|
En scenes anatomi:
Øjet i det høje
Af HENRIK HØJER
Tyskeren Georg Sesslens fremragende bog om Martin Scorsese
er udgangspunktet for en nærmere granskning af Gangs of New York.
Filmen, der af mange Scorsese-beundrere blev betragtet som en skuffelse,
lægger denne gang billeder og lyd til En scenes anatomi.
I sin bog Transcendental Style in Cinema (fig.1) fra 1972 beskriver
Paul Schrader, det han definerer som den transcendentale stil hos
Ozu, Bresson og til dels hos Dreyer. Nu har den tyske filmforsker
Georg Sesslen i sin bog (fig.2) om Martin Scorsese introduceret det,
han kalder den transcendentale indstilling hos den amerikanske
instruktør. Scorsese laver film med en helt anden puls og ikke mindst
med et ganske andet temperament end de tre veteraner, og hvor de tre
nu afdøde instruktører langsomt gennem filmenes stiliserede form langsomt
fremmaner et transcendentalt niveau, der accentuerer hverdagens element
af ritual og mystik, så er der noget ganske andet på spil hos Scorsese.
Hos Scorsese er det ifølge Sesslen, et specifikt perspektiv, en bestemt
indstilling, der udløser det transcendentale niveau.
Lad det i øvrigt være sagt med det samme, at der i det følgende
er tale om en introduktion til Sesslens ideer; En scenes anatomi
læner sig denne gang op ad hans ideer og tanker, der eksemplificeres
og forhåbentligt konkretiseres i det følgende. Dermed skulle alle
beskyldninger af Peter Tudvad'ske dimensioner om citatfusk og overdreven
inspiration være kommet i forkøbet.
Anakronismer i kamp
Udgangspunktet for denne artikel er afslutningsscenen i Scorseses
seneste epos, den efter manges mening skuffende Gangs of New York
fra 2002. Scorsese blev ved filmens fremkomst kritiseret for at
have solgt ud og tabt magtkampen mod den frygindgydende producer Harvey
Weinstein fra Miramax, men filmen bærer ikke desto mindre en del klassiske
Scorsese-træk, et af dem er den transcendentale indstilling.
Den aktuelle scene befinder sig som sagt mod filmens slutning,
under de draft-riots, der ramte New York under den amerikanske borgerkrig,
da mange emmigranter blev tvangsindskrevet til at kæmpe i en krig,
de hverken følte, de havde lod eller del i.
Bill the Butchers (Daniel Day Lewis) bande har på dette tidspunkt
netop indledt det afgørende slag mod Amsterdams (Leonardo DiCaprio)
Dead Rabbits. Men netop som disse to anakronismer, disse
levn fra en anden tid, skal til at kaste sig over hinanden, overhales
de indenom af den moderne verden. Deres beslutning om ikke at benytte
pistoler, revolvere og andre nymodens våben i det afsluttende slag
kommer da også til at fremstå som patetisk og virkelighedsfjernt,
da den amerikanske flådes bomber begynder at falde over Lower Manhattan,
i et desperat forsøg på at dæmpe de voldsomme gadekampe. |
|
Fig.1.
Fig.2.
|
|
|
I stormens øje
Vi kommer ind i filmen, netop da en af kanonkuglerne falder
i nærheden af Bill the Butcher og Amsterdam, der netop har fundet
hinanden på kamppladsen på trods af krudtrøgen og det tiltagende kaos,
for endeligt at afslutte den hævnhistorie, der udgør filmens narrative
skelet.
Indtil dette punkt i den afsluttende slagsscene har vi hovedsageligt
befundet os i stormens øje. Kameraet er placeret mellem de kæmpende,
på kamppladsen, og vores udsyn og overblik er derfor begrænset (fig.3).
I en række meget korte indstillinger ser vi dels Bill angribe Amsterdam
bagfra (fig.4), Amsterdam der desperat besvarer angrebet, kanoner
blive affyret fra skibene i New Yorks havn (fig.5), eksplosionen
da de affyrede kanonkugler rammer jorden, et væltende træ og derefter
de to kombattanter, der falder til jorden (fig.6). Den korte sekvens
afsluttes med billedet af itusprængte murbrokker, der flyver gennem
luften mod kameraet. Fra dette inferno i lyd og billeder foretager
filmen nu et påfaldende gearskifte og billedsiden går i hvidt eller
lyseblåt, mens lydsiden pludselig domineres af en foruroligende
tavshed. Overblændingens blå tone skyldes, at vi nu med kameraet
befinder os midt inde i krudtrøgen. Denne gang ikke som tidligere
på niveau med filmens figurer men nu tværtimod højt hævet over dem.
I et fantastisk billede ser vi lodret ned på Bill og Amsterdam,
der nærmest som et iturevet yin og yang symbol ligger kastet mod
jorden under os; som to sider af samme sag (fig.7). I dette ganske
afgørende øjeblik benytter Scorsese, ifølge Sesslen, den tilbagevendende
transcendentale indstilling.
Den vender jeg tilbage til om et øjeblik, men først bevæger vi
os en anelse videre i filmen til endnu en transcendental indstilling,
der følger umiddelbart efter. Da der igen klippes til en position
på jorden lige bag Bill, skifter filmen nemlig et øjeblik fokus.
I slow-motion løber en af Amsterdams tro væbnere direkte mod kameraet
med kniven hævet til angreb (fig.8). Han angriber en række soldater,
der uden at tøve affyrer deres geværer imod ham, og vi, biografgængerne,
befinder os med kameraet på niveau med begivenhederne, da han bliver
gennemhullet af kuglerne, og hans krop vrider sig i luften (fig.9).
