Peter Raagaard

Peter Raagaard

Artikler af

  • Midsommar: break up-movie med kräftkalas, syretrip og aktiv dødshjælp

    Midsommar: break up-movie med kräftkalas, syretrip og aktiv dødshjælp

    Peter Raagaard

    FILMANMELDELSE. Ari Aster lavede sidste års mest roste gyser Hereditary. Nu er Midsommar kommet. Filmen er et syret stykke folk horror fra de svenske skove, der bæres op af stilistisk overskud og Florence Pughs hovedrollepræstation. Aldrig før har Sverige været så solbeskinnet eller så grumt, som når der danses om majstangen, og uvidende fremmede lokkes med til offerfest.

  • Flydende frygt: vandets funktion i It Follows, Don’t Look Now og Dark Water

    Flydende frygt: vandets funktion i It Follows, Don’t Look Now og Dark Water

    Peter Raagaard

    FEATURE. De tre moderne gyserklassikere It Follows, Don´t Look Now og Dark Water har det til fælles, at vand får en vigtig, symbolsk rolle. Med dem som udgangspunkter dykker Peter Raagaard ned under overfladen og undersøger, hvilken rolle vand spiller i gysergenren.

  • Kulten fra Svendborg: Erik Ballings Martha og Store Marthadag

    Kulten fra Svendborg: Erik Ballings Martha og Store Marthadag

    Peter Raagaard

    FEATURE. Erik Ballings sømandsfilm Martha fra 1967 blev taget af plakaten efter blot tre uger, men er i dag en elsket kultfilm. Hvert år i maj fejres Store Marthadag i Svendborg af flere hundrede fans. Men handler det hele bare om øldrikning og nostalgi, eller formår Martha at formidle nogle værdier, deltagerne kan genkende sig selv i? Peter Raagaard ser nærmere på både film og fans.

  • Fra myte mod mainstream: Pandoras æske i Kiss Me Deadly, Repo Man og Pulp Fiction

    Fra myte mod mainstream: Pandoras æske i Kiss Me Deadly, Repo Man og Pulp Fiction

    Peter Raagaard

    FEATURE. En dødbringende æske, et eksplosivt bagagerum og en mappe værd at dræbe for: Myten om Pandoras æske går igen som motiv i tre filmklassikere: Robert Aldrich’ film noir Kiss Me Deadly, Alex Cox’ kultfilm Repo Man og Quentin Tarantinos megahit Pulp Fiction. De tre film kan ses i forlængelse af hinanden, som en kæde af indbyrdes inspiration. 16:9-redaktionen ønsker alle en god sommerferie og vender tilbage i august.

  • Er det nu godt nok – katastrofekunst eller bare fanart?

    Er det nu godt nok – katastrofekunst eller bare fanart?

    Peter Raagaard

    FILMANMELDELSE. James Francos film The Disaster Artist om indspilningen af Tommy Wiseaus legendariske kultmakværk The Room har været ventet længe og får nu dansk premiere. Franco er blevet rost og har modtaget en Golden Globe for sin rolle som Wiseau. Når der er grinet færdig, er det imidlertid lidt svært at se, hvad det er, han vil.

  • Bikinibabes og automatvåben i neonland

    Bikinibabes og automatvåben i neonland

    Peter Raagaard

    FEATURE. Ambivalens og forvirring er kodeord for seerens oplevelse af Harmony Korines neonfarvede Spring Breakers, der foregår under Floridas hede sol. Men Korine har ikke fået solstik – han leger derimod kispus med en lang række filmiske klichéer. Peter Raagaard forklarer i denne feature hvordan.

  • På tærsklen: Om Andrea Arnolds Fish Tank

    På tærsklen: Om Andrea Arnolds Fish Tank

    Peter Raagaard

    ET BILLEDES ANATOMI. Analysen af en enkel, men symbolladet frame fra Andrea Arnolds Fish Tank (2009) fører os ind i billedverdenen hos et af nyere britisk films største instruktørtalenter, der lige nu er biografaktuel med American Honey.

  • Spoon! Tommy Wiseau og kultfænomenet The Room

    Spoon! Tommy Wiseau og kultfænomenet The Room

    Peter Raagaard

    FEATURE. Tommy Wiseaus film The Room er en af filmhistoriens dårligste film. Så dårlig, at den er blevet en kultfilm, der vises for fulde sale verden over for. Men hvad er det, der gør, at en film kan gå fra at være en dundrende fiasko til at blive en kultklassiker, og hvad får et publikum til at dyrke en film for dens fejl og mangler? Peter Raagaard undersøger, hvad der ligger bag skabelsen af kultfænomenet The Room.