|
Fortænkt
eller genial?
Af HENRIK HØJER
Er Lars von Trier, alle priserne og anmelderroserne til trods, mere
fortænkt end genial? Det mener seniorforsker på Statsbiblioteket
i århus, Peder Grøngaard, og den holdning uddyber han dels i et
essay med titlen Lars von Trier: Myte og sandhed, dels i
16:9's interview herunder.
Problemet med Lars von Trier er, at han som kunstner konstant
flakser mellem en række uforenelige roller og attituder, som han
stort set aldrig kan få til at gå op i en højere enhed. Han vil
gerne opfattes som en eksperimenterende avantgardeinstruktør,
der bryder nye veje for filmkunsten. Men han vil også godt betragtes
som en renfærdig realist og dokumentarist, der tager virkeligheden
alvorligt samtidig med, at han giver den som tryllekunstner, showman,
sentimental storyteller og religiøs forkynder. Han vil det hele
og når derfor aldrig i dybden med noget som helst. Man savner
hele tiden en klar bevidsthed om, hvor man er henne i det kunstneriske
landskab. Et mål ud over provokationen som synes at være det nærmeste
von Trier kommer en kunstnerisk målsætning for kunstnerrollen.
(Grøngaard:43)
Ja, han er barsk, Peder Grøngaard, overfor vort nationale filmklenodie
i sit arbejdspapir fra Statsbiblioteket i århus Lars von Trier:
Myte og sandhed (2003). I det følgende interview vil Peder Grøngaard
redegøre for sine betragtninger og uddybe en kritik, der vel kan
betragtes, enig eller ej, som et tiltrækkende plask i den hjemlige
andedam, der, lader det til, for længst har droppet alle diskussioner
af mere filmæstetisk art.
Peder Grøngaard er til daglig ansat som seniorforsker på Statsbiblioteket
i århus, hvor han blandt andet fungerer som indkøber af filmbøger
og som fagreferent i film med ansvar for bibliotekets film-website og for
information om dansk medieforskning. Peder Grøngaard var desuden
blandt initiativtagerne til det nu hedengangne filmtidsskrift MacGuffin
(1972-1986), og han har desuden gjort sig bemærket på filmfronten
gennem sine bøger og artikler om fransk films gyldne årgang, hvor
interessen først og fremmest har samlet sig om Chabrol, Truffaut
og Godard. Og netop denne forkærlighed for en række instruktører,
der debuterede for mere end fyrre år siden samt den aktuelle kritik
af von Trier, afføder interviewets første spørgsmål.
- - -
Henrik Højer: Er der slet ikke nogen nyere instruktører, der
vækker din begejstring, eller har filmkunsten for længst toppet?
Peder Grøngaard: Det var jo sådan i MacGuffin-dagene, at
vi altid blev mere eller mindre forelskede i en film. Det er selvfølgelig
et lidt voldsomt ord at bruge, men det betød, at filmen trykkede
på alle knapper. Her var der noget på færde: Først og fremmest
filmens handling men også filmens sprog og man kunne falde helt
i svime over noget æstetisk fuldendt, som var hængt op på nogle
figurer, nogle skuespillere, der bar filmens univers. Den forelskelse
var benzinen, motoren i MacGuffin-artiklerne og er også blevet
det for mig siden hen. Da jeg så Reconstruction (red. 2003)
af Christoffer Boe, da følte jeg mig faktisk ung igen på den måde,
at jeg blev forelsket i filmen. Desværre er jeg aldrig blevet forelsket
i en Lars von Trier-film. Det vil sige, de har aldrig formået at
trykke på knapperne, og derfor er jeg ikke kommet ind i hans univers,
jeg har ligesom stået udenfor og kigget på. Og da jeg en aften sad
på sengekanten og læste von Triers seneste manifest og regelsæt
for dokumentarfilmen, Dogumentary, blev jeg simpelthen så
ophidset, fordi det fortsætter hans snak om den sande film og er
en krigserklæring til fiktionsfilmen. Det følte jeg mig i den grad
provokeret af, så jeg bestemte mig for at skrive en kronik. Men
jeg skrev og skrev og skrev og fik ideer fra højre og venstre, og
i den forstand var det en meget berusende proces. Men det var jo
ikke af kærlighed som tidligere, udgangspunktet var denne gang et
helt andet; det var en irritation, der gjorde, at jeg satte mig
ned for at kigge på denne kunstner: hvad er det egentlig, der er
på færde, og hvorfor er jeg aldrig kommet ind i den mands univers.