På nær i et kort øjeblik, inden der igen på billedsiden klippes
tilbage til Bill og Amsterdam. I dette korte øjeblik er vi nemlig
igen, med kameraet, højt hævet over al virakken, alt blodet og al
volden (fig.10). Vi kigger igen lodret ned på det grufulde sceneri
under os og på manden, der langsomt i slowmotion falder sammen foran
soldaterne. Scorsese lader ham dog ikke falde helt til jorden. Der
klippes tilbage til Bill og Amsterdam, der betragter scenen på afstand,
og først da de derefter har kigget hinanden dybt i øjnene i næsten
15 sekunder (fig.11), klippes der tilbage til faldet, der afsluttes
(fig.12). Det realistiske tidsforløb er her afløst af en mere ekspressiv
tid, og ligesom faldet bliver et symbol på den undergang, Bill og
Amsterdams går i møde, så bliver kameraets placering højt hævet
over den faldende endnu et eksempel på den transcendentale indstilling.
Den transcendentale indstilling ifølge Sesslen
Hvad indebærer dette begreb 'den transcendentale indstilling'
så? Sesslen forklarer det på følgende måde: Han opererer i alt med
fire forskellige indstillingstyper.
1) Kameraet indtager vidnets position. Kameraet er altså placeret
i en position, som et menneske ville kunne indtage som en art neutral
iagttager.
2) Her indtager kameraet en position som en person, der tager del
i begivenhederne. Enten som anonym deltager eller ligefrem som subjektiv
blik for en af filmens personer.
3) Denne tredje type kalder Sesslen den manieristiske eller symbolske
indstilling. A la de unaturlige perspektiver man kender fra den
tyske ekspressionisme, film noir osv. Her er kameraet placeret i
en ekstrem og påfaldende position, der fungerer ekspressivt.
4) Den transcendentale indstilling eller den metafysiske indstilling,
som Sesslen også døber den, kendetegnes ved, at positionen i modsætning
til i de øvrige tre typer ikke realistisk set kan indtages af en
person:
Kameraet indtager en instans' position, der står over alle
begivenheder, ikke som et panoramisk overblik, men snarere som
en straffende, dømmende og ophøjet instans.Nærhed og afstand er
ikke længere et resultat af krop, rum og tid. Man kan være tæt
på, men det foran én er alligevel uden for rækkevidde, man kan
være langt fra, og det synes dog at være meget nært på.
(Sesslen: 449,454. Min oversættelse)
øjet i det høje
I den refererede sekvens fra Gangs of New York benytter
Scorsese sig hovedsagelig af indstillinger af den første og den
anden type. Altså upåfaldende indstillinger, der placerer os som
tilskuere i begivenhedernes centrum. Vores opmærksomhed er udelukkende
rettet mod de hændelser, der udfolder sig på lærredet, og deres
betydning for filmens personer og for handlingens videre forløb.
De transcendentale indstillinger ændrer afgørende på det forhold.
Pludselig bliver vi opmærksomme på vores position som betragtere,
men også bevidste om, at vi aldrig selv ville kunne indtage denne
påfaldende position. Vi trækkes ud af filmen, samtidig med at billederne
fra at være handlingsbilleder nu tilføres en ikonografisk status:
de kommer til at betyde noget, og er åbenlyst orkestreret af en
instans, der bruger og misbruger disse kæmpende individer i højere
sags tjeneste. Som tilskuere deler vi pludselig blik med en metafysisk
instans, der udpeger, udvælger og måske endda udleverer det enkelte
individ.
I sin bog understreger Sesslen udvælgelsen, når han skriver om
blikket fra oven, at det udvælger og hverken,".frelser eller ophøjer,
men først og fremmest fordømmer mennesket til en radikal ensomhed."(Sesslen,
p.454 (min oversættelse)). Her indtræder desuden det patetiske element,
jeg tidligere kort omtalte, og det patetisk i begge ordets betydninger.
I billedet af såvel Bill og Amsterdam som af den faldende væbner,
der alle slåes omkuld af begivenheder, der langt overskrider deres
perspektiv, bliver denne holden fast i verden af i går 'patetisk'
i betydningen latterlig. Men indstillingen er også patetisk i betydningen
melankolsk eller elegisk, fordi vi trods alt overvære en døende
verdens sidste desperate krampetrækninger (fig.13). Alt dette understreges
af det kolde blik fra det høje. Her er ikke tale om medlidenhed
men som sagt snarere om udstilling, fremvisning eller ren og skær
konstatering. Her er ikke tale om forløsning eller ophøjelse af
den tragiske helt som hos Lars von Trier i slutningen af Breaking
the Waves (1996). Hos Scorsese i Gangs of New York og
i en lang række af hans øvrige film kigger en langt koldere og mindre
velmenende Gud ifølge Sesslen ned på sine undersåtter og gør dem
til ikoner for sjælens ubodelig ensomhed, menneskets lidenhed og
dets frugtesløse kampe.
Når det er sagt, skal det også nævnes, at der trods alt også ligger
en god del trods gemt i disse billeder af det kæmpende menneske,
og at Scorseses antihelte måske, når alt kommer til alt, ikke er
alt for fjerne slægtninge til trodsens godfather, Sissyfos. Ikke
mindst når de med Sesslen betragtes i lyset fra dette øje i det
høje. |
|
Fig.3.
Fig.4.
Fig.5.
Fig.6.
Fig.7.
Fig.8.
Fig.9.
Fig.10.
Fig.11.
Fig.12.
|
|