Otto Pretzmann

Otto Pretzmann

Artikler af

  • Liv for enhver pris

    Liv for enhver pris

    Otto Pretzmann

    DVD-ANMELDELSE. Nyt bokssæt yder endelig den svenske filmkunstner Bo Widerberg retfærdighed. Otto Pretzmann har set nærmere på Widerbergboxen.

  • Universitetet Hitchcock

    Universitetet Hitchcock

    Otto Pretzmann

    BOGANMELDELSE. I Latin Hitchcock trækker Dona Kercher på veloplagt og yderst omfangsrig vis tråde fra Alfred Hitchcock til en lang række spanske og latinamerikanske instruktører. Otto Pretzmann anmelder værket.

  • Kameraet som vagabond: Strejftog i mexikansk film

    Kameraet som vagabond: Strejftog i mexikansk film

    Otto Pretzmann

    FEATURE. Findes der en mexicansk filmproduktion, som taler med sin egen distinkte stemme? Otto Pretzmann prøver sig frem med et par svar på dette spørgsmål. Han tilbyder ikke nogen encyklopædisk viden om emnet, ej heller færdigsyede opfattelser, snarere et par vævsprøver af centrale værker. Han ser bl.a. på film af the three amigos of cinema, Alfonso Cuarón, Alejandro Gonzáles Iñárritu og Guillermo del Toro, og finder især i Cuaróns Y tu mamá también (2001) en distinkt mexikansk stemme, som han savner i Cuaróns senere film.

  • Det ufortryllelige hjerte

    Det ufortryllelige hjerte

    Otto Pretzmann

    FEATURE. Bourne-trilogien er ikke blot dynamiske actionfilm. Filmene henter deres kraft fra dybe mytologiske lag i vores kultur. Bourne (i Matt Damons skikkelse) er intet mindre end en (sen)moderne udgave af den arkaiske helt Odysseus.

  • Træet står. Mennesket går

    Træet står. Mennesket går

    Otto Pretzmann

    FEATURE. Antichrist har fået øjeblikkelig klassikerstatus. Dette uudgrundelige værk vil utvivlsom pirre filmkritikken i mange år fremover, og vi har på redaktionen allerede modtaget flere henvendelser fra skribenter, som brændende ønsker at skrive om filmen. Otto Pretzmanns artikel blev oprindeligt skrevet i én kraftpræstation umiddelbart efter filmens danske premiere. Pretzmann ser forbindelseslinjer i filmen, som ikke er kommet tilstrækkeligt frem i lyset – heriblandt betydningen af fødder, Pier Paolo Pasolini, Ødipus og Freud!

  • At vende rigtigt

    At vende rigtigt

    Otto Pretzmann

    EN SCENES ANATOMI. Otto Pretzmann kaster sig over noget så forhadt og udskældt i vor tid som cigaretten. Ved at nærstudere en scene fra Veronikas To Liv klargør Pretzmann, hvordan Kiewslovski med enkelte men velgennemtænkte virkemidler formår at iscenesætte de små hverdagsting, som ligger ved siden af den egentlige handling.

  • Tyvens blik

    Tyvens blik

    Otto Pretzmann

    EN SCENES ANATOMI. Filmkunsten rummer flere instruktører, der har søgt en renselse og genfødelse af filmsproget ved at opspore dets rødder og starte forfra. Ingen har dog i radikalitet overgået Pier Paolo Pasolini, hverken i kunst eller liv. Med ham blev filmhistorien velsignet med en permanent skandale, der tog sin begyndelse med debutfilmen Accattone i 1961, og som ingen kan se en ende på. Filmens tilblivelse fulgtes af Bernardo Bertolucci, der følte han overværede selve filmkunstens fødselstime. Af Otto Pretzmann.

  • Det trettende århundredes største film

    Det trettende århundredes største film

    Otto Pretzmann

    FEATURE. I en forstadsbiograf i 1970’ernes Århus så Otto Pretzmann for første gang Sam Peckinpahs udskældte film Bring Me the Head of Alfredo Garcia (1974). Han var ikke imponeret, og forlod hovedrystende biografen. Efter et glædeligt gensyn fortæller skribenten her begejstret om Peckinpahs dystre og surrealistiske mesterværk.

  • At fange lyset

    At fange lyset

    Otto Pretzmann

    EN SCENES ANATOMI. Bo Widerberg er én af efterkrigstidens mest prominente skandinaviske filminstruktører. Hans karriere strækker sig fra gennembrudsfilmen Kvarteret Korpen (1963) til Lærerinden (1995). Ådalen 31 indlejrer på nuanceret vis det poetiske i det politisk-historiske og fremstår if. Otto Pretzmann som Widerbergs hovedværk. Pretzmann kaster et skarpt blik på filmens åbningsscene og belyser Widerbergs æstetiske strategi: hans filmiske impressionisme.