Undtagen en gang, da jeg så Riget (1994). Den blev jeg forelsket
i, for nu at bruge det ord igen, og jeg kunne se, at her var der
endeligt noget nyt på færde, her var der en von Trier, der bag al
den ydre staffage og al åndemaneriet frembragte et sandt og ægte
materiale.
Hvis man skulle sige noget om, hvad det er jeg praktiserer i min
vurdering af von Trier som kunstner, så er det jo et minibiografisk
værk, der ikke giver sig særligt meget af med at analysere de enkelte
film i detaljer. I MacGuffin forsøgte vi at lave grundige
og tilbundsgående analyser inspireret af nykritikken, der tilstræbte
nærlæsningen. I mit von Trier essay forsøger jeg på intet tidspunkt
at gå ind i de enkelte film og analysere dem. Her kunne man henvise
til Schepelerns bog, men så mange analyser byder han nu heller ikke
på. Man kunne i denne forbindelse nævne den aktuelle strid
om udlægningen af Kierkegaards kunstnerrolle. Joakim Garff
bliver jo for øjeblikket kritiseret af Peter Tudvad for at have
overeksponeret Søren Kierkegaard som legende æstetiker, men jeg
tror da begge modsætningsfyldte udlægninger, Tudvads og Garffs,
siger noget vigtigt om Kierkegaard. Lige sådan har jeg forsøgt mig
med et miniportræt af von Triers manglende evne til at få skabt
sig en kunstneridentitet, forsøgt at belyse netop en ganske bestemt
side af manden. Schepelern vælger egentlig at belyse den samme side,
men kalder det geniale træk.
Det moment, du er mest kritisk overfor, er hans tendens til
hele tiden at bygge en myte op om sig selv, kan du uddybe den betragtning,
hvad er det han er ude på i dine øjne, hvori består projektet?
Jeg vil nok nogle gange komme til at parallelisere med andre instruktører.
Jeg har gennem mit arbejde bedrevet noget, man kunne kalde mini-psykoanalyse
i den forstand, at jeg aldrig har opfattet mig selv som psykoanalytiker
men dog altid har interesseret mig for barndommen som en meget vigtig
periode i ethvert menneskes liv. Herunder ikke mindst kunstnerens
liv. Og hvis man tager sådan nogle folk som Bergman, Malmros og
Truffaut, så er det helt oplagt, at de alle sammen har oplevet det,
man kunne kalde en kaotisk barndom, men også at de alle har fundet
en orden, et kosmos i kunsten, som kunstnere. Hvis man ser Truffauts
samlede værk, så er det påfaldende at slutbilledet i Ung flugt
(red. 1959), hvor hovedpersonen Antoine vender sig om og kigger
ind mod land, at netop den indstilling bliver indledningen på en
lang række film, der refererer til denne ene film og dette billede.
For mig at se har det givet Truffaut en klar kunstnerisk identitet,
og jeg er egentlig rystet over, at tingene så organisk kan vokse
ud af en debutfilm. Hvordan kan elementer som langt senere udfoldes
allerede være repræsenteret i debutfilmen? Det samme kan man sige
om Bergman, der i alle sine film har behandlet det, han kalder sine
dæmoner, sin angst. Han har talt om ydmygelsen som et livsvilkår
(igen skal vi tilbage til barndommen), og hvis man så hans sidste
tv-film, Saraband (red. 2003), kan man jo se, at han aldrig
er blevet færdig med at formulere sig omkring disse temaer. I modsætning
hertil savner jeg hos von Trier en kunstnerisk identitet, som hjælper
manden i gang og gør ham til herre over det kaos, der formodentlig
har hersket i ham. Nu har han jo selv sagt, at han ikke var undertrykt
som barn, men at han var opdraget til selv at skulle bære verden
på sine skuldre. Det var for meget for et barn, og han siger selv,
at det har givet ham den eksistentielle angst, han nu må leve med,
men som altså kun sporadisk optræder i hans film. Derfor ender han
med kun at have selviscenesættelsen tilbage. Den bliver hans
egentlige projekt.
Hvor man kan sige, at Peter Schepelern i sin bog om von Trier
ser alle reglerne, alle eksperimenterne som udtryk for von Triers
genialitet, da ser du dem som undvigelser. Men kunne man ikke sige,
at han i Forbrydelsens element (1984), Epidemic (1988) og
Europa (1991) behandler en række meget personlige temaer
i utroligt stramme rammer? Måske ikke så direkte som Truffaut i
Ung flugt, men at der i von Triers vanvittigt kontrollerede
måde at bruge filmsproget på er noget personligt på spil?
