Nathali Herold Solon Pilegaard

Nathali Herold Solon Pilegaard

Artikler af

  • Julekalenderens guldalder: Jesus & Josefine som ledestjerne

    Julekalenderens guldalder: Jesus & Josefine som ledestjerne

    FEATURE. Nu er det jul igen, og det betyder bl.a. tv-julekalender. Julekalenderen er en folkekær tv-genre i Danmark og en subgenre, som har gennemgået store ændringer. På trods af dette er den relativt nedprioriteret i dansk tv-forskning. I denne artikel fokuserer Nathali Pilegaard på TV 2-julekalenderen Jesus & Josefine, og hvordan den udgør en ledestjerne i en julekalender-guldalder.

  • Retfærdighedens beskyttere: Karakterudvikling i Efterforskningen

    Retfærdighedens beskyttere: Karakterudvikling i Efterforskningen

    FEATURE. Serien Efterforskningen giver et usædvanligt blik på politiets krævende opklaringsarbejde ifm. Kim Wall-mordet. Nathali Pilegaard og Heidi Philipsen undersøger, om politichefen, Jens Møller, udvikler sig tilstrækkeligt til, at seerne kan engagere sig i ham og i opklaringen. De valg, skaberne har truffet omkring en ret flad en udviklingskurve, tilbyder en ny tilgang. Her er det ikke morderens plot og det sensationelle, der dominerer, men nærmere karakterernes evner som retfærdighedens beskyttere.

  • Efterforskningen gør seeren ‘nærhistorisk rørt’

    Efterforskningen gør seeren ‘nærhistorisk rørt’

    FEATURE. TV 2-serien Efterforskningen rejser mange spørgsmål. Hvorfor allerede i 2020 lave fiktion ud af en reel og aktuel mordsag fra 2017? Hvordan man kan formidle en så nærhistorisk og morbid mordsag uden at skræmme seerne væk, og uden at formidlingen af den reelle drabssag bliver uetisk? What are we reading for, når man ikke har et traditionel whodunnit-krimiplot at lede efter? Bliv klogere på disse spørgsmål i Nathali Pilegaard og Heidi Philipsens artikel om Efterforskningen.

  • Show or tell? Om Tobias Lindholms skrivestil i Kapringen-manuskriptet

    Show or tell? Om Tobias Lindholms skrivestil i Kapringen-manuskriptet

    FEATURE. “Show, don’t tell”. Det er ikke bare en floskel eller en tommelfingerregel, som de fleste sikkert på et tidspunkt har hørt. Det er også en af grundpillerne i den måde, mange manuskriptforfattere skriver og er blevet skolet på. Men ikke Tobias Lindholm. Nathali Pilegaard kaster et nærmere blik på hans særlige skrivestil, som gerne går stik imod den kendte læresætning.