Redaktionen

Artikler af
PRESSEMEDDELELSE. Hver dag er dit nyhedsfeed og dine sociale medier fyldt med sjovt indhold. Dine venner deler videoklip med honest trailers, komiske reklamer, fake news og politisk satire. Du ser komedieserier og romantiske komedier, og dine børn ser humoristisk børne-tv og sjove YouTube-klip. Men hvad er det egentlig, der foregår? Hvorfor griner vi af de ting? Filmtidsskriftet 16:9 og VIA Film & Transmedia har skrevet en antologi, som giver dig svaret.
LEDER. Oscar-showet har ændret sig meget, og af flere omgange, siden det blev konceptueret omkring et middagsbord i 1927. Det, der startede som et eksklusivt og lukket fagfællesskab er i dag en verdensomspændende og tværmedial begivenhed – stadig med et anstrøg af eksklusivitet og ”kammerateri”, men nu også med et folkeligt, underholdningsorienteret udtryk. Dette nummer af 16:9 omhandler Oscar – såvel showet og prisen som selve filmene – og det fungerer som en teaser til 16:9’s anden bogudgivelse om netop The Academy Awards.
FAST INDSLAG. Søndag den 25. november løb sidste afsnit af Forbrydelsen III over de danske tv-skærme. Vi introducerer til temanummeret og forklarer, hvad der gør netop Forbrydelsen til én af DRs mest markante tv-serier i nyere tid.
LEDER. Det britiske filmmagasin, Sight & Sound, har for nylig bestemt, at Alfred Hitchcocks gådefulde Vertigo (1958) er verdens bedste film. Det er svært at være helt uenig med de internationale filmkritikere, der siden 1952 har sammensat en top 10-liste over mesterlige milepæle. Men der er ingen overraskelser på den konservative kritikerliste, som igen ignorerer nye skud og grene på det filmhistoriske stamtræ.
LEDER. Den nationale filmhistorie opstår gennem kreative påfund fra diverse instruktører, skuespillere, filmfotografer mv., men den fremstår først som en egentlig filmhistorie gennem forskningens og forskellige institutionernes minutiøse og synlige bearbejdning. Den danske filmhistorie er rig på store film og -personligheder – tænk blot på Ole Olsen, Benjamin Christensen, Carl Th. Dreyer, Bjarne og Astrid Henning-Jensen, Lars Von Trier og Susanne Bier – men den danske filmhistorie er ikke synlig i det museale landskab. Den danske filmhistorie skriver nye sider og ekskurser dag for dag, men hvor er de personer og institutioner, som vil synliggøre historien?
LEDER. De levende billeder har altid rummet et ‘magisk’ potentiale. Fra bladene, der blafrede i vinden i Lumière-brødrenes Repas de bébé (1895), over stumfilmens ordløse livagtighed til Chris Markers banebrydende, poetiske La Jetée (1962). Vi skyder film, men laver levende billeder. Alligevel er det som om, vi fra tid til anden glemmer denne enkelhedens og skrøbelighedens æstetik: at man i tilsættelsen af lyd, 3D og andre, stadigt mere prangende effekter er ved at dræbe netop den magi og det liv, som filmen kan frembringe. I modsætning til denne tendens ser vi dog aktuelle film som Hugo (2011) og The Artist (2011) – film der går imod tidens overload-æstetik, men som genopliver den poesi og ‘næsten-magi’, som filmmediet altid har rummet.
LEDER. Den biografiske film har markeret sig stærkt på det seneste med film som Dirch, J. Edgar, My Weekend with Marilyn og Jernladyen. Med dette temanummer sætter vi fokus på genrens problemstillinger, udtryksformer og spændvidde.
LEDER. Martin Zandvliets Dirch (2011) har ansporet redaktionen til at skitsere den biografiske film som genre og knytte nogle kommentarer til dens forskellige udtryksmuligheder. Hovedeksemplerne er Walk the Line (2005) og I’m Not There (2007) om henholdsvis Johnny Cash og Bob Dylan.
LEDER. Det, vi som publikum tager anstød af og accepterer, ændrer sig over tid, og det, vi som forbrugere efterspørger, synes at være stadigt mere skævt, uberegneligt og forskelligartet. Er nichen og nicheholdninger blevet mainstream?
LEDER. Dansk fjernsyn drukner i madprogrammer og bonderøve, mens ‘borte’ tager det ene filmprogram efter det andet. Det implicitte budskab fra public service-kanalerne synes at være, at film og filmsmag ikke er noget, man må kloge sig på. Uha – tænk, hvis vi rent faktisk blev klogere af at se fjernsyn. Farlige sager.
LEDER. Vi byder velkommen til årets første udgave af 16:9. Som vanligt er februarnummeret viet et overordnet tema, og denne gang har vi kastet os over det, der i kølvandet på bl.a. The Sopranos, The Wire, Dexter og Mad Men er blevet kaldt den amerikanske tv-series tredje guldalder.
LEDER. Redaktionen byder velkommen til et temanummer om Martin Scorsese.