Selvfølgelig er der noget personligt på spil. Det har du ret i.
Men de personlige temaer er bare svære at få øje på, fordi selve
stilen overskygger det personlige i stedet for at afdække det kaos,
jeg taler om. I hans indledende trilogi leger han nærmest, at han
er Orson Welles, Tarkovskij eller Hitchcock. Jeg kan også godt se,
at det er fantastiske billeder og beundrer dem, men jeg kommer aldrig
til at holde af dem. Jeg ser Forbrydelsens element som et
forsøg på at spænde buen enormt hårdt for at demonstrere overfor
omverdenen, hvor stort et talent han er som filminstruktør. Men
han spænder ben for sig selv i sit desperate forsøg på at tangere
mestre som de tre førnævnte. Hvis man paralleliserer med Malmros,
så er Lars Ole 5.c (red. 1973) hans Ung flugt. Scenen,
hvor Lars Ole en dag vil flygte fra skolen for at undgå at få tæsk,
klipper Malmros på en måde, så den bliver utrolig smuk og poetisk
og samtidig som et citat fra en af de franske nybølge film; en markering
af, at her kommer han fra, samtidig med at han jo godt ved, at han
i bund og grund bare er århusianer. Han kan altså godt udvikle sit
eget univers samtidig med, at han lader sig inspirere. Von Trier
finder aldrig nogensinde en plads i sit eget filmunivers og har
kun de filmiske inspirationskilder tilbage. Hvad er substansen?
Da er der noget andet på spil i Riget (red. 1994), som han
siger er lavet med venstre hånd. Og det synes jeg er fint, for den
er ikke kontrolleret, og det ser jeg som noget positivt. Han betragter
den nærmest selv som en strøtanke.
Når jeg tænker tilbage på instruktører, man måske kunne kritisere
for det samme, så kunne man f.eks nævne en beundret instruktør som
Kubrick, der jo heller ikke ligefrem roder rundt og op i sin egen
personlige historie.
Jeg kan også godt se, at det er et urimeligt krav at stille, men
jeg synes alligevel von Trier opfører sig som om hans person er
vigtig. Det er også derfor, han efter min mening indvilger i at
snakke med Klaus Rifbjerg på nationalt tv. Han går i psykoanalyse
hos en aldrende kunstner, og da jeg så dem sammen, kunne jeg se,
at det var Rifbjerg, der havde noget at byde på i den sammenhæng.
Han beundrer von Trier men forsøger at ruske op i manden og få ham
til at opgive selviscenesættelsen, som han bebrejder ham. Von Trier
siger hele tiden "hvorfor ikke", og den attitude er blevet en blindgyde.
Von Trier er fortænkt, hvor en Hitchcock er genial?
Når du nævner Hitchcock, så er det geniale ved ham, at han rummer
mindst fire lag: Han laver historier som umiddelbart kan forstås
og opleves af alle. Så arbejder han altid som fornyer af filmsproget
og fortæller desuden også en historie, der hovedsageligt appellerer
til den tilskuer, der interesserer sig for film og filmhistorie.
Det sidste lag fortæller os om instruktøren, i Hitchcocks tilfælde
ofte om hans forhold til de kvinder han møder ikke mindst gennem
sit arbejde som filminstruktør. Hvad von Trier angår, synes jeg
sjældent, han laver film og fortæller historier, der tilfredsstiller
ens umiddelbare glæde ved at se film. Jeg synes heller ikke, han
er særlig god til at forvalte den filmhistoriske arv. Han citerer
meget fra den, men jeg synes jo ikke, man ved hvor han vil hen med
det. Truffaut var vild med Hitchcock og tog til USA og gennemførte
et gigantisk interviewforløb med manden og demonstrerer i den sammenhæng
en utrolig indsigt i hans værk. Han skriver desuden et fremragende
forord til Hitchcockbogen, en tekst der burde være obligatorisk
læsning for alle filmstuderende.
Da synes jeg, det er tydeligt, at von Trier hellere vil tilkalde
medierne i forbindelse med en Dreyer-fødselsdag, knæle foran hans
grav og lægge nogle blomster. Jeg synes, han skylder os at fortælle,
hvad det er ved Dreyers film, der fascinerer ham så voldsomt, udover
det at manden var modig.
