Aesthetics of Pornography" (link)
- Ingrid Lindell: "Over and over again. The Representation
of Women in Contemporary Cinema"
- Maja Mikula: "Lara Croft, Between a Feminist Icon
and Male Fantasy"
- Kim Walden: "Run, Lara, Run! The Impact of Computer
Games om Cinema´s Action Heroine"
- Yvonne Tasker: "Soldiers´ Stories. Woman and Military
Masculinities in Courage under Fire"
- Deneka C. MacDonald: "Iconic Eye Candy. Buffy the
Vampire Slayer and Designer Peer Pressure for Teens"
- Karma Waltonen: "Dark Comedies and Dark Ladies.
The New Femme Fatale"
- Anne Gjelsvik: "A Woman´s Gotta Do What a Woman´s
Gotta Do"
- Mervi Pantti: "'Must-see Medicine Woman' Breaking
Borders of Genre and Gender in ER"
- Rikke Schubart: "Hold It! Use It! Abuse It! Ilsa
She-Wolf of the SS and Male Castration"
- Walter AlesciXena: Warrior Princess Out of the Closet?
A Melodramatic Reading of the Show by Latin American
and Spanish Lesbian and Gay Fans"
- Sharon Lin Tay: "Sustaining the Definitive Bitch
from Hell. The Politics of Dolores Claiborne within
a Feminist Genealogy"
Litteraturliste:
Bolther, J.D & Grusin, R.: Remediation: Undertanding
new media, London: MIT, 1999.
Clover, C.; Men, women and chain saws: Gender
in the modern horro film, London, BFI, 1992.
Deleuze, G.: Cinema 2 - TheTime-Image, University
of Minnesota Press, Minneapolis, 1989
Tasker, Y: Working Girls. Gender and sexuality in
popular cinema. London: Routledge, 1998.
Tasker, Y.: Spectacular Bodies: Gender, genre and
the action cinema, London: Rputledge, 1996.
Williams, L.; Hard Core - Power, Pleasure and the
"Frenzy of the Visible", Berkely: university of
California Press, 1989. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
forrige side | næste
side |
|
|
|
|
|
|
|