Mikael Busch

Mikael Busch

Artikler af

  • Muren som katalysator: Spion- og kærlighedsfilm fra Den Kolde Krigs og kommunismens tid

    Muren som katalysator: Spion- og kærlighedsfilm fra Den Kolde Krigs og kommunismens tid

    Mikael Busch

    FEATURE. Under Den Kolde Krig gjaldt alle kneb. Udover den ultimative agentfilm, Spionen, der kom ind fra Kulden, inddrages en række andre eksempler på Berlin som spionernes hovedstad. Men hvad med kærligheden? Under overskriften “Muren som katalysator” skildrer Mikael Busch også en række eksempler på kærlighed mellem øst og vest i Murens tid.

  • Den udelte himmel over Berlin

    Den udelte himmel over Berlin

    Mikael Busch

    SERIEANMELDELSE. I sommeren 1974 sluses Stasi-agenten Lars Weber fra Østberlin ind i Vestberlin. Som Romeo-agent skal han – ved snuhed og snarrådighed – skaffe vigtige oplysninger fra kvindelige ”målpersoner”. Han er god til sit job. Mikael Busch skriver om tv-serien Brændpunkt Berlin, som kan ses via DR’s hjemmeside.

  • En gang MesterHakket serveret af leende klovne

    En gang MesterHakket serveret af leende klovne

    Mikael Busch

    FILMANMELDELSE. Who am I? – Kein System ist sicher fra 2014 blev ikke vist i danske biografer. Det gør tyske film kun sjældent. Men Baran Bo Odars film om en tysk hacker-kvartet maskeret som leende klovne er værd at se. Mikael Busch anmelder filmen og perspektiverer til andre film i genren.

  • Krigerkvinder

    Krigerkvinder

    Mikael Busch

    DVD-ANMELDELSE. Engang befandt de sig nede i bunden og ude i periferien. I dag har kvinderne ikke alene tilkæmpet sig ligeberettigelse, de befinder sig også lige i centrum. Også i de radikaliserede miljøer. I RAF var der mange kvinder i inderkredsen, men det gælder også i de højreekstreme miljøer i dagens Tyskland. Mikael Busch anmelder den tyske dvd Kriegerin (2011).

  • Stadier på terrorismens vej

    Stadier på terrorismens vej

    Mikael Busch

    FEATURE. Måske graver dokumentaristen Andres Veiel sig i sin første spillefilm Wer wenn nicht wir lidt tættere på terrorismens mystiske, sorte boks end storfilmen Baader-Meinhof-Komplekset. Ved at gå lidt længere tilbage i den tyske efterkrigshistorie får han anskueliggjort stadierne på terrorismens dystre vej. Mikael Busch kigger nærmere de to film.

  • Antidagbog fra Berlinale 2010

    Antidagbog fra Berlinale 2010

    Mikael Busch

    FEATURE. Tag med på en cineastisk safari gennem det gamle Østberlin – langt fra Berlinalens glamour og røde løbere. Mikael Busch har udvalgt en række filmoplevelser i meget varierende biografomgivelser. I alt anmeldes 4 forskellige film og lige så mange østberlinske biografer. Sidegevinst: et par tips til den næste Berlin-rejse.

  • Holocaust og overlevelse

    Holocaust og overlevelse

    Mikael Busch

    FEATURE. Er det etisk forsvarligt at lave film, hvori det tematiske omdrejningspunkt er den største forbrydelse i menneskehedens historie? Der er i hvert fald efterhånden lavet så mange Holocaust-relaterede film, at man kan tale om en hel genre for sig selv. Østrigeren Stefan Ruzowitzkys Oscar-vinder, Die Fälscher, er genrens foreløbige højdepunkt.

  • 80’erne set fra den anden side

    80’erne set fra den anden side

    Mikael Busch

    EN SCENES ANATOMI. Hos Krzysztof Kieslowski er alvor og patos helt selvfølgelige følelser. Dermed står han i en klar kontrast til 80’ernes vestlige dyrkelse af det postmoderne og den rene overfladeæstetik. Kieslowskis hovedværk, Dekalog, vandt dog uden videre universel genklang, fordi han især er optaget af det fundamentalt menneskelige.

  • Gensyn med Det Tyske Efterår

    Gensyn med Det Tyske Efterår

    Mikael Busch

    FEATURE. I dette efterår er det 30 år siden, Forbundsrepublikken Tyskland befandt sig på en demokratisk katastrofekurs. Den tyske stat og terroristerne fra Rote Armee Fraktion udkæmpede det afgørende militære og politiske slag. Mikael Busch gør i anledning af det skæbnesvangre jubilæum status over den tyske terrorisme på film og tv.

  • Den tyske filmbølge

    Den tyske filmbølge

    Mikael Busch

    FEATURE. Det er opblomstringstid i tysk film. Mikael Busch har kigget de bedste film efter i sømmene og må konkludere, at Tyskland igen kan kaldes et normalt land. Endog et land der omsider tør at gøre op med fortidens synder.

  • De fede tider er forbi, men de bedste ideer overlever

    De fede tider er forbi, men de bedste ideer overlever

    Mikael Busch

    FEATURE. I deres oprørske ungdom ville de politisk bevidste 68’ere forbedre verden. De vidste, at de havde retten på deres side. I dag vil de helst drikke årgangsrødvin og spise mursten. De er ved at blive gamle og kyniske. Men nu er det måske tid til forandring, for de bedste ideer overlever. Mikael Busch ser nærmere på generationsproblematikken i Per Flys Drabet og Hans Weingartners Die Fetten Jahre sind vorbei.