Er der ikke den fare ved din fokus på instruktøren, at det skærmer
for det, der foregår på lærredet? Ville det ikke være forfriskende,
at droppe hele auteurtanken og lade filmene stå for sig selv, som
man jo også tidligere har argumenteret for? Tager man eksempelvis
Christian Braad Thomsens bog om Hitchcock, så synes jeg hans psykoanalytiske
tilgang til manden og filmene er dræbende og meget enstrenget?
Jo det kan du have ret i. Men jeg havde jo den der umiddelbare
glæde ved Reconstruction. Den oplevede jeg ideelt, uden
rigtigt at vide noget om den eller instruktøren, og jeg er sikker
på, at nu begynder jeg at gøre ham til en auteur. Nu vil jeg i hans
næste film se udviklingstræk. Vi søger jo sammenhænge.
Kunne man ikke også sammenligne von Trier med, ikke mindst,
den tidlige Godard: hans forhold til filmhistorien, selviscenesættelsen
og dyrkelsen af stilen?
Jo, men Godard har evnen til at arbejde på flere planer. Han er
ikke god til at fortælle historier på gammeldags vis. Der kan han
godt ligne von Trier lidt, og han er selv klar over, at han ikke
egner sig til det. Han er ingen storyteller. Men han kan forholde
sig til genrer. Han har et fantastisk blik over hele filmhistorien,
over malerkunsten, filosofien og litteraturen, som han citerer i
øst og vest men sådan, at den fragmentariske fortællestil alligevel
danner en helhed. Jeg synes ikke von Trier har demonstreret, som
når han i Dancer in the Dark (2000) laver musical,
at han faktisk kender genren og holder af den. Derfor kan han selvfølgelig
godt tillade sig at dekonstruere den, men jeg synes ikke, man kan
opfatte det som andet end en vrængen, som om han ikke bryder sig
om den. Jeg forstår, amerikanske kritikere har følt sig stødt på
manchetterne. Der kan Godard både dekonstruere, vise respekt og
holde af.
Når man kigger tilbage i filmhistorien, så er der jo en lang
række af store instruktører man kunne kalde kynikere. Fritz Lang,
som Godard beundrer, kunne være en af dem, Billy Wilder kunne være
en anden eller mere aktuelt Coen-brødrene?
Ja, da tror jeg bare, von Trier iscenesætter kynismen. Jeg tror,
han er bange for at klinge rent som Lars von Trier. Jeg tror ikke,
han ved, hvem det er. Jeg tror han ligger inde med et hav af historier,
han ikke tør fortælle. Og så er vi selvfølgelig ude i noget underligt
diffust psykoanalytisk, som jeg ikke rigtig kan gøre rede for. Jeg
opfatter ham egentlig som sådan lidt selvdestruktiv.
- - -
Peder Grøngaard afslutter sit essay med, lidt polemisk, at give
den verdensberømte danske instruktør ti gode råd. Han opfordrer
blandt andet von Trier til regelmæssigt at se eller gense Godards
Vivre sa Vie (1962) og Pierrot le Fou
(1965), til at lytte til Rifbjerg og Mozart i stedet for til ABBA
og som det tiende og sidste råd, opfordrer Grøngaard til lidt kunstnerisk
selverkendelse hos von Trier. Man kan være enig eller uenig i Grøngaards
kritik, men det er vel indiskutabelt at Peder Grøngaard peger på
et brændpunkt i von Triers oeuvre, når han afslutningsvis, i sit
råd nummer ti, fokuserer på forholdet mellem fiktion og virkelighed
hos instruktøren. Følgende citat, der bliver den foreløbig sidste
replik, sammenfatter denne kritik af von Triers efter Grøngaards
mening meget uafklarede og ureflekterede forhold til begreber som
realisme og virkelighed:
Man skal som bekendt ikke kaste med sten, hvis man selv bor
i et glashus. Hermed sigter jeg til dit meget hadefulde angreb
på den teknologifikserede dokumentarfilm og din patetiske snak
om jagten på den sande virkelighed, som du udtrykker det i 'dogumentary-manifestet',
når du samtidig behændigt undgår at nævne de iøjnefaldende modsætninger
i din egen filmkunst, som på mange måder fremviser et stort metafiktivt
univers med referencer til kunstens verden, der gør det nærmest
umuligt at få øje på din højt besungne dokumentariske virkelighed.
Jeg mener, hvis man ligesom kunne se, at du selv var klar over,
at dine egne film hører med til den filmhistoriske arv, du gør
op med, ja så ville din argumentation virke langt mere overbevisende
og troværdig.
(Grøngaard: 48-49)
|
|
Peder Grøngaard (f. 1945). |
|