Søren Søberg Poulsen

Søren Søberg Poulsen

Artikler af

  • The Substance: En rasende billede-injektion til samtidens kropsforblændelse

    The Substance: En rasende billede-injektion til samtidens kropsforblændelse

    Søren Søberg Poulsen

    FILMANMELDELSE. Coralie Fargeats The Substance, med en genialt castet Demi Moore i hovedrollen, er et vredt feministisk opgør med et patriarkalsk Hollywood, der har reduceret kvindekroppen til konsumkød. Filmen leverer en alt andet end subtil satire, hvor drømmefabrikkens illusioner går under i en flodbølge af blod og fysisk fordærv. Ifølge Søren Søberg Poulsen, der anmelder The Substance, skriver filmen sig ikke blot ind i en samtidig bølge af body-horror-film, der tematiserer krop og køn, den fremstår også som et epokalt hovedværk i sin genre.

  • Død over fallos: Gyserfilmens feministiske nybrud

    Død over fallos: Gyserfilmens feministiske nybrud

    Søren Søberg Poulsen

    ET BILLEDES ANATOMI. I årtier har gysergenren været gennemsyret af et patriarkalsk verdenssyn, hvor især teenagegyseren har brugt sine forskellige monstrøse skikkelser til at udøve en magt over det kvindelige køn – men denne tidsalder er snart forbi. Som Søren Søberg Poulsen undersøger i denne billedanatomi, er der nemlig sket en markant tematisk ændring i genren – hvilket især kan ses i fallossymbolets udvikling.

  • Speak No Evil: Radikal røre i andedammen

    Speak No Evil: Radikal røre i andedammen

    Søren Søberg Poulsen

    FILMANMELDELSE. Tafdrups stiliserede og stort anlagte Speak No Evil har et touch af noget radikalt, trodsigt og excentrisk, og den har med sin blanding af karikeret satire, bjergtagende tableauer og kulturel og perceptiv trolling placeret sig i centrum af den danske offentlighed. Ifølge Søren Søberg Poulsen er Speak No Evil dog ikke helt så skelsættende og voldsom en film, som virakken kan give indtryk af.

  • Mytemageren: Kosmologier og arketyper i Thomas Vinterbergs oeuvre

    Mytemageren: Kosmologier og arketyper i Thomas Vinterbergs oeuvre

    Søren Søberg Poulsen

    FEATURE. ”Banal” og ”urealistisk”! Disse to ord har været kernen i den offentlige kritik af Thomas Vinterbergs ellers så succesfulde Druk, som på trods af den udbredte hyldest også har fået lidt spredte slag i offentligheden. Men hvis manglende realisme skal være et problem, kræver det, at Druk postulerer at være realisme. Og hvis banalitet er et problem, er det vel, fordi filmen postulerer auteurværkets særsyn og genialitet. I denne artikels optik efterstræber hverken Druk eller nogen anden film af Vinterberg disse positioner. Artiklen vil i stedet anskue Vinterbergs film som en mytemagers værk.

  • Because you were home

    Because you were home

    Søren Søberg Poulsen

    FEATURE. Gyseren The Strangers 2: Prey at Night rammer nu de danske biografer. I den anledning går Søren Søberg Poulsen om bord i etteren, The Strangers – i fortællingens, billedernes og lydens symbolske ringe. Og om bord i The Strangers forholden sig til slasherfilmens konventioner og den amerikanske post 9/11-virkelighed.

  • Giv den mand en Oscar

    Giv den mand en Oscar

    Søren Søberg Poulsen

    FILMANMELDELSE. The Shape of Water er måske ikke den mexicanske Guillermo del Toros bedste film, men den er en stærk contender i årets Oscar-opløb. Ikke mindst pga. sit visuelle udtryk og sin tematiske aktualitet. Søren Søberg Poulsen anmelder.

  • O mother! What Art Thou?

    O mother! What Art Thou?

    Søren Søberg Poulsen

    FILMANMELDELSE. Darren Aronofskys længe ventede gyser, mother!, har endelig ramt biograferne. Søren Søberg Poulsen anmelder filmen, der fejler fælt som genrefilm, men til gengæld udfolder en vidtrækkende kritik af menneskeheden og samtiden.

  • Eye-gouging, gagballs og afsavede fødder

    Eye-gouging, gagballs og afsavede fødder

    Søren Søberg Poulsen

    FEATURE. I starten af dette årtusinde fik den kommercielle gyser med film som fx Saw og Hostel en ny subgenre – torturpornoen. Søren Søberg Poulsen undersøger, hvor trangen til at save, stikke, snitte og hugge menneskekroppen i stumper og stykker kom fra, hvad der blev af den, og hvad den egentlig ville os.